11 June 2011

Pemimpin Umno Sabah? mahu berubah kah?

OKB terbaca satu tajuk pada sebuah portal yang baru muncul di dunia siber ini rabu lepas. Tajuk daripada portal tersebut : MAMPUKAH UMNO SABAH BERUBAH?

Melihat kepada tajuk tersebut-OKB tertanya-tanya pada diri sendiri-kenapa perlu berubah? bukan kah Sabah yang ditunjangi UMNO adalah "Simpanan Tetap BN" sepertimana kata-kata DS Najib sebaik sahaja dilantik sebagai PM selepas mengambil alih jawatan tersebut daripada Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Namun selepas membaca seterusnya tulisan itu, nampaknya isu sebenar yang cuba disampaikan oleh penulis itu, ada lah pergelutan tersembunyi antara kepimpinan Umno negeri dan seorang pemimpin Umno di peringkat pusat.

Walaupun penulis itu tidak menyebut nama, namun telah menjadi rahsia umum, pemimpin yang dimaksudkan itu adalah Pengerusi Umno Negeri-Datuk Musa Aman dan Naib Presiden ke 3- Datuk Safie Apdal.

Kenapa ada persepsi bahawa terdapat pergeseran antara Musa dan Safie? Sebenarnya ini yang menjadi pertanyaan ramai kalangan akar umbi Umno? kenapa adanya pergeseran itu?

Baru-baru ini, Safie semasa ditanya selepas merasmikan masyuarat bahagian Papar yang diketuai oleh Datuk Rahim Ismail (pemimpin Umno yang juga mempunyai pergeseran pendapat dengan Musa)- Safie berkata- beliaupun tidak faham kenapa, lawatan-lawatannya di berbagai temapat di Sabah selain Semporna, disalah ertikan sebagai merampas kepimpinan negeri; sedangkan beliau menerajui satu kementerian jika dilihat dari segi peruntukan jauh lebih besar dibanding dengan bajet tahunan negeri.

Berbalik kepada tulisan portal berita (rontogdaily.com)-penulis mengingatkan para pemimpin Umno, bahawa mereka berada dalam singgahsana mereka, kerana rakyat, jika rakyat tidak meletakkan mereka pada kedudukan mereka yang ada, maka tiadalah kedudukkan itu.

Penulis itu juga menegur kealfaan para pemimpin itu, kerana terbuai dengan kedudukan, maka mereka hanya nampak kroni-kroni mereka dan sambil itu-mengatur strategi untuk mempertahankan kedudukan.

Penulis itu juga, suka mengingatkan pemimpin yang berbalah itu, serta tindak tanduk kepimpinan Umno negeri- bahawa perkara yang sama berlaku di Semenanjung-akibatnya BN kehilangan 4 negeri, dan jika WP diambilkira-maka 5 negeri terlepas daripada tangan BN; dan hampir Negeri Sembilan juga jatuh ke tangan pembangkang.

Keadaan sekarang, di mana kerabat dan kroni yang menguasai apa sahaja bidang yang bersifat ekonomik penjawatnya adalah daripada kalangan kroni2, demikian juga mereka yang menggunakan sekeping kertas dan air liur, kebanyakannya mereka ada "hubungan mesra" dengan pemimpin tertentu disamping "hubungan mesra" dengan para pegawai yang diberi kepercayaan mengatur projek2 tertentu dalam negeri.

Apabila kita berhubungan dengan pejabat Ketua Menteri- Adik kepada seorang pembantu menteri adalah orang harapan, pegawai yang mengontrol dipihak kerajaan, juga adik atau kakak kepada pembantu menteri- dan apabila kita kementerian yang jaga duit-disitu juga pembantu menteri itu bertugas. Ertinya, kemana sahaja, pusing kiri-atas-bawah- kita akan berjumpa dengan keluarga yang berbin dan berbinti orang yang sama.

Demikian juga, apabila kita berurusan dengan projek2 yang pembangunan- orang yang berkuasa adalah orang yang ada kaitan dengan kepimpinan negeri.

Perkara ini lah yang cuba dibayangkan atau dibangkitkan oleh penulis portal itu. Rupanya apabila kita berada di atas, kita terlupa melihat ke bawah, kita mungkin alfa-terlalu banyak mata memerhati kita.

Mampukah Umno Sabah Berubah? sepatutnya mampukah pemimpin UMNO Sabah berubah?!

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels