17 August 2011

Pemimpin UPKO kata Rahman Dahlan merapuh

Salah seorang pemimpin UPKO komponen BN Sabah menyifatkan kenyataan setiausaha BN Sabah Rahman Dahalan sebagai merapuh dan dan cakap tidak serupa bikin. Biyou Suyan salah seorang pempin UPKO berkata, Rahman bertidak tidak "neutral" apabila menghalang parti komponen lain mengeluarkan kenyataan dan menyifatkan sebarang kenyataan yang dikeluarkan parti komponen selain UMNO adalah provokatif.

Rahman mengeluarkan kenyataan ekoran kenyataan Presiden LDP VK Liew Isnin lepas, bahawa LDP tetap mempertahankan kerusi yang disandang parti itu. Selain itu, Presiden LDP yang juga merangkap Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu berkata, sebagai Presiden sebuah parti komponen BN Sabah yang terawal, maka adalah lojik meminta enam kerusi yang disandang SAPP pada masa ini ditandinginya pada PRU-13 akan datang.

Sebelum ini, pemimpin Umno pernah membuat kenyataan bahawa kawasan-kawasan yang disandang parti komponen seperti Merotai (LDP), Putatan (UPKO), Pensiangan (PBRS) hendaklah ditandingi UMNO. Tetapi yang peliknya, Rahman Dahalan yang juga Wakil Rakyat import Kota Belud itu, tidakpun memberi ulasan, bahawa kenyataan tersebut adalah provokatif.

LDP bersama AKAR dan UMNO adalah tunjang utama BN Sabah melawan PBS pada PRU 1994.

Walaupun LDP adalah komponen utama BN Sabah, akan tetapi parti itu hanya diberikan tiga kerusi ADUN-Tanjong Kapor, Kudat; Karamunting, Sandakan; Merotai, Tawau dan parlimen Sandakan dan ternyata semua kerusi yang ditandingi telah menang 100 peratus, berbanding PBS yang kalah dua kerusi satu DUN dan satu parlimen kepada DAP.

Kerusi-kerusi yang dimenangi PBS bagi kawasan cina, sebenar kalah, jika tidak berlaku bertembungan calon-calon parti pembangkang.

Sementara itu, Timbalan Presiden LDP Senator Chin Su Phin berkata, adalah satu kemastian bagi Presiden LDP mengemukakan suara akar umbi LDP yang disampaikan melalui AGM parti itu, kepada pucuk pimpinan BN,dalam perkara ini adalah Perdana Menteri DS Najib yang juga Pengerusi BN Nasional. Adalah keterlaluan bagi Rahaman Dahalan bercakap bagi pihak Perdana Menteri, sedangkan dalam sistem perkongsian kuasa dalam BN, semua presiden Parti adalah setaraf, tanpa melihat besar kecilnya sesebuah parti.

Rahman hanya sebagai setiausaha BN, tiadapun kedudukan dalam UMNO selain ahli biasa.

Benar Rahman pernah menduduki jawatan Setiausaha Pemuda Umno Malaysia, tetapi itu adalah jawatan lantikan, dimana sesiapapun boleh dilantik.

Wakil Rakyat Kota Belud itu pernah bertanding Timbalan Ketua Bahagian Umno Tuaran, tetapi tewas kepada penyandangnya Ali Ashgar.

Bagi OKB, sebaiknya Rahman sebagai setiausaha BN, perlu bertindak "neutral" agar supaya masalah-masalah komponen BN dapat diselesai dan beliau dilihat sebagai seseorang yang berwibawa. Ingat, Tun Ghafar Baba, sebagai setiausaha Agong BN, pernah menjadi "presiden MCA".

12 comments:

zam said...

apa pun isu yang timbul sebaiknya ianya diselesaikan melalui perbincangan..

mike said...

konsep perkongsian kuasa dan hormat-menghormati yang menjadi amalan BN selama ini harus diteruskan..dalam BN tiada istilah 'saya bos'...semua sama rata..

mike said...

seharusnya perbincangan harus diadakan antara semua parti komponen BN sabah bagi mengelak sebarang salah faham..

mike said...

apa2 pun, kita tunggu dan lihat keputusan yang akan dibuat nanti setelah perbincangan dilakukan.

Anonymous said...

ini hnya hal kecil dan ia tak perlu diperbesarkan, ia boleh diselesaikan melalui perbincangan.

Paquin said...

Kalau hal sebegini pun mahu dijadikan isu, alamatnya susahlah :(

Paquin said...

Kalau nak kekal lama dan kukuh, persefahaman dan toleransi harus ada.. Janganlah terlalu nak tunjuk 'hero'!!

Paquin said...

Para pemimpin haruslah lebih matang dan bersifat keterbukaan bagi mengelakkan rakyat berpandangan yang bukan2. hehe

Paquin said...

Sebolehnya duduklah berbincang dan tanggani hal ini dengan baik :)

Paquin said...

Harap semuanya OK dan kita nantikan saja perkembangannya.

Sanih Alias said...

Rasanya tidak ada salah komponen BN meminta kerusi untuk bertanding. Sebaiknya isu sebegini perlulah ditangani dalaman parti saja. Tidak perlulah diheboh-hebohkan.

nickko said...

adakah tindakan LDP membuat kenyataan media sejak kebelakangan ini menunjukkan sifat neutral parti itu??

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels