28 November 2011

Bajet 2012 Sabah 2.5 kali ganda lebih besar berbanding Bajet Selangor

Bajet 2012 Sabah yang dibentang oleh Ketua Menteri Sabah merangkap Menteri Kewangan Negeri pada 18 November lalu, yang berjumlah RM4.048 bilion, selain merupakan bajet tertinggi yang pernah dibentangkan di negeri di bawah bayu itu, juga 2.5 kali ganda lebih besar berbanding bajet Negeri Selangor.

Selangor adalah negeri terkaya di Negara ini, atas sebab negeri tersebut berada dalam kawasan Lembah Kelang yang telah lama membangun. Manakala Sabah, adalah negeri yang dikategorikan negeri terbelakang atau miskin, berasaskan jumlah penduduknya yang masih ramai berpendapatan di bawah garis kemiskinan.

Masalah taburan penduduk dan infrastrutur merupakan masalah utama, penyebab kepada kadar kemiskinan negeri Sabah.

Kerajaan negeri di bawa pimpinan Ketua menteri Datuk Musa Aman, sejak tahun 2003 telah berusaha sedaya upaya membangun negeri, walaupun pada zaman kegemilangan kayu balak, negeri itu dianggap sebagai sebuah negeri terkaya kerana hasil kayu kayannya.

Disebabkan tersalah urus pada masa kegemilangan kayu balak, maka Sabah bukan sahaja terbelakang daripada segi pembangunan, malah tersenarai sebagai negeri miskin.

Disebabkan Sabah masih kekurangan daripada segi pembangunan infrastruktur, maka negeri itu memerlukan bajet yang besar demi menyediakan infra yang diperlukan oleh rakyat. Melalui ketersedian infra itu, diharapkan aliran pembangunan ekonomi dapat berjalan lancar, kerana akan mudah berlakunya perpindahan barangan daripada pusat sumber kepada tempat di mana barangan tersebut diperlukan.

Selain daripada itu, melalui infra seperti perhubungan yang baik akan menyumbang kepada penjimatan kos dan masa.

Berasaskan kepada luasnya Sabah, maka adalah diperkirakan, bajet yang besar akan terus diperlukan, setidak-tidaknya sehingga tahun 2015.

Dakwaan Pembangkang bahawa Bajet Sabah yang besar, kononnya untuk memancing undi pada PRU-13 akan datang adalah tidak berasas, kerana seperti mana disebutkan di atas, Sabah akan terus memerlukan bajet yang besar untuk membangunan dalam rangka melepaskan negeri itu daripada senerai negeri miskin di negara ini.

Keupayaan Pentadbiran negeri di bawah Datuk Seri Musa Aman adalah satu pencapaian yang luar biasa, memandangkan kekayaan semulajadi Sabah telahpun punah, namun, keupayaan Musa mendapat pendapatan untuk negeri adalah diluar jangkaan para pengeritik.

Sabah kini mempunyai simpanan di atas RM3 biliion, dan salah satu negeri yang diberi sanjungan oleh Ketua Audit Negara dalam pengurusan kewangan.

52 comments:

No name said...

Jumlah peruntukan yang berkali ganda harus digunakan dengan wajar.

No name said...

Sabah masih banyak perlu diperkembangkan, itulah sebab peruntukan lebih banyak dari neegri lain termasuk negeri terkaya ~ Selangor.

Mohd Ishak said...

Harap peruntukan bajet ini akan digunakan sebaik mungkin untuk membawa lebih banyak pembagunan kepada Sabah.

No name said...

"Sabah akan terus memerlukan bajet yang besar untuk membangunan dalam rangka melepaskan negeri itu daripada senerai negeri miskin di negara ini."

Sama ada bujet ini untuk menambat hati orang Sabahan, masing-masing menilaikannya. Walaubagaimanapun, semoga bujet ini dilaksanakan dengan baik.

Mohd Ishak said...

KM Musa Aman perlulah berusaha membagunkan Sabah, pengurusan bajet ini perlulah dilakukan dengan baik supaya pembaziran boleh dikurangkan.

No name said...

Terbukti keupayaan Musa demi negeri Sabah. Semoga usaha dan perjuangan beliau berterusan agar Sabah lebih berkembang, taraf hidup makin meningkat.

No name said...

Bujet harus juga digunakan untuk pembangunan luar bandar terutama sistem infra yang masih kurang wajar.

Anonymous said...

Jelas Sabah banyak perlu diusahakan lagi. Ini menyebabkan peruntukan berganda jumlahnya.

Anonymous said...

Projek yang dijalankan harus mengutamakan perkembangan ekonomi.

Anonymous said...

Semoga rakyat dapat menikmati peruntukan yang besar ini.

Anonymous said...

Kawasan pedalaman atau luar bandar harus menjadi tumpuan perkembangan juga. Mereka harus menik mati sistem dan ekonomi yang sama.

Anonymous said...

Terbukti usaha dan keupayaan Musa selaku KM Sabah. Usaha ini harus diteruskan.

Smookiekins said...

Harap peruntukan yang besar ni dapat diguna sebaik mungkin untuk kepentingan Sabah dan rakyat.

Anonymous said...

peruntukan kali ini amat besar, ia perlu digunakan dgn sebaiknya.

Anonymous said...

jika ia digunakan dgn baik, pasti bk pembangunan dpt dilakukan di sabah.

Ezef said...

Why must compare Sabah with Selangor?

onong said...

Penduduk di Sabah lebih ramai dari sana.

Ezef said...

We have our own budget.

Danie said...

Lebih besar ke kecik ke bukan berkaitan dengan selangor pun.

Unknown said...

semoga dengan adanya peruntukan ini nanti, Sabah tidak lagi disenaraikan negeri termiskin di Malaysia

Unknown said...

harap Sabah dapat membangun dengan pesatnya…

Unknown said...

harap saluran peruntukan ini dapat digunakan sepenuhnya untuk pembangunan Sabah tanpa adanya penyelewengan kuasa/rasuah…

Unknown said...

jikalau kerajaan negeri ikhlas, sudah tentu rakyat Sabah akan berterima kasih dengan adanya peruntukan ini.

Unknown said...

semoga apa yang dijanjikan oleh kerajaan pusat, akan ditunaikan nanti

Paquin said...

Peruntukan yang ada harus digunakan dengan baik.

Paquin said...

Pastikan bajet ini disalurakan untuk kegunaan yang betul demi memastikan Sabah terus membangun dengan pesat.

Paquin said...

Ramai yang happy dengan bajet ini dan tak kurangnya yang tak happy juga. Apapun, alasan mereka kurang happy yang pasti Sabah harus dibangunkan.

Paquin said...

MA sememangnya CM yang prihatin dan harap keprihatinan beliau tidak disalah erti.

Paquin said...

Apapun, kita tunggu sajalah perkembangan lanjut hal ini. Harap ia bukan sekadar cakap kosong.

Anonymous said...

Hope that these allocations will be used efficiently to boost Sabah's developments.

Anonymous said...

We hoped to see Sabah as a more developed state in the near future. Efficient management of the state funds are needed.

joey said...

bajet yang besar ini diharap akan merancakkan pembangunan di sabah.

joey said...

diharapkan juga bajet ini akan memberikan manfaat yang besar kepada semua golongan rakyat di Sabah dan menjadikan Sabah lebih membangun lagi.

Anonymous said...

pemimpin2 pembangkang tidak patut mengatakan bahawa bajet itu bertujuan untuk memancing undi pada PRU akan datang.. sekiranya mereka mentadbir negeri ini, adakah mereka akan mengumumkan bajet selepas PRU13??

Anonymous said...

pengumuman bajet yang lebih besar kali ini, selain untuk memenuhi segala keperluan di negeri ini, ia juga dapat membuktikan kecekapan pentadbiran Ketua Menteri Sabah..

binocular said...

Okay lah tu ada peruntukan daripada tiada langsung.

binocular said...

Sabah jauh lebih besar daripada Selangor. Wajarlah bajetnya pun lebih besar.

binocular said...

Bajet besar tapi kena pastikan ianya digunakan mengikut perancangan. Penyelewengan tidak seharusnya ada.

Anonymous said...

peruntukan bajet sebesar ini biarlah berbaloi dengan pembangunan yang akan terlaksana nanti. harap2 dapat digunakan sebaiknya tanpa ada penyelewengan dan ketirisan.

Anonymous said...

saya rasa Sabah mampu untuk menjadi negeri termaju jika hasil sumber alamnya tidak dieksploitasi oleh pihak2 lain. isu PATI pun satu, menambahkan masalah.

Jason said...

This budget should be use wisely for sabah purposes only.

Green Sabah said...

The state government must make sure the allocations are used at the right areas.

Bujang Senang said...

"Sabah kini mempunyai simpanan di atas RM3 biliion, dan salah satu negeri yang diberi sanjungan oleh Ketua Audit Negara dalam pengurusan kewangan."

Bayangkan bagaimana pengurusan kewangan yang baik dilakukan oleh Datuk Musa aman..

Bujang Senang said...

Dibawah pemerintahan Datuk Musa Aman pasti Sabah akan terus membangun dari masa ke semasa. Apa yang keburukan kita dengar selama ini hanyalah semata-mata untuk menjatuhkan kebolehan beliau semata-mata. Kerana ramai tahu Datuk Musa Aman mempunyai pentadbiran yang baik.

Bujang Senang said...

Peruntukan yang diberikan seharusnya digunakan sebaiknya. Terutama sekali berkaitan dengan kemudahan infrastruktur asas yang masih kurang dikawasan luar bandar.

Hamdan Hadillah said...

Mengenai kadar kemiskinan rasanya kerajaan telah bersungguh-sungguh untuk memastikan dapat mengurangkan kadar kemiskinan bagi penduduk Sabah. Masih ada peruntukan untuk pembasmian masalah ini. Harap kerajaan Negeri akan dapat melakukan kerja dengan sebaiknya.

Hamdan Hadillah said...

Bajet Sabah besar membuktikan Sabah masih mempunyai kewangan yang baik dan kerajaan negeri prihatin dengan masalah Sabah.

mike said...

bajet 2012 ini menunjukkan bahawa kerajaan negeri sabah komited dengan pembangunan dan kesejahteraan rakyat.

mike said...

sejak musa aman menerajui pentadbiran kerajaan negeri, negeri sabah sedang pesat membangun dengan pelbagai projek2 pembangunan yang telah dirancang..di samping itu, kedudukan kewangan sabah yang dahulunya rapuh kini sudah kembali kukuh dengan penarafan tertinggi AAA..

mike said...

bajet sabah yang besar bukanlah pemancing undi PRU13 sebaliknya ia adalah berdasarkan kepada penelitian kerajaan terhadap keperluan negeri dan rakyat sabah..

mike said...

faktor geografi sabah yang mana mempunyai keluasan yang besar, maka keperluan belanjawan juga besar untuk memastikan semua kawasan tidak tertinggal dalam arus pembangunan..

mike said...

diharapkan pembangunan2 yang telah dirancang dalam bajet sabah 2012 ini akan dapat dan mampu dilaksanakan tanpa sebarang masalah yang merugikan..

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels