7 November 2009

Nizar News: SUBUR Elak Pendatang Asing Dan Penjual Bihun:Najib

Mulai 1 Dis, lebih 200,000 keluarga di seluruh negara bakal menikmati Subsidi Beras Untuk Rakyat (SUBUR) yang dilancarkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di sini malam ini.

Najib berkata melalui SUBUR golongan miskin, miskin tegar termasuk golongan Orang Asli dan Bumiputera Sabah dan Sarawak mendapatkan baucar-baucar untuk ditukarkan bagi mendapatkan atau membeli beras terutamanya beras Super Tempatan 15 peratus (ST15).

Bagi golongan miskin tegar mereka akan mendapat baucar bernilai RM24 yang membolehkan mereka mendapat sekampit beras 10kg bernilai RM24 dan dengan tiga baucar bernilai RM24 diberi dalam sebulan, mereka akan mendapat 30kg beras secara percuma.

"Kalau 30kg cukup, kalau makan sepinggan cukup, kalau dua pinggan pun cukup," katanya semasa berucap melancarkan skim itu di Dataran Tonggak 10 Sungai Besar di sini malam Jumaat.

Perdana Menteri berkata bagi golongan miskin, mereka akan diberikan baucar bernilai RM10 di mana mereka perlu menambah RM14 bagi mendapatkan sekampit beras seberat 10kg.

Najib berkata oleh itu jangan diperlekehkan Barisan Nasional kerana ia merupakan kerajaan yang menjadi juara kepada rakyat kerana ia banyak membela nasib rakyat.

Pada majlis itu, Najib turut menyampaikan baucar kepada enam penerima terpilih daripada kaum Melayu, India dan Cina, Orang Asli serta Bumiputera dari Sabah dan Sarawak.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Noh Omar, yang turut hadir pada pelancaran itu, berkata program ini dirangka bagi memastikan subsidi beras menepati sasaran kerana sebelum ini berlaku ketirisan di mana beras ST15 boleh dibeli oleh pendatang asing dan juga pengusaha-pengusaha bihun.

Beliau berkata jika ada di antara golongan miskin dan miskin tegar yang tidak tersenarai di dalam senarai penerima baucar ini mereka boleh mendaftarkan nama mereka di agensi-agensi kementerian dan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung.

Turut hadir ialah Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Noriah Kasnon, dan Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Rohani Abdul Karim.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels