1 February 2012

PRU-13: Pakatan sukar melepasi jumlah kerusi 82 yang ditawan pada tahun 2008

Pakatan Rakyat ghairah apabila mampu menawan 82 kerusi dewan rakyat daripada jumlah 222 pada tahun 2008 termasuk menguasai 5 negeri daripada 13 negeri di persekutuan Malaysia.

82 kerusi dewan rakyat yang PR menang, rata-rata di kawasan bandar dan spra bandar. Pada PRU-12 juga, hanya dua ibu kota yang dimenangi BN-Johor Baru dan Alor Setar, yang lainnya dimenangi PR.

Sementara itu BN masih menguasai kawasan luar bandar yang meliputi 140 kawasan.

Pada PRU-13, jangkaan perolehan jumlah kursi BN tidak akan berubah, walaupun mungkin mengalami kemerosotan daripada jumlah majoriti. Namun, dalam demokrasi, kelebihan satu undipun dikira menang juga.

Akar umbi di luar bandar yang terdiri daripada kaum melayu/bumiputera belum bersedia mengubah pendirian, kerana mereka tidak boleh ikut penduduk di bandar atau spra bandar yang jauh lebih maju, tidak perlu bantuan kerajaan dalam mengharungi hidup.

Sebaliknya, penduduk luar bandar yang serba serbi kekurangan masih sangat tergantung kepada ikhsan kerajaan. Mereka tidak akan mampu bersaing jika memberi peluang kepada PR yang memperjuangkan merit kepada setiap warga, jika mereka merampas Putrajaya.

Apapun propaganda atau janji-janji PR, setakat ini, belum mampu mengubah persepsi penduduk luar bandar, bahawa gabungan tiga parti itu, sebenarnya mahu merampas Putrajaya kerana perasaan dendam oleh seorang pemimpin mereka- Anwar ibrahim yang gagal menjadi Perdana Menteri.

15 comments:

Mohd Ishak said...

Janji-janji manis sahaja tidak boleh memenangi keyakinan rakyat, rakyat sendiri boleh menilai dengan bijak parti yang sesuai untuk mereka.

Mohd Ishak said...

Mampukah Pakatan memenangi kerusi sebanyak itu kenalah bergantung kepada pengundian rakyat.

Anonymous said...

mmg sukar untuk pakatan kerana BN kini makin kukuh.

Anonymous said...

pakatan kena lebih berusaha lagi..

Anonymous said...

Suka atau tidak, BN mungkin akan menang lagi.

Anonymous said...

Yang penting p/raya dijalankan dengan adil dan bersih. Itu hak rakyat untuk tentukan siapa pemimpin mereka.

Kris Jr said...

I believe the people in Sabah know that unlike the opposition,BN makes and keeps their promises

Hinamori said...

hoped the people of Sabah would not be easily duped by the opposition’s promises. Opposition good at talking and making empty promises but not in following up and acting on those promises.

Anonymous said...

Third Force dan X Factor perlu diambilkira kerana ia mampu mengubah landskap politik di negara ini.

Anonymous said...

dikatakan bahawa PRU-13 akan berlaku tsunami politik. kita tunggu dan lihat keputusannya.

Anonymous said...

ya..kita tunggu! kamu ingat rakyat sabah ni bahlul kah? jangan mimpi BN tak akan kalah di sabah nanti! memang banyak duit BN dah rahsuah kepada rakyat walaupun tak ketara!cuba tengok dengan teliti, sama ada rakyat senang kah atau pemimpin BN sabah yang senang? cuba isthihar harta!! siapa yg paling kaya hah? siapa lagi kalau bukan ketua menteri!

Hamdan Hadillah said...

Pasti persaingan sengit akan berlaku dalam PRU13 akan datang ini.

Hamdan Hadillah said...

Jika kita lihat sekarang BN masih mendapat sokongan dari rakyat dan juga pada masa yang sama juga masih relevan untuk memerintah negara. Maka ini agak mustahil untuk BN memberikan kerajaan kepada PR.

Anonymous said...

kerajaan tidak mengabaikan kawasan luar bandar, cuma proses penyaluran pembangunan di kawasan itu berlaku agak perlahan.. oleh itu, memang wajar penduduk luar bandar terus memberikan sokongan kepada kerajaan tanpa terpengaruh dengan janji2 pihak yang belum memiliki pengalaman untuk mentadbir negara ini..

Anonymous said...

pada PRU kali ini pakatan pasti semakin sukar merampas kerajaan ekoran kewujudan banyak parti pembangkang di negara ini..

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels