4 July 2010

UMNO Kota Belud Bersidang Lagi-Kali Ini Tanpa Pemilihan

Buka sahaja Facebook, seorang rakan FB "wartawan" "merangkap juru gambar" Datuk Japlin Akim ADUN Usukan Kota Belud pasti menyiarkan foto-foto terutama aktiviti Japlin Akim.

Foto-foto mereka yang bertanding G7 tidak ketinggalan di TAG. Namun, muka-muka itu juga yang kita nampak menceriakan pemilihan UMNO bahagian Kota Belud. Jika 2 tahun lalu nama Saidatul Badru menjadi bualan para ahli, namun pada pemilihan kali ini tiada seorang calonpun jadi perhatian khusus.

Ahad lalu adalah persidangan pemuda. Persidangan itu mendapat gambaran negatif baik daripada pengamat politik daerah mahupun mantan-mantan pemimpin pemuda. Isunya adalah sambutan pemuda kepada persidangan itu cukup lesu.

Persidangan-persidangan UMNO bahagian samaada pemuda,wanita atau induk, biasanya menjadi huha huha, namun kali ini cukup sepi. Kesepian ini disebabkan tahun ini tiada pemilihan, kecuali wakil 2 Pemuda dan G7 induk.

Wakil 2 pemuda telahpun dipilih daripada 2 orang yang paling aktif merai atau menggunakan pulus sebelum pertandingan itu. Acara gabi adalah perkara biasa. Acara sarung surat adalah perkara biasa. Dikhabarkan 2 orang yang paling aktif menggunakan kaedah ini telahpun menang dengan bergaya.

Pada persidangan Bahagian kali ini akan menyaksikan orang-orang itu juga menampilkan diri untuk dipilih bagi mewakili bahagian. Apakah pemilihan kali ini, akan memberi peluang kepada Tung Fah untuk menang, yang kononnya Bahagian Kota Belud mahu kedepan dalam konsep 1Malaysia.

Umno Kota Belud jika ingin ke depan, perlu merubah semuanya. Beri peluang kepada sukarelawan politik yang tidak mengejar apa-apa. Jika mereka ini yang dipilih, pasti Umno Kota Belud lebih berdaya maju. Mereka-mereka ini tidak akan tampil, kerana tidak mampu mengikuti politik kedai kopi yang bersuasana "banyak bercakap" daripada bekerja.

Apabila kita selidiki, sejak tahun 1990, Umno Kota Belud diterajui oleh mereka-mereka yang pintar-pintar berpidato, kerana itu keupayaan UMNO bahagian ini, sukar berkembang. Sandaran tidak boleh diberikan kepada "primadona" bahagian, kerana berparti memerlukan komitmen berpasukan.

Lihat sahaja Pasukan Bolasepak Piala Dunia, Pasukan-pasukan yang dipenuhi "primadona" terpaksa "Picking" awal, kerana kalah, namun yang berpasukan masih bertahan.

Jika Umno Bahagian mahu tetap dihati rakyat, berkerja berpasukanlah. Kerja berpasukkan sudah tentu tergantung kepada persefahaman dalam pasukan, ertinya kelibat masing-masing saling membantu, bukannya "yes man aja".

4 comments:

Anonymous said...

ahli2 BN perlu bersatu dan sepakat bagi memastikan parti tetap kukuh.rakyat juga inginkan pemimpin yang boleh membuat kerja dgn baik, bukan hnya yang tau berkata sahaja.

Hamdan Hadillah said...

kerja berpasukan untuk rakyat adalah yang terbaik. jadi bersatulah unutk rakyat. jangan kita berpecah dan salah faham antara satu sama yang lain.

tombolo said...

sepakat membawa berkat, jika kita sepakt kita akan semakin kuat. parti yang kuat akan disokong oleh rakyat.

Mahsiran said...

UMNO pasi boleh melakukan yang terbaik..

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels