2 November 2011

Ada juga pemimpin terselamat kerana keadaan

KALAULAH tsunami politik tidak melanda Semenanjung pada PRU-12, para pemimpin yang diketepikan pada PRU itu, mungkin sekarang ini hanya menjadi ahli persatuan mantan yang berhormat.

Apabila tsunami melanda, maka pucuk pimpinan BN tiada pilihan, melainkan perlu menghimpun semua kekuatan, mengurangkan pergeseran, maka berlakulah akomodasi dalam politik.

Sebenarnya, Sabah akan tetap menjadi simpanan tetap BN, walaupun tidak berlakunya akomodasi politik, namun pemimpin Sabah, terutama Datuk Musa Aman, terpaksa juga akur dengan keinginan pucuk pimpinan daripada Kuala Lumpur.

Selain itu, Musa juga ingin mengurangkan politiking di peringkat negeri, agar supaya beliau dan pasukkannya mampu berkerja mencapai sasaran HALATUJU Sabah, tanpa gangguan daripada kegiatan politiking.

Nah! benar juga, apabila politiking berkurang, maka Musa dengan tenang dapat meneruskan rentak kerjanya tanpa gangguan.

Malah, para pemimpin yang seharusnya diketepikan itu, sekurang-kurangnya menjadi jurucakap dalam menjawap isu-isu semasa, dimana dahulunya terpaksa dijawab oleh Musa sendiri.

Dalam isu, penentangan Timbalan Presiden LDP terhadap Musa, Musa tidak perlu mengeluarkan komen atau kenyataan akhbar, kerana dengan tangkas individu yang diketepikan sebelumnya menjawab bagi pihaknya.

Namun, di peringkat akar umbi, pemimpin yang diketepikan itu menabur isu, bahawa apabila Musa bersara, maka beliaulah yang akan menjadi pengganti; kerana menurut mereka, adalah lumrah apabila nombor satu turun, maka akan diganti oleh orang nombor dua. Keadaan ini berlaku, sejak Datuk Osu Sukam lagi menjadi Ketua Menteri. Namun, hakikatnya, jawatan nomobr satu silih berganti akan tetapi orang nombor dua tidak juga mendapat tempat jawatan nombor satu.

OKB sangat tertarik dengan ucapan Tan Sri Muhyiddin Yassin Timbalan Perdana Menteri pada 30 Oktober lalu bertempat di UMS, bahawa Kepimpinan Musa Aman, sebagai Ketua Menteri Sabah wajib diteruskan selama yang boleh, kerana melalui kepimpinan Musa, Sabah mengalamai pembangunan yang pesat, pertambahan wang simpanan negeri dan pengurusan kewangan yang mapan sesuai dengan perakuan Ketua Audit Negera.

Berasaskan kepada prasyarat itu, maka jika belakunya penggantian jawatan Ketua Menteri, maka pemimpin itu mesti mempunyai kualiti seperti Musa atau setanding dengannya.

Musa mempunyai pengalaman dalam perniagaan dan berjaya dalam mengurus perniagaan. Trek rekod seumpama itu, mesti ada pada penggantinya suatu hari kelak.

Musa tidak boleh diganti oleh seseorang yang hanya tahu berpolitik, tanpa visi yang jelas membangun negeri.

Semasa pemerintahan Musa, tidak terdengarpun, adanya GLC atau harta kerjaan yang dijual untuk mendapat kewangan bagi pihak kerajaan. Malah melalui pemerintahan Musa, GLC yang diswastakan melalui pentadbiran terdahulu diambil semula.

Sebelum Musa dilantik, banyak tanah kerajaan dijual kepada pihak swasta, malah ladang lembu negeri di Darwin, Australia telah dijual; tanah di Tanjung Aru diserahkan kepada swasta kononnya akan dibangunkan, dan kini hanya tempat riadah; beratus ekar tanah di Kota Marudu dijual kepada pihak swasta, untuk tujuan mendapat kewangan bagi pihak kerajaan negeri.

Malah kawasan hutan, diserahkan kepada pihak swasta melalui FMU, di mana tindakan ini merugikan kerajaan negeri dan seterusnya rakyat.

Apakah trek rekod yang terpalit kepada pemimpin tertentu itu akan diberi peluang lagi untuk memimpin Sabah, yang sudah itu sudah lah, jangan berangan-angan lagi. Bersyukurlah kerana keadaan menyelamatkan; sekurang-kurangnya masih bertempat dipersada politik negeri di bawah bayu ini.

Jengoklah ke belakang, kawasan yang diwakili berpenggal-penggal, ramai rakyatnya masih merimpat. Datanglah ke kg Songsong, Tanjung Batu dan Lingkudon, faktanya nyata terbentang di sana.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels