3 November 2011

Salleh ahli politik yang mempunyai kelas tersendiri

BAYANGKAN, daripada tiada jawatan politik, Salleh mampu kembali ke persada politik negeri.

Ramai yang telah membayangkan bahawa politik Salleh telah sampai ke penghujungnya apabila tidak dicalonkan pada PRU-12.

Namun selepas come back, melalui perebutan Ketua Umno Bahagian Kota Belud, selepas PRU-12 lalu, Salleh dilantik sebagai Timbalan Pengerusi Umno negeri.

Selepas dilantik ke jawatan politik, beliau sempat menjadi pengerusi Kraft Tangan Malaysia, sebelum membuat option menerima lantikan jawatan Penasihat Sains kepada Ketua Menteri Sabah.

Dalam politik semua boleh berlaku, sebelumnya Salleh align dengan Datuk Safie Apdal bersama Tan Sri Pandikar melalui pertubuhan USBO.

Sebelum PRU-12, Salleh merupakan ancaman kepada kedudukan Musa melalui USBO, faktor inilah yang mengakibatkan para pemimpin USBO tidak dicalonkan pada PRU-12.

Menurut sumber dalaman Umno, perlantikan Salleh ke jawatan Timbalan Pengerusi Umno negeri adalah atas permintaan Safie Apdal kepada Perdana Menteri, sebelum Safie bersetuju dilantik sebagai Pengerusi Perhubungan Umno Kedah.

Strategi politik atas perlantikan Salleh adalah untuk mengimbangi kuasa dan cek and balance terhadap kepimpinan Musa.

Namun dalam politik semuanya berlaku, setia kawan dalam perjuangan boleh diketepikan, semata-mata kerana jawatan dan kuasa.

Peranan Salleh tercium oleh Datuk Musa, atas sebab itu, Salleh diberi peranan dalam pemerintahan Musa, kerana itulah matalamat sebenar Salleh, yakni platform dalam politik, yakni melalui jawatan.

Benar juga, apabila Salleh diberi peranan yang bermula sebagai Penasihat Sains dan kemudian sebagai speaker, maka politiking yang bergitu hebat sebelumnya telah kendur, malah semakin lenyap.

Kini, Salleh boleh dikatakan sebagai jurucakap Musa dalam menangkis isu-isu semasa, termasuk perbalahan dengan Timbalan Presiden LDP dan Wakil Rakyat Kalabakan, Datuk Abdul Ghapur Salleh.

Misi Salleh melalui skrip asal telah dibuang jauh-jauh, dan kini berpihak sepenuhnya kepada Musa.

Salleh kini, nampak sebagai team dalam kepimpinan Musa. Dengan itu, mudahlah bagi Ketua Menteri itu meneruskan HALATUJUnya membangun negeri.

Salleh pada setiap kesempatan melaungkan sokongannya terhadap kepimpinan Musa, malah semasa Ulang Tahun Ketua Menteri itu, Salleh berikrar untuk mempertahan kepimpinan Pengerusi Perhubungan Umno negeri itu.

Musa telah berjaya menyempurnakan misi politiknya, apabila pemimpin yang dianggap cuba menggugat kedudukannya telah dijinakkan dengan mudah.

Musa bukan sahaja mempunyai rekod sebagai ahli perniaggan yang berjaya, juga berjaya sebagai ahli politik.

Cuba bezanya, Musa adalah ahli politik yang setiakawan, atas sebab itu, walau apapun kritikan terhadapnya berhubung perlantikan Peter Pang dan Raymond Tan dalam kabinet negeri, Musa tetap dengan keputusannya.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels