7 June 2010

Baju Seragam dan Status

Bagi saya seragam tidak menggambarkan apa-apa status. Apa yang saya terfikir apabila melihat orang berseragam adalah mereka-mereka yang patuh pada arahan dan perintah.

Pasukan keselamatan semuanya berseragam, apa kah askar atau polis. Mereka ini adalah yang patuh pada arahan tanpa soal. Enggih sahaja, tanpa soal, yang penting setiap arahan mesti dikuti, kalau tidak patuh, maka fungsi seragam itu pupus dan tidak bererti.

Lupakan itu.. kerana pasukan keselamatan tetap pasukan keselamatan. Mereka bukan Ngo, mereka dibayar untuk jaga negara, untuk jaga rakyat dan untuk jaga dan jaga.

Bagi Ngo misalnya parti politik, sepatutnya mereka tidak berseragam, namun untuk memilih yang patuh dan enggih sahaja, maka terpilih lah mereka-mereka yang suka berseragam. Mereka patuh, setidak-tidaknya pada jangka masa tertentu. Apa yang diinginkan dapat, maka patuh terus kepada ketua. Menggunakan seragam menunjukkan bahawa mereka patuh pada arahan tanpa banyak soal.

Lihat sahaja pembantu-pembantu menteri yang baru-baru, bukan main lagi, seragam sana sini, malah nama diukir pada baju seragam. Seperti yang saya katakan tadi, orang berseragam ini adalah mereka yang berketurunan "kerbau dicocok hidung".

Anak-anak muda parti, mereka sungguh bangga dengan seragam, walaupun masa sekolah dahulu, sangat susah guru-guru displin menyuruh mereka guna baju seragam. Namun,kali ini, tidak perlu disuruh, mereka siap sedia pakai baju seragam, menyambut ketibaan pemimpin mereka yang bagi mereka duit, bagi mereka projek. Kata mereka persetan dengan itu semua, yang penting projek dan duit dapat. Kalau masa sekolah, baju seragam agar mereka kelihatan segak dan kemas, namun duit tidak masuk, malah terpaksa bayar melalui sumbangan PIBG.

Mereka yang berbaju seragam ini lah yang membentuk gerombolan kerbau dicocok hidung, gerombolan berperut buncit dan boroi, gerombolan pembodek, gerombolan yang tidak ada idea, gerombolan hipokrit dan mengada-ada.

Kononya mereka ada lah pembela rakyat. Kononnya mereka pejuang. Kononnya mereka pembawa kemajuan. Omong kosong kalau tiada maksudnya, mereka akan mati-matian pakai seragam.

Mereka bagaikan pasukan boria, dalam hati mereka mereka bersatus lebih tinggi dibanding mereka yang berselipar jepun, sebab apa; baju seragam mereka adalah daripada batik, yang kononnya berharga 500 ke atas. Batik ditenun di Terengganu dengan menggunakan tangan, bukan batik main cap.

Cuba lihat kalau ada kumpul-kumpul yang bersifat rasmi, majlis kerajaan misalnya, bukan main, semua pakai seragam. Duduk pada meja yang dihiasi bunga raya buatan, warna keemasan, kononyan status mereka itu.. suka dipanggil very important person (VIP) ada juga double V.. very-very.

Bercerita lah si pemimpin mereka, yang berseragampun duduk keliling VVIP itu, dengan cerita 1001 macam angan, dongeng, dimuka mereka yang berseragam senantiasa ceria, kalau muka tak boleh ceria terpaksa ke Tandas, cuci muka agar kelihatan ceria.

Baru-baru ini apabila saya yang berselipar ini kirim SMes kepada VVIP ini, apa yang jadi, hingga sekarangpun smes itu tidak berbalas. Ceritanya, VVIP ini, hanya perlu mereka yang berseragam, tidak perlu mereka yang pakai selipar jepun.

Kata VVIP itu, dia tidak perlu lagi sokongan mereka yang pakai selipar jepun dan tidak berseragam, kerana mereka yang berbaju seragam telah cukup untuk memberi kemenangan apabila "VVIP" itu dicalonkan mewakili UMNO pada PRU-13 akan datang.

Kata VVIP itu lagi, penyokong dia yang berperut gendut, boroi dan berseragam telah cukup, atas sebab itu, mereka yang berperut kempis, tidak berseragam, tiada kasut jenama Valentio atau Barly tidak diperlukan lagi.

Sungguh malang bagi mereka yang berperut kempis, berselipar jepun, tiada baju seragam, dan tidak takut telur hilang, tidak diperlukan oleh VVIP itu lagi. Boleh kah VVIP itu menang hanya sokongan mereka yang berperut Buncit, Gendut, Boroi.. tanya sama itu HUD-HUD.

5 comments:

pagardawai said...

setahu saya pakaian seragam ada baik dan keburukan. kalau pakaian beruniform sekolah memudahkan para pelajar dikenali dan pakaian beruniform sekolah rendah dan menengah diamalkan di seluruh dunia..adakah para pelajar termasuk dalam golongan 'kerbau dicocok hidung" / "kerbau dicucuk hidung"...perkataan engih? dicocok mempunyai pengertiaan lain. engih tiada dalam kamus dewan, cocok sebenarnya cucuk. cocok maksudnya lain? secocok = sepadan...

pagardawai said...

pakaian saragam yang dipakai oleh menteri-menteri sebenarnya bukanlah pakaian saragam. ia adalah pakaian rasmi sering yang dipakai untuk menghadiri upacara outdoor...dan memang banyak tampal logo sini dan sana...tidak pun rasa mereka tu kerbau dicucuk hidung..

Paquin said...

Betul 2718.. memng wujud golongan orang mcm ni... cuma bukan semua lah. hehhee

Paquin said...

Pakaian seragam??? terpulang pada situasi juga la.. Tapi kalau yang dimaksudkan oleh penulis ni ialah pihak berkuasa (polis, kastam, rela, askar & yg sama kaitan dengannya), rasanya bukan semua juga lah yg bikin panas.. hehhee
ada juga yg buat kerja dengan baik, tapi biasalahkan kerana nila setitik rosak susu sebelanga. huuhuhh

Paquin said...

Ya kan pagardawai.. Fashion utk golongan atasan ba tu. hahhahaa
So jangan telampau banyak andaian la, let it be ja :)

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels