3 November 2011

Trek Rekod Datuk Salleh Said

BERMULA sebagai Pegawai Daerah Kota Belud, sebaik menghabiskan pelajaran daripada Kanada. Semasa Salleh menjawat Pegawai Daerahlah, tanah rezab perkampungan iranun, yang kini dikenali sebagai kampung Pintasan, dibahagi-bahagikan kepada kepada kampung-kampung Wakaf, Labuan dan Taungusi.

Selepas meletakkan jawatan daripada kerajaan, Salleh pernah bertanding dalam PRK, namun tewas. Pada zaman PBS, Salleh dilantik sebagai ADUN lantikan, ekoran PRK Usukan, dimana Salleh tidak dicalonkan, melainkan Pinjaman Hassin melawan pemimpin utama Usno dan Sabah Tun Mustapha Datu Harun. Dalam pertandingan itu, Tun Mustapha dengan mudah mengalahkan Pinjaman daripada PBS dengan mudah.

Selepas itu, Salleh keluar PBS dan masuk UMNO selepas PBS keluar BN menjelang pengundian pada tahun 1990.

Salleh menjadi Ketua Bahagian Umno Kota Belud, selepas Tun Mustapaha berpindah ke Kota Marudu.

Pada pemilihan Umno tahun 1993, Kota Belud adalah salah satu bahagian yang mencadangkan Anwar Ibrahim bagi jawatan Timbalan Presiden Umno berbanding Tun Ghafar Baba.

Pada PRU-1994, Salleh bertanding di DUN Usukan dan menang. Selepas PBS tumbang Salleh dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah menggantikan Tun Sakaran Dandai selepas Ketua Menteri pertama dalam sistem penggiliran Ketua Menteri Sabah itu, dilantik sebagai TYT menggantikan ayah Salleh, Tun Mohd Said Keruak.

Pada masa Salleh sebagai Ketua Menteri, idea penswastan berbagai GLC dijalankan, termasuk Angkatan Hebat, Sama Industrial Products (SIP), Koperasi Pembangunan Desa (KPD), pejualan tanah negeri di Jalan Selangor Tanjung Aru, pejualan ladang lembu milik kerajaan negeri di Darwin Australia.

Selain itu, Salleh juga mempunyai andil dalam pengwujudan Saham Amanah Sabah (SAS) dan penyeraian beberapa syarikat yang ada hubugan dengan kerajaan negeri di Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL).

Salleh juga mempunyai andil dalam FMU, dan rancangan itu diteruskan oleh penggantinya, Datuk Yong Teck Lee.

Dalam pemerintahan Salleh juga jalan Sulaman By-Pas yang tembus terus ke Kota Belud dibina dan seterusnya pembinaan jalan itu diteruskan merentasi Skim Jawi-jawi, yang suatu masa dianggap oleh seorang wartawan dan penduduk Kota Belud sebagai jalanraya penindasan.

Salleh on and off dalam kabinet negeri selepas digantikan sebagai Ketua Menteri. Salleh juga sempat dilantik sebagai Pengerusi LPPB, dizaman pemerintahan Datuk Osu Sukam.

Selepas PRU-2004, Salleh tidak lagi memegang sebarang jawatan dalam kabinet negeri atau GLC, sehinggalah pada PRU-2008, Salleh tidak dicalonkan dalam pilihanraya itu.

Salleh kembali dalam arena politik apabila berjaya menjadi Ketua Bahagian Umno pada tahun 2008, selepas mengalahkan penyandang yang juga ADUN Tempasuk dan Pembantu Pertanian dan Industri makanan, Datuk Musbah Haji Jamli.

Selepas pemilihan UMNO pada tahun 2008, nasib Salleh dalam politik mula menyerlah, apabila beliau dilantik sebagai Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno negeri, menggantikan Datuk Safie Apdal yang dilantik sebagai Pengerusi UMNO Kedah, ekoran kemenangannya merebut jawatan Naib Presiden.

Selepas dilantik sebagai Timbalan Pengerusi Umno negeri, Salleh diberi peranan sebagai Pengerusi Kraft Tangan Malaysia, kemudian sebagai penasihat Sains kepada Ketua Menteri Sabah dan kini menjadi Speaker, ekoran perlantikan Tun Juhar Mahiruddin sebagai TYT Sabah.

Melihat kepada kerjaya politik Salleh dalam tempoh hampir empat dekad, adalah wajar melihat pencapaiannya melalui kawasan yang diwakilinya. Bak kata para ekonomis, adalah waktunya melihat kejayaan sesorang itu dalam kerjayanya.

Sebagai anak watan Kota Belud, OKB merasakan apa yang penting dalam kehidupan rakyat adalah sumber pendapatan yang mapan, infra yang memadai dan keperluan asas yang tersedia.

Sayang, walaupun berdekad, keperluan tersebut sehingga kini belum tersedia bagai penduduk Kota Belud, termasuk kampung kelahiran Speakar Dewan Rakyat-Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia.

Janganlah berkata bagi kampung-kampung yang jaraknya melelebihi 30KM daripada pekan, malah kawasan Sekolah Taungusipun, seperti kampung kesapang yang hanya berjarak belasan kilometer, belum mempunyai sumber air bersih.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels