19 January 2010

Akibat Banjir Kota Belud: Belang Pemimpin Kenampakan

Pagi 17 Januari seseorang petugas di relief centre membuat panggalian telepon dan mengatakan hanya unit UPKR dan ADUN Tempasuk yang nampak sibuk mengatur bantuan bencana banjir yang melanda daerah Kota Belud terutama kawasan DUN Tempasuk.

Apa tujuan sebenar panggilan ini? Apa kah memang benar bahawa jentera penangulangan banjir tidak cukup? Apa kah pengerusi jawatan kuasa bencana alam daerah yang diketuai pegawai daerah tidak cukup? atau kah memang benar bahawa mereka-mereka yang memperkenalkan slogan Umno juara rakyat tidak kenampakan kelibat mereka?

Saya pun tidak mengetahui kedudukan sebenar kerana saya juga salah seorang penduduk yang ditimpah bencana itu.

Saya terperok di rumah ungsian rumah saudara  lagi pun saya ini siapa? dan hanya dapat melayari blog kerana tiada kemudahan untuk mengharungi bencana itu kerana malam sebelumnya kereta kancil saya tersadai di kampung Timbang akibat secara tiba-tiba di serang banjir kilat.

Bencana seumpama ini adalah salah satu faktor melihat dan menilai para pemimpin apa kah komitmen mereka kepada rakyat. Telah menjadi kalang sama sekarang, bahawa pemimpin mana yang perlu dipertahankan, dan mana pemimpin yang perlu dinyahkan, kerana sifat menang sendiri sahaja yang diperjuangkan. Konsep markerting "win-win situation" tidak kenampakan dikala rakyat memerlukannya.

Rakyat Kota Belud amnya perlu sedar bahawa janji manis perlu ditelaah dengan serius kerana tidak selamanya janji manis itu berjawab gula. Fikir-fikirkan lah

2 comments:

kelapa mawar said...

Salam..

YB Haji Musbah..adalah satu-satunya wakil rakyat yang paling sibuk dan terawal memberikan bantuan.

pemimpin berjiwa rakyat sukar dicari ganti

Mohd Amini said...

Salam Sdr.OKB, Bencana banjir ini masalah sejagat.Oleh itu semua pihak mesti turun padang untuk menghulurkan bantuan kepada mangsa banjir.Kalau seorang YB ADUN sahaja yang bertungkus-lumus menangani masalah rakyat dilanda banjir di daerah ini tidaklah wajar dan tidak masuk akal sama sekali.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels