20 October 2010

Rakyat tidak perlu retorik: Rakyat perlu pemimpin yang berkerja

Kita tak perlu retorik. Apa yang penting kerja. Rakyat perlu pemimpin yang berorientasikan perkhidmatan. Pemimpin perlu melakukan perkhidmatan sebaik-baik mungkin untuk rakyat supaya mereka memahami perjuangan.

Tetapi kalau pemimpinan menjaga rakyat, tidak mesra, bangga diri dengan pangkat dan harta, sudah pasti mereka akan menolak pemimpin itu termasuk parti di mana pemimpin itu bernaung.

Begitu juga apabila kita sudah menjadi pembangkang di sesetengah negeri tetapi masih mahu bangun tidur di banglo, jalan-jalan di Kuala Lumpur, naik kereta mewah dan tidak berasa diri pembangkang. Jika sikap ini berterusan sudah pasti kita tidak akan mampu bangkit semula.

Bagaimanapun kalau ahli Umno, sama ada di peringkat atas atau akar umbi menyedari hakikat betapa hinanya kita kalau tidak ada kuasa seperti mana berlaku di Pulau Pinang, maka kebangkitan itu dapat dilakukan.

Tetapi kita perlu ada sistem bagaimana hendak menterjemahkan tindakan supaya ia sampai ke peringkat akar umbi dan rakyat memahami apa yang kita perjuangkan.

27 comments:

Jonny said...

Betul, rakyat mahukan pemimpin yang ikhlas berkhidmat dan berjuang untuk kebaikan rakyat dan pembagunan negeri.

Jonny said...

Rakyat yang melantik seorang pemimpin, dan rakyat boleh menurunkan mereka jika dianggap tidak lagi relevan.

mai said...

pemimpin perlulah sentiasa memahami keperluan rakyat dan bekerja untuk rakyat. itu adalah tanggungjawab sebagai pemimpin dan individu yang ingin menjadi pemimpin perlu bersedia untuk menjalankan tanggungjawab tersebut.

ali asgar said...

pemimpinan menjaga rakyat, tidak mesra, bangga diri dengan pangkat dan harta itu tidak layak untuk menjadi pemimpin. Memang tidak akan mendapat sokongan dari rakyat. Pastikan pemimpin yang baik, berjuang untuk rakyat, mendengar masalah rakyat dan melaksanakan semua tugas yang patut dilakukan. Itulah pemimpin yang terbaik.

lafizah said...

Harapan rakyat supaya mereka dapat apa kebahagian dengan pemimpin yang baik adil dan saksama. BN dalam era tersebut tapi harus lebih diperbaiki dalam pengurusan pimpinan.

Leo said...

Kebanyakan pemimpin sekarang tidak boleh diharap. Pandai cakap tetapi tidak pandai buat seolah-olah janji-janji tersebut hanya dibuat untuk mendapat undian.

Leo said...

Pemimpin perlu berdedikasi berkhidmat dan berjuang untuk rakyat. Pemimpin yang tidak mesra, bangga diri dengan pangkat dan harta tidak akan disukai oleh rakyat.

mantra said...

ya.. rkyat perlukan pemimpin yang beoleh melaksanakan tugasnya dgn baik, cekap, dan mengutamakan kepentingan rakyat.

evan medhousky said...

gerakkan semua jentera sehingga ke peringkat akar umbi. itu tanggungjawab utama pemimpin. dalam politik, tidak sukar mengekalkan kedudukan dan tidak sukar juga untuk jatuh dari kedudukan itu..

evan medhousky said...

setelah 53 tahun merdeka, politik di Malaysia sepatutnya telah matang. tidak perlu menunggu kritikan, nasihat atau cadangan dari pihak lain untuk memperbaiki parti atau untuk mengekalkan kedudukan. pemimpin sepatutnya sedar apa yang pelu dilakukan dan apa yang perlu dielakkan.

Alexandra said...

Pemimpin2 yang kita harapkan sudah tenggelam dengan kekayaan dunia..

eika said...

rakyat memang memerlukan pemimpin yang boleh bekerja untuk menjaga kepentingan rakyat. pemimpin juga perlu peka dan sentiasa mendekati rakyat agar mereka dapat menjalankan tugas dengan baik.

moon said...

Kereta mewah, banglo umpama istanalah yang menjatuhkan mereka. Apa jawapan mereka jika ditanya dari mana mereka dapat kemewahan ini? SPRM rabun dan tidak nampak apa yang dinampak rakyat.

alanbb said...

Inilah suara hati semua rakyat Malaysia.
Mesti ingat bahawa kita juga yang memilih mereka.

botkaki said...

Seperti apa yang dikomen, ramai antara pemimpin yangtidak pandai kerja, itulah sebab kita harus pandai memilih pemimpin.
Mereka di atas kedudukan atas sokongan kita juga.

ramarama said...

Buka mata mu dan pilih dengan cermat. Tanpa sokongan kita tidak mungkin mereka yang dipanggil pemimpin memanggil diri mereka pemimpin.

mike said...

rakyat sabah sudah puas ditipu dengan janji2 politik. tidka perlu retorik..

mike said...

ramai ahli politik baik kerajaan atau pembangkang yang memberikan janji2 palsu untuk kepentingan diri sendiri..rakyat dijadikan sebagai boneka kepada ahli2 politik ini..

mike said...

imej parti tercemar disebabkan oleh ahli2 yang mementingkan diri sendiri..inilah yang dikatakan politik perut..

mike said...

rakyat haruslah bijak membezakan sesuatu yang realiti dan retorik..oleh itu, hak mengundi harus digunakan sebaiknya.

jinn said...

Pemimpin yang baik dikenag selamanya. Pemimpin yang jahat disumpah sehingga anak cucu-cicitnya.

baba said...

A good leader not just work hard but work smart as well.

Paquin said...

Tersangatlah betul.. Sebagai rakyat saya cukup yakin rakyat sememangnya lebih perlukan tindakan berbanding retorik.

Paquin said...

So pendek kata, tak payah cakap... Buat ja.. hehhee

Paquin said...

Setuju Jonny. Rakyat memang penentu segalanya.. Jadi dalam apapun pun perkara para pemimpin harus utamakan rakyat.

Paquin said...

ada betul apa ko komen Leo.. Entahlah walaupun bukan semua pemimpin macam tu tetapi gara2 nila setitik, habis rosak susu sebelanga.. huhuhu

Antanum said...

Jika pemimpin tahu apa yang rakyat inginkan, sudah tentu semua tugas dan hubungan antara pemimpin dan rakyat akan berjalan lancar.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels