2 June 2011

Trend: Semakin maju rakyat, maka semakin tak sokong kerajaan

Bukan omong kosong, semakin majunya rakyat, maka semakin tidak menyokong kerajaan. Buktinya, wilayah persekutuan Kuala Lumpur, majoriti penduduk di situ menyokong pembangkang, demikian juga di pulau Pinang, kawasan-kawasan bandar di Sarawak, Sabah, Selangor, Melaka,Negeri sembilan kecuali Johor Baharu.

Kawasan Felda dan kwasan-kawasan pinggir bandar yang daif seperti Batu Sapi, masih menyokong kerajaan; persoalannya kenapa trend demikian?

Kawasan bandar, semuanya tersedia, apa sahaja keperluan hidup, semuanya tersedia, akan tetapi kenapa penduduk yang mendiami kawasan-kawasan ini menentang kerajaan? Manakala, kawasan-kawasan kampung, boleh dikatakan keperluan hidup masih kekurangan, namun di situlah bank votes kerajaan. Pun demikian, kerajaan kurang mengambil perhatian sangat terhadap kesejahteraan bank votesnya itu? apa kah ada phobia, apabila maju nanti, akan ikut trend pengundi bandar yang menolak kerajaan?

Benarlah, semakin miskinnya seseorang maka semakin mudah diperkotak katikkan, falsafah ini lah mungkin senantiasa berada di benak para pemimpin, atas sebab itu, persetaaan dengan dengan kemajuan.

Wakil rakyat sepatutnya membela rakyat, tetap bukan itu yang berlaku, menjadi wakil rakyat adalah jalan cepat untuk memajukan diri sendiri. Banyak kita saksikan, seseorang sebelum jadi wakil rakyat, hanya berkerta proton, namun selepas sahaja menjadi wakil rakyat, sekurang-kurangnya berkerata pacuan empat roda model terkini.

Status meningkat kerana rakyat, persoalannya kenapa rakyat yang menjadi penyebab menigkatnya stasus wakil rakyat, terlupa oleh wakil rakyat? Tak payah sebut nama-nama, rakyat pasti tahu siapa wakil rakyat mereka, dan tahu kelibat para wakil rakyat itu.

Pengundi serba salah, tolak calon ini, pilih calon ini, jawapannya dua kali lima, jawapannya sepuluh.

Sampai kapan kah rakyat, jadi lembu perahan?

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels