24 July 2011

Muhiyiddin kata-BN kesuntukkan masa

Timbalan Perdana Menteri-Tan Sri Muhiyiddin Yassin berkata, BN kesuntukkan masa, kerana hanya berbaki beberapa bulan lagi terpaksa berdepan semula dengan rakyat untuk mendapatkan semula mandat.

Mengingat tsunami politik BN pada PRU-12, OKB rasa pada PRU-13 hanya melibatkan kawasan parlimen, sementara negeri-negeri, pembubaran DUN akan dilaksanakan kemudian.

Jika ini, berlaku, maka untuk pertama kalinya dilakukan, dimana pembubaran parlimen tidak diikuti oleh pembubaran DUN (sebelum ini hanya Sarawak yang mengadakan PRU berasingan dengan parlimen).

Kedudukan terkini, BN mempunyai 136 kerusi parlimen, PR 77, bebas 9.

Pas telahpun mengumumkan akan bertanding 80 kawasan parlimen, sementara 142 kawasan lagi akan ditandangi PKR dan DAP.

Untuk mempertahankan kerajaan BN, UMNO/BN sangat bergantung harap kepada kerusi-kerusi bagi negeri Sabah (25) dan Sarawak (31). Pada Kedudukkan sekarang, Sabah menyumbang 22 (Sabah kehilangan 2 kerusi selepas PRU 12-kerana SAPP komponen BN-Sabah telah keluar) dan Sarawak 29.

Melihat trend pada PRN Sarawak, kawasan majoriti kaum cina telah berpihak kepada Pakatan Rakyat. Jika trend tersebut berterusan, maka ada kemungkinan BN Sarawak akan kehilangan 12 kerusi, manakalah Sabah akan kehilangan sekurang-kurangnya 4 kerusi. Ini, bermakna, Sabah dan Sarawak hanya akan menyumbang 40 kerusi pada PRU-13, berbanding 51 pada masa ini.

Di Semenanjung pula, jika trend pengundi kaum cina dan bandar berterusan, maka kerusi- kerusi yang ditandingi MCA dan Gerakan kebanyakkannya akan kalah, manakala bagi Wilayah Persekutuan, hanya Putrajaya dan Labuan sahaja yang boleh dipertahankan. Jika ini berlaku, maka BN di Semenanjung on paper akan kehilangan sekurang-kurangnya 15 kerusi parlimen, dan mampu mempertahankan 70 kawasan yang lain. Jika ini, menjadi kenyataan, maka BN kehilangan Putrajaya.

Namun demikian, masih ramai yang beranggapan bahawa BN masih boleh memperatahankan Putrajaya, namun dengan jumlah kerusi yang berkurangan berbanding tahun 2008. Apa kah persepsi ini boleh dibuktikan? sama-sama kita tunggu hari itu.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels