1 November 2011

Calon boleh menang Kota Belud

APBILA Najib mengumumkan bahawa calon BN pada PRU-13 adalah individu yang BOLEH MENANG, maka persyaratan itu, ada pada wakil-wakil rakyat Kota Belud yang sedia ada.

Wakil rakyat Parlimen misalnya; Datuk Rahman Dahalan, walaupun sepenggal, tetapi mampu menyelesaikan masalah air bersih Kota Belud. Walaupun, saluran air bersih belum sampai ke rumah-rumah pada masa ini, namun jaminan telah diberikan bahawa pada penghujung tahun 2012, masalah air bersih Kota Belud akan siap sepenuhnya.

Pembangunan sumber pendapatan rakyat terus berjalan melalui projek Jelapang Padi yang meliputi tiga kawasan Tempasuk, Usukan dan Kedamaian. Selain itu, projek Agropilitan yang merangkumi projek tenusu, perkebunan dan sanggar ikan terus berjalan.

Walaupun projek-projek tersebut mendapat sabotej daripada pemimpin tertentu, namun sikap cekal Pembantu Menteri Pertanian, Datuk Musbah, MP Datuk Rahman dan ADUN Usukan Datuk Japlin, selain sokongan padu Ketua Menteri Sabah, maka projek-projek tersebut berjalan mengikut jadual.

Selain itu, projek-projek yang dikenal pasti untuk kepentingan rakyat seperti pelancongan, pendidikan dan industrti kecil dan sederhana sedang berjalan sesuai dengan 5 entry point pembangunan yang terkandung dalam HALATUJU pembangunan Sabah yang diilhamkan oleh Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman.

Malah untuk tahun 2011 sahaja, Datuk Musa telah memberi komitmen mengenai pembangunan Kota Belud sebanyak tiga kali melalui ucapannya semasa turun padang di Kota Belud.

Kota Belud mengecap pembangunan apabila, satu tindakan berani Musa menncalonkan orang-orang baru di kawasan Kota Belud pada PRU-2008. Seikiranya tiada tindakan berani itu, Kota Belud hingga kini masih terlena tanpa pembangunan yang bercorak ekonomi.

Bagi rakyat Kota Belud, mereka mahu adalah wakil rakyat yang membela mereka, dari segi pengwujudan sumber pendapatan, agar supaya pendapatan mereka terus kekal sepanjang hayat. Mereka tidak mahu pemimpin yang berpoilitik sepanjang masa, kerana pemimpin seumpama itu, hanya mahu kuasa atas dirinya demi kepentingan dirinya serta kerabatnya.

Bukti nyata di Kota Belud, apabila sebelumnya diwakili oleh pemimpin yang berpolitik, sebagai akibatnya rakyat terus merimpat, papa kedana, ulun, meminta-minta dan seterusnya bergantung pada huluran 100-200 atau malah 500 daripada pemimpin berkenaan.

Kata orang; berbudi pada tanah adalah untuk mendapat produk yang boleh disumbangkan oleh tanah itu, namun pemimpin berpolitik berbudi pada rakyat untuk mendapat kuasa dan pada gilirannya menumpuk harta, namun membiarkan rakyat terkapai-kapai.

Di Kota Belud gema terlalu kuat, bahawa pemimpin dalam kategori berpolitik akan kembali, kononnya kesilapan lalu akan ditebus; percayalah, apabila ini berlaku, rakyat Kota Belud akan kembali keadaannya seperti tahun 1990-an, tanpa arah yang jelas, kerana dibenak pemimpin berpolitik itu, orang Kota Belud sukar diatur, dan membiarkan mereka miskin agar mudah menjadi bank votes semasa sebarang pemilihan.

Sesuai dengan resolusi Parti PBS semalam, jangan ganggu winnable candidate tahun 2008, kerana formula tahun itu, masih relevan dan mampu mememangkan BN Sabah dengan cemerlang.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels