18 December 2010

Sepatutnya ramai wakil rakyat BN ikut jejak Rahman Dahalan

Wakil rakyat Kota Belud Datuk Rahman Dahlan telah menjelaskan kebenaran mengenai fakta yang menyelubungi penggantungan Anwar Ibrahim dan 3 wakil rakyat Pakatan daripada Dewan Rakyat selama 6 bulan bermula pada 16 Disember lalu.

Wakil rakyat Kota Belud itu mengatakan bahawa sejak April 2010, Anwar telah diberi peluang dan masa untuk menjelaskan dan menunjuk bukti tentang dakwaannya bahawa 1Malaysia berasal daripada OneIsreal-1999, seperti mana dakwaan Anwar di Dewan Rakyat pada Mac 2010.

Namun menurut, Rahman, Anwar tidak langsung berminat dengan semua itu, akan tetapi Anwar telah merancang membuat kekecohan di dewan rakyat selama 2 hari berturut-turut bermula daripada 15 Disember 2010.

Rahman telah mengambil bahagian dalam perbahasan di Parlimen terutama yang berkaitan dengan slogan OneIsreal 1999-di mana sebenarnya konsep isreal itu adalah manifesto piliharaya Eruad Barack bersama-sama tiga parti lain-ada yang parti berasas agama (sperti PAS) pada pilihanraya isreal tahun itu.

Penjelasan mengenai kedudukan bagaimana Anwar digantung, tidak mendapat perhatian daripada wakil-wakil rakyat barisan nasional, seolah-olah mereka kehilangan punca dan terpukau.

Inisiatif Rahman melalui blognya MP-Kotabelud.blogspot.com, untuk menguraikan perjalanan kenapa Anwar sampai digantung adalah usaha yang patut dicontohi oleh wakil-wakil rakyat BN, agar rakyat dapat faham dan tahu bagaimanakah perjalanan kes itu.

Wakil rakyat Kota Belud itu juga menjelaskan bagaimana Speaker bertindak dengan adil dan saksama. Speaker tidak pernah mengambil tindakkan berpihak, kerana wakil-wakil rakyat telah diberikan peluang untuk membahas isu Anwar itu, hanya pihak Anwar dan the gang tidak berminat membahasnya.

Speaker menurut Rahman, tidakpun mengambil bahagian dalam perbahasan mahupun mengundi, semuanya terletak pada keputusan wakil-wakil rakyat.

Biasalah siapa yang majoriti itu lah yang menang, Anwar kena terima hakikat ini.

Disebabkan Anwar dan the gang tahu, bahawa mereka akan tetap kalah, maka satu rancangan kekecohan telah dibuat. Lihat sahaja bagaimana wakil-wakil rakyat Pakatan membawa MANILA CARD ke dalam Dewan dengan bertuliskan macam-macam.

Walau apapun Syabas kepada DARD.

25 comments:

Anonymous said...

dengan berbekalkan bahan2 yang biasa digunakan dalam demonstrasi jalanan, sememangnya Pakatan telah merancang lebih awal kekecohan dalam Dewan Rakyat semata2 bagi meraih simpati rakyat serta memesongkan perhatian rakyat terhadap isu liwat Anwar.

Anonymous said...

sebenarnya Anwar juga tidak berani berdebat berkenaan dengan isu APCO kerana isu itu hanya pembohongan semata2.

Anonymous said...

In my opinion, it doesn't really matter that the 1 Malaysia concept is taken from the OneIsrael concept. I find that the concept is relevant for Malaysians.

Anonymous said...

Anwar sebenarny tiada bukti dalam dakwaannya mengenai APCO dan 1 Israel. oleh itu, dia sengaja nak membuat kecoh. tp tak sangka Speaker mengambil tindakan mengantungnya. tindakan speaker ini mmg wajar.

Anonymous said...

apapun, apa yang berlaku ini menjadi pengajaran kepada wakil2 rakyat lain agar mematuhi peraturan dewan.

zam said...

penerangan yang telah diberikan oleh DARD memang dapat memberi kefahaman tentang apa yang berlaku.

zam said...

diharapkan kekecohan seperti yang telah berlaku dapat dielakkan pada masa akan datang.

Sanih Alias said...

Mungkin ini pengajaran kepada Anwar yang tidak serik-serik dengan dakawaan 1 Malaysia ini dari one Israel.

Sanih Alias said...

Biasalah siapa yang majoriti itu lah yang menang, Anwar kena terima hakikat ini....

Memang Anwar tidak dapat terima kekalahan ini. Memang speaker itu bertindak adil dalam memberikan keputusan dan tidak akan berpihak dengan mana-mana parti dapam dewan tersebut.

Bhatera said...

Semoga wakil-wakil yang lain akan memberikan yang terbaik dan ikutilah undang-undang yang telah ditetapkan. Jangan melanggarnya, kerana mungkin akan berlaku seperti Anwar and the geng.

onong said...

Jangan hanya bertindak ikut perasaan.

onong said...

Ini soal kehendak masing2.

wake said...

It is easier to say than do it.

Velove said...

Jangan terlalu emosional. Nanti menyesal di kemudian hari. Kalau perjuangan itu hanya dibuat kerana mulut busuk orang lain, saya fikir itu bukan satu cadangan yang baik.

Anonymous said...

jika merekabersikap rasional dan mematuhi peraturan, speaker takkan menggantung mereka.

Ezef said...

People will make their own choice.

mike said...

seharusnya apa jua isu/krisis yang berlaku dalam dewan parlimen, penjelasan terperinci harus dinyatakan oleh wakil rakyat..inisiatif rahman ini harus dicontohi..

mike said...

kini rata-rata wakil rakyat terus membiarkan isu2 yang berlaku dalam dewan parlimen menjadi tanda tanya di kalangan rakyat yang seterusnya membawa kepada kekeliruan..jika ditanya barulah tercari-cari jawapannya sehingga kadang-kal jawapan yang diberikan itu tidak tepat dan mengelirukan..seharusnya penjelasan segera harus diberikan bagi mengelak sebarang kekeliruan yang seterusnya mengakibatkan imej dewan tercemar.

mike said...

kekecohan yang berlaku di dewan parlimen amat memalukan dan mencemarkan imej negara..

mike said...

wakil2 rakyat diharap jangan bertindak mengikut emosi semata-mata tetapi haruslah matang..apa2 pun insiden seumpama harus dielakkan di masa akan datang..

Jason said...

Betul ke 1Malaysia berasal daripada OneIsreal-1999???

Jason said...

Anwar diberikan peluang dan masa untuk menjelaskan dan menunjuk bukti tentang dakwaannya bahawa 1Malaysia berasal daripada OneIsreal-1999, tetapi sampai sekarang belum lagi dia berbuat demikian.

Jason said...

"Namun menurut, Rahman, Anwar tidak langsung berminat dengan semua itu, akan tetapi Anwar telah merancang membuat kekecohan di dewan rakyat selama 2 hari berturut-turut bermula daripada 15 Disember 2010."

Hairan aku. Kenapa Anwar rela membuat kekecohan di dewan rakyat daripada memberi penjelasan dan bukti?? Mungkinkah Anwar sendiri tidak pasti tentang kebenaran dakwaannya?? Apa-apapun, diharapkan Anwar janganlah terlalu beremosional.

Gopuk said...

lihat mereka ini sememangnya perlu digantung.

Gopuk said...

Konsep 1Malaysia sengaja di mainkan oleh pihak pembangkang yang sudah terang-terangan akan kalah dalam perbahasan itu.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels