1 November 2010

Sekiranya Kota Belud mempunyai pengundi seperti Batu Sapi

Kota Belud ditakdirkan sebagai kawasan bumiputera, samaada yang beragama islam mahupun bukan. Bayangkan kawasan ini rasio pendudukknya seperti Batu Sapi.

Walaupun kawasan Kota Belud bukan seperti Batu Sapi, namun setiap pilihanraya, rasio antara kaum jadi taruhan.

Tahun 70-an adalah sukar untuk kaum lain menang di Tempasuk mahupun Usukan. Hanya kaum Bajau (sama) yang boleh menang; demikian juga kedamaian, hanya suku KDM yang boleh menang.

Tahun 80-an tradisi itu mula berubah, apabila Pandikar Amin menang di Usukan, mengalahkan kaum tradisi yang selalu menang, yakni "kaum" Salleh Said.

Awal tahun 90-an keadaan di Tempasuk mula berubah, DUN itu mula dimenangi oleh kaum lain selain Bajau (sama). Bermula daripada Robert Minggir (KDM) dan berikutnya Pandikar (Iranun).

Kehadiaran UMNO di Sabah tahun 1991 telah membuka sempadan perkauman. Ertinya parti itu telah membuka peluang kepada individu yang berpotensi merentasi kaum asalnya.

Walaupun Umno mengnyahkan hambatan berasaskan kaum, namun "persepsi" pemimpin yang beranggapan bahawa seseorang itu boleh menjadi hambatan kepada kuasanya menjadi pertimbangan. Ini lah yang berlaku diambang PRU-12 lalu. Para pemimpin Umno seperti Salleh Said, Pandikar Amin dan Amir Kahar Tun Mustapha diketepikan. Diketepikannya 3 pemimpin besar Usbo KONON ada kaitannya dengan gerakan USBO, yang mana pada masa itu "tidak" sehaluan dengan pemimpin negeri, yakni Musa Aman.

Tidak tahu lah percaturan siapa? walaupun Pandikar diketepikan semasa PRU, namun apabila keputusan itu diketahui, di mana BN kehilangan 5 negeri dan kuasa 2/3 di parlimen, maka Pandikar dilantik sebagai speaker dewan rakyat oleh Tun Abdullah Badawi.

Sebaik sahaja Tun Abdullah meletakkan jawatan dan diambil alih oleh Najib, giliran Salleh Said pula diberi peluang. Peluang pertama adalah perlantikan Salleh sebagai Timbalan Perhubungan Umno negeri. Semasa Salleh dilantik pada jawatan itu, mantan ketua menteri Sabah itu hanya sebagai ahli biasa Umno. Demi menseimbangkan kedudukkan sebagai Timbalan Pengerusi Umno negeri, maka Salleh terpaksa bertanding merebut jawatan Ketua Bahagian Umno Kota Belud. Salleh bertembung dengan mantan Timbalannya semasa menjadi Ketua Bahagian dahulu, yakni Musbah Jamli. Pertandingan itu cukup sengit, walaupun Musbah mendapat pencalonan daripada cawangan-cawangan lebih daripada separuh, namun di masa pengundian, Musbah kalah tipis 47 undi.

Apabila Salleh menang Ketua Bahagian, selepas itu, dia dilantik pengerusi Kraft Tangan Malaysia, kerana masa itu menteri yang bertangungjawab mengenai kraft tangan adalah Safie Apdal, penaung USBO.

Selepas pemilihan UMNO pusat, Safie menang Naib Persiden Umno, membolehkannya ianya dilantik ke kementerian yang "powerful" sekarang ini. Sementara itu, Salleh telah tamat tempohnya sebagai pengerusi kraft tangan Malaysia. Sebagai seorang ahli politik, platform mesti ada untuk bergerak dan nampak "ada kuasa". Pada keadaan "masa berehat" ini lah datang tawaran kepada Salleh, yakni sebagai pengerusi kolej komuniti-juga di bawah naungan Safie. Di sebabkan jawatan itu, bukan berflatform politik, maka Salleh menolaknya. Di saat-saat getir ini lah datang tawaran Musa Aman, yakni Penasihat Sains dan Teknologi kepada Ketua Menteri yang bertaraf menteri. Bagi Salleh, orang mengatuk disorongkan bantal. Jawatan seperti ini lah yang diperlukan sebagai Flatform dalam arena politik.

Persepsi persengketaan antara Musa Aman-Salleh dengan cepat terpadam. Salleh meneggaskan, sebagai orang no.2 dalam parti di peringkat negeri, mesti senantiasa berwatakan no. 2. Salleh melakar peranaannya, sesuai dengan amanat yang melantikknya, yakni hubungan antara no.1 dan No.2 dalam parti senantiasa sehaluan.

Ekoran semakin dekat dan rapatnya Salleh dan Musa Aman, maka timbul pula lah persepsi, bahawa Salleh hanya berjuang demi kepentingan dirinya. Ada orang yang membangkitkan bahawa semasa USBO sedang hangat-hangatnya, Salleh-Pandikar-Safie adalah sekubu. Namun apabila flatform politik sudah ditemui dan kawan baru telah dijumpai, maka kawan lama diketepikan. Benar kah demikian? Dalam politik semuanya boleh berlaku. Dalam politik tiada kawan selamanya, demikian juga tiada musuh selamanya. Dalam politik, yang penting, suara majoriti, suara ramai, suara kumpulan besar, itu lah yang tergunapakai.

Berbalik kepada tajuk tulisan ini, sekiranya Kota Belud mempunyai pengundi seperti Batu Sapi? kaum mana jadi rebutan? di Batu Sapi, pada hari ahad, kaum cina adalah rebutan 3 parti yang bertanding. Hari itu disebut "super sunday for chinese" kerana semua "big guns" turun merebut pengundi kaum cina.

Kota Belud,Usukan majoriti suku bajau (sama), Kedamaian suku KDM. Hanya Tempasuk, yang memungkinkan ada suku kaum jadi rebutan. Kawasan DUN Temapsuk, apabila KDM-Bajau(sama) bersatu-maka menang, demikian juga apabila KDM-Iranun bersatu, maka menang, lagi jika Bajau(sama)-Iranun bersatu, maka menang.Ertinya semua kaum di Tempasuk adalah rebutan, tergantung kombinasi mana.

Pada PRU-13 yang dirasakan telah diambang pintu, percaturan apa kah yang akan berlaku di Tempasuk?. Salleh berulang kali bercerita tentang pasukan, bukan kumpulan. Namun di Tempasuk terdapatnya kumpulan.OKB tidak perlu menguraikannya, kerana tatapan tulisan ini hanya khas untuk Kota Belud. Orang Kota Belud telah tahu mengenainya.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels