1 July 2010

Antara Banner "Kapsul" dan Kehadiran Pemuda Sempena Mesyuarat Pemuda Kota Belud Ahad Lalu

Kata orang Indonesia, ada yang JELI melihat. Perkataan KAPSUL dalam banner pergerakan pemuda yang berlatarkan gambar ketua pemuda Kota Belud, ada yang menggambarkan sebagai sebagai negatif.

OKB tidak tahu apa sebenarnya makna "kapsul" itu. Kalau dilihat dari segi anggapan atau persepsi, kapsul biasanya dikaitkan dengan ubat-ubatan. Biasa kita diberi ubat dalam bentuk kapsul, agar mudah ditelan dan tidak terasa pahit.

OKB menduga-duga, mungkin yang ingin disampaikan oleh pergerakkan pemuda itu adalah, Pemuda adalah selaput yang boleh menjadi perantara untuk menyampaikan mesej pimpinan kepada akar umbi. Pemuda mahu menterjemahkan yang pahit-pahit itu menjadi yang manis-manis agar akar umbi boleh menerima perjuangan parti.

Ada kemungkinan ini lah yang ingin disampaikan oleh pemuda dengan gambar "kapsul" itu.

Dalam perasmian itu juga, perasmi adalah Ketua Bahagian (SSK) dan telah memberi 2 faktor sebagai cabaran kepada pemuda, yakni kesetiaan dan keyakinan.

Mungkin Ketua Pergerakan itu sdr Bahrul Sawi ingin menterjemahkan pesanan itu sebagai "Kapsul" demi kelangsungan parti khasnya diperingkat Kota Belud.

Satu perkara yang tidak boleh diketepikan semasa persidangan itu adalah kehadiran kaum muda parti. OKB sungguh prihatin dengan keadaan itu, kerana pemuda adalah golongan penerus.

Sambutan yang hambar daripada kaum muda, membuatkan mantan timbalan ketua pemuda Umno Rosmin Kasan memberi komen yang agak negatif kepada kepimpinan pemuda.

Lesunya sambutan pemuda kepada mesyuarat pemuda bahagian Kota Belud Ahad lalu, kononnya menampakkan, bahawa kepimpinan Bahrul tidak mampu "winner take all" ekoran pemilihan pemuda yang sangat sengit itu. Para pemuda yang align dengan Tadzul rupanya hingga kini belum bisa menerima kepimpinan Bahrul.

Pemuda adalah pemuda, bahagian adalah bahagian. Memang secara tidak langsung bahagian bertanggungjawab terhadap pemuda, namun perlu di ingat, pemuda mempunyai carta organisasinya sendiri.

Apa kah pemuda menerima kepimpinannya itu satu perkara, walaupun ada yang memberi komen sinis kononnya kelesuan sambutan pemuda kepada pergerakaan itu disebabkan kepimpinan SSK.

Kita perlu berfikiran rasional. Sebenarnya kehadiran bukan faktor penolakan kepada SSK akan tetapi,kehadiran ada hubung kait dengan pengurusan pergerakkan itu. Kelesuan sambutan pemuda dapat digambarkan bahawa jalinan komunikasi dua arah antara AJK Pemuda dengan golongan muda sungguh minima sekali, kerana itu sambutan juga minima.

Belum terlambat lagi, gapailah golongan muda.

1 comment:

Sniper said...

salam....

ala imam muda pun guna perkataan kapsul pun dorang tdk kecoh pun.....

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels