3 October 2010

Majlis bersama rakyat di Kota Belud: Penjelasan daripada bloger Konspirasi politik Melayu

"Salah seorang AJK Bahagian mencadangkan kepada ketua UMNO bahagian mengenai cadangan menjemput Naib Presiden UMNO untuk berhari raya di Kota belud. Tetapi saya dimaklumkan Ketua UMNO tidak bersetuju. Maka cadangan itu dikemukakan kepada timbalan ketua UMNO Kota Belud, Sdra Awadnir Matanggal."

"Awadnir bersetuju tetapi sebagai menghormati ketuanya, majlis tidak dianjur UMNO bahagian. Secara kebetulan Awadnir adalah Pengerusi Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia Cawangan Sabah (PKMM), maka persatuan itu dipilih sebagai penganjur majlis berkenaan."

"Untuk mempastikan majlis itu berjalan dengan lancar, Awadnir meminta bantuan beberapa individu termasuk saya dan beberapa orang lagi. Semuanya dengan niat menjadikan majlis itu berjaya.Ayat-ayat daripada bloger KB itu DISINI

"Dalam soal ini tidak timbul soal politik kerana majlis semata-mata majlis untuk mengeratkan silaturrahim antara pemimpin tertinggi parti UMNO dan rakyat Kota Belud."

Penjelasan daripada Bloger Konspirasi Politik melayu tersebut, terutama ayat-ayat yang mengatas namakah SEORANG AJK bahagian UMNO, menggambarkan ada sesuatu yang berlaku dalam percaturan politik SABAH secara keseluruhan.

Datuk Safie Apdal adalah Naib Presiden UMNO Malaysia, di mana jawatan tersebut diperolehinya sudah tentu kerana sokongan padu daripada UMNO Sabah, yang mempunyai perwakilan kedua terbanyak setelah negeri Perak.

Jika benarlah ayat yang ditulis oleh bloger yang menjelaskan duduk perkaranya majlis tersebut, maka rakyat biasa seperti OKB sudah tentu mempunyai handaian, bahawa hubungan antara individu pemimpin UMNO negeri ini tidaklah semulus sepertimana digambarkan sebelum ini.

Kononnya tahun lepas Datuk Safie Apdal menerima jemputan berbuka puasa anjuran USBO, namun tahun ini tidak satupun jemputan dikemukakan kepada Menteri Pembangunan dan Wilayah Persekutuan itu; baik anjuran USBO mahupun UMNO di peringkat Daerah Kota Belud.

Apa yang berlaku sebenarnya?

Apakah hubungan antara Safie Apdal dengan kempimpinan USBO retak? atau kah hubungan antara Safie dengan pemimpin UMNO negeri retak?

Sebarang kejadian mesti ada aksi dan reaksinya. Seperti kata bloger Konspirasi Politik melayu, sekali air bah sekali pantai berubah.

Terbuktilah dalam politik, tiada kawan selama-lamanya, tiada lawan selama-lamanya. Dalam Politik semuanya berlaku.

Dalam politik agar kesatuan senantiasa berlaku dan berjalan, maka skrip persetujuan awal senantiasa dipatuhi. Jika skrip politik yang telah domohorkan diabaikan, maka kejadian sepertimana penjelasan bloger tersebut akan berlaku.

Jika lah benar, Ketua Bahagian UMNO Kota Belud menolaknya, sudah tentu, ada pertimbangan lain samada pertimbangan politik atau pertimbangan lain.

Kononnya Timbalan Ketua Bahagian Umno Kota Belud, mengajurkan majlis tersebut bukan atas kapasitinya sebagai Timbalan Ketua Bahagian Umno, sebaliknya sebagai YDP PKMM, tetapi seperti kata bloger yang membuat penjelasan mengenai majlis itu, semua pemimpin UMNO baik diperingkat Bahagian malahan di peringkat negeri termasuk Pengerusi perhubungan Umno negeri, Datuk Seri Musa Aman telah diedarkan jemputan khas.

Di sebabkan pengajurnya atas nama Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia cawangan Sabah, namanya juga kontraktor, ertinya sesiapa sahaja merasakan dirinya kontraktor dan terdaftar sebagai ahli perlulah dijemput. Majlis tersebut sepatutnya Majlis silaturahim antara Para Kontarktor Melayu dengan Datuk Safie Apdal, kerana umum mengetahui, bahawa bajet yang ada di kementerian Safie menjangkau 6bilion untuk diagih-agihkan kepada semua kontraktor.

Bagi OKB sekali lagi mengulangi, tidak salah mengajurkan Majlis seumpama itu, akan tetapi biarlah berpadah-padah, jangan ianya menjadi punca kecurigaan.

Nota: OKB terpanggil menulis mengenai Majlis tersebut kerana Satu Sms yang dipanjangkan kepada OKB yang Berbunyi"Seluruh warga Kota Belid dengan hormatnya menjemput.......memeriahkan Majlis Hari Raya Pemimpin bersama RAKYAT"

14 comments:

Anak Sabah said...

Shafie Apdal pernah dibongkarkan kerana menyalahguna kuasa dan mengagihkan projek-projek kerajaan kepada kroni-kroni dan saudara mara sendiri. Terutamanya 16 projek Mega NKRA sebelum ini.

Anak Sabah said...

Adik Shafie sendiri pun juga seorang broker projek.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
samm said...

sebaiknya jika hubungan silaturrahim perlulah dikekalkan dan dieratkan. sebraing tindakan yang boleh menimbulkan perpecahan perlulah dielakkan.

mantra said...

dalam politik mmg akan berlaku pergolakan, sebaiknya hubungan baik pelru dijalinkan, segala salah faham perlu diselesaikan dgn segera.

Hosie Masie said...

Ini semua cuma andaian bagi media. Tapi kenyatan dan fakta kita tidak pasti kebenarannya. Maka kita anggap ini cuma mainan dalam media yang cuba untuk memecah belahkan parti UMNO.

Sanih Alias said...

UMNO tetap akan bersama dan masalah peribadi bukan masalah besar bagi UNO. Boleh diselesaikan dengan perbincangan. Kedatangan shafie adalah dengan niat baik jadi kita jemput dengan cara yang baik juga. Semoga UMNO tetap untuk rakyat.

Anonymous said...

"KM Sabah, Datuk Seri Musa Aman dan Pemimpin UMNO dari seluruh Sabah termasuk pemimpin dari parti komponen BN juga diedarkan kad jemputan khas."

"Dalam soal ini tidak timbul soal politik kerana majlis semata-mata majlis untuk mengeratkan silaturrahim antara pemimpin tertinggi parti UMNO dan rakyat Kota Belud."

semoga penjelasan ini cukup untuk menjawab persoalan dan spekulasi berhubung dengan isu Majlis hari raya di KB.

Anonymous said...

majlis tersebut dilangsung untuk menjalin hubungan baik antara pemimpin UMNO sabah. ia tak perlu nak di politikkan.

Antanum said...

Apa yang penting kita lihat Sabah membanggun semasa Datuk Musa Mengambil alih tampuk kepimpinan dan sentiasa berkembang sehingga kehari ini....masih namyak lagi pelan yang belum lagi dilakukan....

Unknown said...

Ketepikan semua perbezaan faham. Sama-sama kita menjayakan misi politik parti.

Unknown said...

Penyambutan Hari Raya tidak patut dijadikan pentas catur politik. Sambutlah dengan hati terbuka, perbezaan haluan politik baik lupa sementara.

captain said...

Politik memerlukan orang. Lebih ramai lebih bagus. Jadi perhimpunan atau majlis-majlis yang dianjurkan merupakan pentas paling sesuai untuk mengumpul penyokong serta menunjukan kuasa kepada pihak berlawan.

Unknown said...

Betulkah Datuk Shafie tidak dijemput tahun ini?

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels