15 January 2010

Pemimpin Islam Negara Perlu Bersatu Bendung Cara Baru Penghinaan Islam

Seharusnya penggunaan nama Allah oleh Herald-The Catholic Weekly (HTCW) tidak sepatutnya menjadi isu kerana jelas pada Keputusan mesyuarat Kabinet bertarikh 16 Mei 1986 telah memutuskan bahawa perkataan Allah adalah termasuk antara kalimah-kalimah yang dilarang penggunaannya oleh mereka yang bukan beragama Islam.

Malah penggunaan kalimah Allah, Baitullah, Solat dan Kaabah telah pun diwartakan hanya eksklusif buat umat Islam sahaja di bawah Warta P.U (A) 15/82 dan pekeliling KKDN. S.59/3/6/A bertarikh 5 Disember 1986.

Fakta yang amat menarik mengenai hal ini ialah pemimpin-pemimpin demokrasi seperti Anwar Ibrahim dan beberapa pemimpin yang menyokong penggunaan nama Allah oleh HTCW kebelakangan ini dikatakan pada masa itu telah sepakat untuk menyokong keputusan kerajaan ini tanpa sebarang hujah penentangan walaupun berbeza fahaman politik.Apatah lagi pada masa itu ada di antara mereka yang menjadi pemimpin kerajaan dan duduk di kerusi ahli jemaah menteri. Amat menghairankan pada hari ini mereka melahirkan penentangan dan menyatakan pendirian sebaliknya atas kapasiti pemimpin parti demokrasi yang berlainan.

Dari sudut kronologi, isu ini dikatakan bermula apabila mantan Perdana Menteri, Abdullah Badawi telah menahan penyebaran Injil dalam Bahasa Iban tetapi memberi KDN untuk The Herald - Catholic Weekly untuk mengeluarkan penerbitan bahasa Melayu tanpa usul periksa. Penerbitan itu dikatakan merangkumi penterjemahan 'God' kepada 'Allah' di dalam bahasa Melayu.

Bagaimanapun apabila Syed Hamid Albar menjadi menteri KDN, beliau mengarahkan pembatalan permit ahe Herald pada 10 Disember 2007 yang mengarahkan pihak The Herald memansuhkan segmen Bahasa Melayu.

Bagaimanapun menurut laporan Akhbar itu yang bertarikh 31 Disember 2007, pihak KDN telah pun memperbaharui permit penerbitan mereka. Bagaimanapun pihak Majlis Gereja Malaysia masih lagi mempertahankan pendirian mereka untuk tetap menggunakan Allah sebagai kata ganti Tuhan dalam penerbitan dan apa-apa upacara keagamaan yang menggunakan Bahasa Melayu sebagai perantara.

Ekoran keengganan HTCW tersebut, maka Pada 3 Januari 2008, kabinet mengekalkan larangan bagi semua agama kecuali Islam daripada menggunakan kalimah ‘Allah’ dalam penerbitan akhbar masing-masing. Sebelum ini Kabinet telah memutuskan keputusan yang sama dalam mesyuarat pada 18 Oktober dan 1 November 2006.

Dalam perkembangan lain, Kementerian Dalam Negeri (KDN) sebenarnya telah pun pernah memutuskan untuk memberi kebenaran kepada majalah Herald-The Catholic Weekly (khusus untuk golongan Kristian Katolik) untuk merujuk istilah 'God' dengan kalimah Allah.

Walaubagaimanapun, mengambil kira reaksi umat Islam dan di samping memikirkan kepentingan keharmonian masyarakat, kementerian tersebut telah segera menarik balik keputusan itu.

Namun, setelah kes itu dibawa ke mahkamah iaitu Pada 19 Mac 2008, Gereja Katolik telah memohon di Mahkamah Tinggi untuk melakukan semakan kehakiman terhadap larangan penggunaan kalimah ‘Allah’dan Pada 5 Mei 2008, Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas) telah membuat keputusan membenarkan permohonan Gereja Katolik untuk membuat semakan kehakiman (undang-undang)terhadap larangan menggunakan kalimah ‘Allah’ dalam penerbitan mingguan Herald-The Catholic Weekly.

Mengejutkan sekali kerana kini ia berakhir dengan keputusan kontroversi yang menyebelahi akhbar berkenaan dan mencetuskan polemik berterusan dengan kini drama-drama bakar gereja mula menyusul walaupun seluruh rakyat Malaysia tidak tahu siapa yang mendalangi perbuatan ini. Amat ditakuti perkara ini sengaja diambil kesempatan oleh pihak ketiga untuk sengaja menimbulkan huru-hara di negara ini.

Atas sebab itulah sesiapa sahaja rakyat negara ini termasuk para pemimpinnya perlulah bersatu agar supaya cara kempen model baru yang memperkotak katikan agama rasmi negara ini boleh dibendung agar akidah rakyat penerus tidak terkorban.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels