14 February 2011

Sodomi II diteruskan Tanpa Karpal Singh

Perbicaraan kes liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim bersambung hari ini tanpa peguam Karpal Singh. Perbicaraan diterus dengan keteranngan ahli patologi Hospital Kuala Lumpur, Dr Siew Sheawe Feng berhubung borang perubatan pro-forma.

Pada sesi mahkamah yang lalu, Siew hanya mengemukakan borang pro-forma yang kosong untuk rujukan pihak pembelaan.

Doktor itu juga enggan merujuk kepada nota-nota perubatannya ketika disoal balas oleh pihak pembelaan tetapi kemudiannya sering-kali melihatnya semula ketika mahkamah berhenti untuk rehat.

Akibatnya, hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Mohd Zabidin Mohd Diah terpaksa mengarahkanya supaya menyerahkan nota itu kepada pihak pembelaan.

Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden juga kembali beraksi di mahkamah selepas mengalami keretakan tulang di kakinya.

Perbicaraan hari ini menarik perhatian perwakilan asing di negara ini termasuk daripada Finland.

LAPORAN LANGSUNG

9.07am: Perbicaraan ditangguhkan atas permintaan peguam Param Cumaraswamy dan Sankara Nair supaya hakim menunggu selama 10 minit lagi untuk menantikan kehadiran Karpal.

"Dia ada sekitar ini dan dijadualkan meneruskan soal balas kerana ini adalah bahagiannya,” kata Param.

Adalah difahamkan Karpal berada di perbicaraan Suruhanjaya Siasatan Diraja mengenai Teoh Beng Hock yang sedang bersidang di bilik yang berasingan di kompleks mahkamah berkenaan.

9.05am: Mahkamah mula bersidang dengan hakim Mohd Zabidin mengambil tempatnya.

Peguam Karpal Singh masih belum tiba, Galeri awam agak penuh dengan kehadiran kira-kira 70 orang.

9.01am: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim masuk dan bersalaman dengan orang ramai.

Juga berada di galeri awam adalah ahli parlimen Machang yang juga setiausaha agung PKR, Saifuddin Nasution.

8.41am: Peguam Sankara Nair tiba dengan ahli patologi Australian, Dr David Wells, yang ditugaskanmembantu pihak pembelaan.

8.39am: Anwar tiba bersaam isterinya yang juga presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail bersama puluhan penyokongnya.

Juga berada di mahkamah adalah bekas ahli parlimen Jeli, Mohd Apandi Mohamad dari PAS, yang pada Jumaat lalu, dilepaskan oleh mahkamah daripada pertuduhan tuntutan memalsukan dokumen, sembilan tahun lalu.

8.36am: Seorang perwakilan dari pejabat Suruhanjaya Tinggi australia juga hadir bersama ahli parlimen PKR, Johari Abdul, yang mewakili kerusi Sungai Petani, Kedah.

Tidak ramai wartawan, khususnya dari media berbahasa Cina. Kemungkinan, tumpuan mereka adalah pada perbicaraan Suruhanjaya Siasatan kes Teoh Beng Hock.

8.35am: Tidak ramai orang di mahkamah setakat ini. Ini mungkin kerana Diasatan Diraja mengenai kes Teoh bermula hari ini juga diadakan di Kompleks Mahkamah Jalan Duta.

Wartawan dan orang ramai dibenarkan masuk ke mahkamah. Pihak pendakawaan diketuai oleh Peguam Cara II Negara, DatukMohd Yusof Zainal Abiden yang masuk melalui pintu yang berasingan.

8.29am: Pengadu kes ini, Mohd Saiful Bukhari Azlan bersama bapanya, Mohd Lazim berada di Kompleks Mahkamah, Jalan Duta, Kuala Lumpur.

1 comment:

SambaLBelacaN said...

camna peguam xde disiplin/selalu lewat masih bole diterima mahkamah...
sedangkan mana2 dunia pekerjaan kalo lewat/xde disiplin dah tentu kena pecat..
memang bahlol btol..standard macam nih..

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels