28 February 2012

Sabah for Sabahan- menutup ruang rakyat negeri ini menjadi pemimpin negara

Pembangkang ke hulu ke hilir berkempen ‘Sabah Untuk Orang Sabah'. Sebenarnya tindakan ini menutup peluang rakyat negeri ini memimpin di peringkat nasional. Selain itu, tindakan itu juga dilihat memperkecil-kecilkan keupayaan orang Sabah, yang jelas berkebolehan menjadi pemimpin di Malaysia.
Walaupun setakat ini ini hanya beberapa orang individu terpilih menjadi pemimpin atau mengetuai berbagai agensi persekutuan, adalah diyakni berasaskan kepada keadaan semasa, adalah besar harapan rakyat negeri ini menjadi pemimpin negara.

Dalam kabinet persekutuan misalnya, telah ada 11 orang rakyat Sabah berganding bahu dengan rakyat negeri2 lain mentadbir negara. Selain itu, Speaker dewan rakyat yang ada, adalah daripada Sabah.
Bagi jawatan2 penting, antaranya Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Bakri Zinin, Peguam Negara, Tan Sri Ghani Patail, Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Datuk Seri Dr. Hassan Abdul Rahman dan ramai lagi.

Dalam bidang politik, Ketua Puteri Umno Malaysia, Datuk Rosnah Rashid Shirlin contohnya adalah pemimpin dari Sabah dan beliau dengan hebatnya memimpin 191 Bahagian Puteri Umno di seluruh Malaysia.”

Pembangkang berpegang kepada konsep ‘Sabah Untuk Orang Sabah’, konsep Barisan Nasional (BN) pula ialah ‘rakyat Sabah memiliki keupayaan yang cukup hebat untuk memimpin Malaysia!’.

Melalui konsep demokrasi, hanya pemimpin yang bernaung dalam parti besar sahaja yang boleh mengetuai negara. Kini, Datuk Safie Apdal adalah orang ketiga dalam kedudukkan pemimpin negara, dikuti oleh Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Aman atas kedudukkan mereka dalam parti Umno.

Ramai pemimpin negeri berpotensi berperanan di peringat kebangsaan, antaranya Datuk Salleh Tun Said, Datuk Rahman Dahalan. Sementara pemimpin pelapis pula antaranya Haji Nizam Abu Bakar Titingan, Jamawi Jaafar dan ramai lagi.

Jika konsep Sabah hanya untuk orang Sabah, maka negeri2 lain juga akan berpegang kepada konsep itu. Jika ini berlaku, maka padang permainan yang sebelumnya terbuka begitu luas, dipersempit.

Oleh itu, kepada rakyat Sabah, kita perlu membuka minda kita, pilihlah padang permainan yang lebih luas. pilihlah, Sabahan untuk Malaysia.

17 comments:

drako drakonius said...

The slogan by the opposition does has its limitations.

drako drakonius said...

It only confined Sabahan only within the boundaries of Sabah.

drako drakonius said...

At present, there are many Sabahan Minister holding federal minister portfolio.

drako drakonius said...

With their presence at the federal level, matters that concern Sabahans are and have been voice out at the federal level.

drako drakonius said...

Among these matters are the RCI on illegal matters (currently in the finalization process for its terms of reference), just to name a few.

drako drakonius said...

Hopefully there will be more Sabahan minister at the federal level in the future.

Anonymous said...

jgn ditanam sangat semangat kenegerian tu. sebaiknya semua masyarakt dalam Malaysia bersatu.

Anonymous said...

kita perlukan lebih banyk pemimpin sabah di peringkat persekutuan.

Kris Jr said...

Rakyat Sabah pun berpotensi untuk pergi lagi jauh dan mampu menyandang jawatan lebih tinggi.

TuhauBam said...

Yang paling penting borneosasi harus diteruskan. Sabahans juga boleh bersaing sekiranya diberi peluang.

No name said...

Sabah should given the chance to be in the federal level. They have their right to represent Sabah and voice for Sabahan.

No name said...

Persekutuan harus mempertimbangkan cadangan tersebut untuk kebaikan orang Sabahan.

Anonymous said...

Sabah for Sabahan yang sinonim dengan parti SAPP hanya dilaungkan setelah hilang kuasa.. masa berkuasa tiada pula laungan seperti itu..

Anonymous said...

walau apapun slogan yang dibawa oleh pembangkang Sabah, selagi mereka sendiri tidak mampu bersatu dengan pembangkang2 yang lain, jangan harap mampu membentuk kerajaan baru di negeri ini selepas PRU13 nanti..

Anonymous said...

jika slogan ini direalisasikan, bermakna semua orang Sabah yang mencari makan di Semenanjung juga patut balik ke Sabah dan tinggalkan jawatan mereka di negeri itu..

Unknown said...

Nampaknya semangat penduduk Sabah semakin ketara. Dengan adanya kerajaan sekarang dapat membantu merkea untuk memperjuangkan apa yang mereka inginkan.

Anonymous said...

Slogan seperti itu kadang2 mudah disalah tafsir dan ia mendorong kepada semangat kenegerian saja. Walhal apa yang ingin disematkan adalah semangat patriotik untuk cintakan negara dan negeri.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels