6 February 2011

Kerana Kuasa-maka pemimpin mudah lupa

Biasa kita alami kebanyakan pemimpin sebaik mendapat kuasa akan berubah dan akan mudah lupa tentang segala kesusahan dan pengorbanan yang membolehkan mereka berkuasa.

Masa ini kita menyaksikan revolusi dan pergolakan di beberapa negara Arab menunjukkan rakyat mahukan perubahan kerajaan atau pemimpin kerana mereka tidak gembira dengan pemerintahan autoritarian.

Gerakan revolusi rakyat itu telahpun berjaya di Tunisia dan sekarang dunia sedang menyaksikan pergolakan di Mesir.Mubarak telahpun tumbang. Dalam waktu terdekat akan terbentuklah kerajaan baru. Pertanyaannya apakah kerajaan baru akan lebih baik dibanding kerajaan yang telah ditumbangkan atau apa kah perubahan itu membawa kepada kebaikan?

Bagi rakyat yyang merasa tertindas kerana kelafaan pemimpin-maka revolusi ke arah perubahan adalah sesuatu yang di tunggu-sebabnya biarlah semuanya bermula daripada nol. Membiarkan pemimpin yang alfa diri-lebih mengarah kepada penindasan-oleh itu, keppimpinan yang kuat akan mencorakkan kepimpinannya kepada kepiminan kuku besi-rakyat lemah semakin lemah, sementara yang berkuasa semakin berkuasa.

Kita rasai sekarang, sementara mereka yang berkuasa dan berada kenaikan harga barang, seolah-olah tidak memberi kesan apa-apa, sementara rakyat jelata-kehidpuan mereka semakin hari semakkin terdesak. Ketabahan dan kesabaran rakyat ada batasnya-suatu hari-revolusi akan juga datang menjelma.

Samada rakyat yang mahukan perubahan mempunyai idea tentang bentuk kerajaan baru yang akan diwujudkan-itu perkara lain, yang penting-menjatuhkan pemimpin yang lupa diri itu.`

11 comments:

Anonymous said...

pemimpin haruslah jangan mudah lupa diri walaupun ketika sudah berkuasa.

Anonymous said...

tidak kira pemimpin diperingkat mana pun, tanggungjawab dan tugas erlulah dijalankan dengan baik agar kepentingan semua rakyat dapat dijaga.

Anonymous said...

seorang pepimpin haruslah tumpukan pada peranannya menjaga kebajikan rakyat dan jgn mudah lupa pada perjuangan sebenarnya.

elia said...

itulah, kita jangan tersasar dari ajaran dan juga matlamat utama kita. walaupun kita sudah berada diatas, jangan lupa bila2 masa kita akan jatuh kebawah.

elia said...

Seharusnya kita mengamalkan hidup yang sederhana sahaja. Lagipun semua yang kita miliki didunia ini, tidak akan berkekalan.

Jason said...
This comment has been removed by the author.
Jason said...

Pemimpin tidak patut berubah dan lupa begitu sahaja sebaik mereka mendapat kuasa.

Jason said...

Diharapkan semua pemimpin menjalankan amanah dan tanggungjawab pada rakyat.

Mohd Ishak said...

Harap pemimpin tidak akan lupa peranan mereka setelah mendapat kuasa.

Hosie Masie said...

ini adalah benar berlaku. Kebanyakkan pemimpin akan lupa diri mereka bila sudah berkuasa. Mereka lupa siapa yang memberikkan mereka jawatan tersebut kalau bukan para pengundi. Maka elok jika mereka sedar dan bantulah penduduk. jangan ingat kuasa itu akan kekal jika kita lalai dan lupa diri.

Anonymous said...

apa yang berlaku di Tunisia dan mesir bukan setakat pengajaran malah amaran kepada pemerintah untuk tidak melakukan sebarang tindakan yang membelakangkan rakyat atau tidak sehaluan dengan kemahuan rakyat. rakyat mempunyai kuasa dalam menaikkan sesebuah kerajaan, dan rakyat juga berkuasa menumbangkan sesebuah kerajaan atau pemimpin.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels