22 July 2010

Umno Kota Belud Tidak Berpuak

Dari jauh ada yang mengatakan bahawa Umno Kota Belud bergolak. Tetapi apabila didekati rupanya pergolakan itu hanya fatamorgana.

11 Julai lalu semasa mesyuarat Bahagian itu berlangsung, semua para pemimpin Umno daerah ini telah berkumpul di Dewan Tun Said bagi menghadiri persidangan itu.

Dari dekat terserlah kemesraan antara pemimpin daerah ini. Satu faktor lagi yang menampak bahawa kepimpinan daerah ini sangat akrab adalah semasa perasmian MTQ peringkat kebangsaan yang diadakan di dewan saadah Wisma Muis.

Jika sebelum ini terdapat anggapan bahawa ekoran pertandingan merebut ketua bahagian umno tahun 2008, maka berlaku jurang yang amat besar antara Datuk Salleh Said dan Datuk Musbah Jamli. Namun melalui pengamatan OKB, sejak masa itu, kedaan itu sebenarnya tidak wujud. Hubungan antara Salleh dan Musbah sebenarnya baik.

Musbah pada masa ini mempunyai agenda membangunkan daerah Kota Belud atas kapasitinya sebagai ahli jemaah menteri, sementara itu Salleh memperkukuh kekuatan parti atas kapasitinya sebagai Ketua Bahagian dan Timbalan Pengerusi Umno negeri.

Bagi OKB antara Musbah dan Salleh mereka tergantung antara satu sama lain.

Jika kadar kemiskinan berkurang dan taraf ekonomi Kota Belud meningkat yang dilihat adalah kejayaan Musbah. Musbah mewakili parti yakni parti Umno. Kejayaan Musbah adalah juga kejayaan Parti.

Persepsi bahawa ada perbalahan antara Musbah dan Salleh pada masa ini tidak wujud lagi. Ibarat kata peribahasa perahu lalu kiambang bertaut semula.

Musbah dan Salleh pada ketika dan waktu ini adalah satu pasukan dengan Musa Aman. Agar pasukan berjaya dalam satu-satu pertandingan, bahawa perlu bergerak secara berpasukan.

Tiada pasukan yang berjaya disebabkan primadona dalam pasukan itu, buktinya pasukan Brazil, Argentina, gagal memang piala dunia, kerana pasukannya menghandalkan kepada primadona, akan tetapi sepanyol yang menghadalkan pasukan, dan setiap anggota pasukan adalah asset, maka Sepanyol menang piala dunia, walau hanya 1 goal baik di final mahu diperingkat saringan.

Dalam politik semuanya boleh berlaku. Dalam politik tiada musuh selama-lamanya, demikian juga tiada kawan-kawan selama-lamanya. Dalam politik yang utama adalah rakyat. Kemahuan rakyatlah yang boleh menyatukan pemimpin politik, bukan sebaliknya.

Pada masa dan ketika ini rakyat mahukan Salleh menjadi pemimpin parti Kota Belud, sementara itu, rakyat juga mahukan Musbah membahwa pembangunan ekonomi. Pilihan rakyat ini sangat berasas kerana kemampuan Salleh memang dalam politik, sementara itu Musbah dalam dunia ekonomi. Saling sokong menyokong antara Salleh dan Musbah akan menjadikan Kota Belud membangun dalam masa terdekat; yang mendapat manafaat adalah rakyat.

Sebagai anak watan Kota Belud, OKB mahukan Kota Belud majujaya.

27 comments:

kb girl said...

Kerjasama antara pemimpin yang erat dan tidak berbelah bagi membawa keberkatan kepada rakyat. Ini amat dialu-alaukan oleh rakyat.

Unknown said...

Harap hubungan erat ini berterusan demi kebaikan rakyat.

Unknown said...

Perpaduan antara pemimpin membawakan hasil yang amat besar kepada masyarakat setempat.
Kerjasama begini penting dan harus dipupuk sentiasa.

Unknown said...

Hubungan antara pemimpin dan ahli nampak lebih erat berbanding dulu.

jsiput said...

Kerjasama antara pemimpin haruslah diamalkan dari dulu lagi untuk mengelakkan sebarang masalah tertimbul.

jsiput said...

walaubagaimanapun, saya gembira kerana pemimpin dah mula berkerjasama. Diharapkan mereka akan berterusan begitu.

jsiput said...

Dan satu lagi, jangan abaikan tanggungjawab sebagai pemimpin. Dengarlah suara rakyat dan cuba menyelesaikan masalah rakyat.

jsiput said...

Rakyat hanya menyokong pemimpin yang berdedikasi untuk membantu mereka.

jsiput said...

PRU13 akan datang tidak lama lagi, pilihlah pemimpin yang benar-benar berwibawa dan berdedikasi untuk membantu rakyat.

Ted Medresher said...

kekalkan hubungan yang baik ini dan saling berkerjasama dikalangan semua pemimpin di semua peringkat. dengan ini, pasti kedudukan umno/BN akan lebih kukuh.

Anonymous said...

hubungan baik dikalangan pemimpin perlu ada bagi memastikan agenda pembangunan negara berjalan dgn baik.

joey said...

kerjasama dan semangat berpasukan yang tinggi akan menyumbang kepada kukuatan parti. ini akan memudahkan parti untuk berkhidmat kepada rakyat.

zam said...

baguslah jika UMNO KB tidak berpuak. ini akan menjadikan UMNO KB semakin kuat dan rakyat juga akan terus yakin dengan UMNO.

songkilou said...

Jangan sekadar luaran sahaja namapk baik tapi di dalam membara berapi. Rakyat ingin melihat yang baik2 sahaja, jadi semua tingkah laku perlu jaga, bukan secara kepura-puraan tetapi dengan ikhlasnya.

Mahsiran said...

bersatu lagi baguslah untuk menjadikan kota belud maju jaya.hehehe semua orang pun mahu tempat mereka mejadi lebih maju.

Mahsiran said...

bersatu lagi baguslah untuk menjadikan kota belud maju jaya.hehehe semua orang pun mahu tempat mereka mejadi lebih maju.

Unknown said...

Hubungan baik Musbah dan Salleh harus dijadikan contoh kepada semua pemimpin parti.

Mahsiran said...

memang betullah, semua parti tidak perlulah bergaduh, kita satu bumbng dan kita harus berkerjasama untuk rakyat, dan membantu rakyat kita.

Anonymous said...

jika ada masalah atau persengketaan antara pemimpin, ia perlulah diselsaikan dgn segera. harap pemmpin di sabah akan terus bersatu.

wake said...

Buat apa nak berpuak2?

Paquin said...

Baguslah bah kalau nda berpuak. hehe

Paquin said...

Betul tu orange. Sekurang-kurangnya kesatuan yg timbul dapat mengukuhkan lagi persefahaman sekaligus memudahkan sebarang pengurusan ke arah kebaikan.

Paquin said...

Setuju azmi. Sebab tu kerjasama dan persefahaman harus sentiasa wujud :)

Paquin said...

Secara logiknya pun, berbanding dari bersengketa rasanya bagus lagi kalau bersatu - senang cerita. hehhe

Paquin said...

Apapun tumpukan pada t/jawab sebagai pemimpin dan pastikan setiap masalah dapat ditanggani dgn baik.

Anak Sabah said...

Diharapkan pemimpin yang baik boleh terus membagunakan negeri kita.

mantra said...

pemimpin UMNO sentiasa bersatu. inilah kunci kajayaan sesebuah parti iaitu bersatu dalam memjaga kepentingan rakyat.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels