14 May 2010

Benar Kah Mereka Itu Kroni Musa Aman?

SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebentar tadi menambah satu lagi koleksi tangkapan bersejarah apabila kroni Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman iaitu CEO Java Incorporated Bhd, Datuk Admond Looh Chai Boon, menjadikan kesemuanya empat orang dalam tempoh tidak sampai satu minggu.

Terdahulu daripada ini, Andrew Lim Nyuk Foh, Freedy Lim Nyuk Sang dan CL Tan yang diberkas beberapa hari lalu telah ditahan reman selama lima hari sejak kelmarin setelah SPRM berjaya memperolehi perintah tahanan reman daripada Mahkamah Majistret Putrajaya pagi kelmarin; bagi membolehkan mereka menjalankan siasatan di bawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah berhubung aktiviti Penggubahan Wang Haram dan Membiayai Keganasan yang mempunyai hubungan langsung dengan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman.

Maklumat lanjut belum diperolehi dan akan dikemaskinikan daripada semasa ke semasa.sumber disini

27 comments:

mandara said...

siasatan masih dijalankan.. masih belum terdapat bukti kukuh yang boleh melibatkan Musa Aman dalam kes ini.

karaabau said...

belum ada kepastian jika terdapat perkaitan dengan CM berhubung dengan penangkapan mereka...siasatan masih dijalankan oleh SPRM.

man said...

penangkapan kroni-kroni KM Sabah tidak semestinya beliau terlibat dalam kes ini.. bagaimanapun perkara ini telah meninbulkan pelbagai spekulasi dari pelbagai pihak.. diharap SPRM dapat menyiasat perkara ini dengan telus.

Nemia said...

Let them be. Time heals everything.But I would like to remind you all.Don't make any baseless assumption.

kitakita said...

Diharapkan perkara ini dapat disiasat terlebi dahulu. Penangkapan keatas Andrew Lim Nyuk Foh, Freedy Lim Nyuk Sang dan CL Tan tidak menunjukkan ada kaitan kepada CM.

Nicole Tasha said...

Up to people on how do they see these... we cannot force people to agree on what our knowledge are.. so.. yeah up to people...

2718 said...

KM had before made his statement that he did not know Michael Chia. therefore, this matter can not be associated with him as long as there is strong evidence to prove his involvement.

2718 said...

jangan amalkan 'hukum dahulu bicara kemudian'.. it can humiliate his name and the state of Sabah. just wait the time to tell the truth.

Richard said...

We will just have to wait and see until it proven that they are his cronies. For now, just relax.

somboi said...

SPRM telah mengarahkan Musa Aman untuk mengistiharkan hartanya yang berjumlah bagi membantu siasatan kes ini. namun sehingga kini, belum ada bukti yang kukuh yang boleh membabitkan beliau dengan kes ini.
biarlah SPRM membuat siasatan terlebih dahulu.. saya harap beliau tidak terlibat.. ini penting bagi memastikan imej kerajaan negeri Sabah tidak tercemar.

karaabau said...

seseorang tidak bersalah sehingga dibuktikan dia bersalah...tunggu dan lihat bagaimana hasil siasatan SPRM nti...

Paquin said...

Btl tu mandara.. Takda bukti kukuh pun yg dapat sabitkan MA dlm kes ni.

Paquin said...

Ya karaabau.. blm ada kepastian pun.. so biarlah SPRM buat kerja dorang dulu. hehee

Paquin said...

Ya man.. Tak dinafikan hal telah menimbulkan pelabagai spekulasi.. tapi apapun saya harap spekulasi tu jgnlah dibesarkan sgt.. lgpun hal ni blm siap disiasat g. So tunggu dan lihat ja la ya...

Paquin said...

True Nemia... Lebih baik tunggu hasil siasatan dulu sebelum buat sebarang andaian.

Paquin said...

Ya kitakita...
kalau pun ada kaitan serahkan saja pada sprm. Dorang tahu apa perlu dilakukan. Tapi saya tetap yakin MA takda kaitan dalam hal ni.

Paquin said...

'hukum dahulu bicara kemudian' hmmm... Perumpamaan yg paling tepat 2718 :P hehehhee

Paquin said...

hehehe, ya relax bei kan Richard..
hehehe. Masa akan tentukan segalanya, kebenaran pasti akan terdedah :)

Paquin said...

Somboi, saya pun harap CM kita terlibat...
Apapun, sama2 lah kita tunggu hasil siasatan sprm nanti.

kitakita said...

janganlah suka memfitnah seseorang tanpa usul periksa. mana bukti?

kitakita said...

risiko tuduh dan fitnah ni nanti memalukan diri sendiri. sebelum dsahkan jangan sudah buat andaian..

karaabau said...

jadi, bagaimana dengan perkembangan kes tersebut sekarang?

Velove said...

Tell me if you sure they are.

Lucas said...

Orang yg ditangkap tu, memang betul la...tapi kalau nak kata org tu kroni Musa...masi boleh dipertikaikan lagi...tiada bukti boh..

2718 said...

'kroni' tu sudah dibebaskan oleh SPRM.. sepanjang mereka ditahan tiada plak tindakan undang2 terhadap KM kan.. maknanya KM tidak terlibat dengan rasuah mereka. selagi undang2 tidak mengambil tindakan terhadap KM, selagi tu KM tidak bersalah.. jadi hentikan andaian ini..

dave said...

2718 sudah lepas ka? so x tindakan apa2 la...tiada bukti or khabar2 angin jak mungkin tu...ada orang iri hati sama CM, so buat cerita la...

karaabau said...

ni la bah ni...permainan politik bah...itulah banyak spekulasi sana sini yang kebenarannya belum pun terbukti...

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels