16 March 2012

Kalaulah jalan Kg Rampayan Ulu dibuat dengan baik.. tidaklah rosak lebih awal

Sayang jalan yang menjadi penantian penduduk kampung Rampayan Ulu, Kota Belud, sejak zaman British berjaya dibina pada tahun 2009, kini rosak teruk. Di sana sini, berlubang, tanpa penyelenggaran.

Sekiranya pembuatan jalan itu mengikuti piawaian, sudah tentu, tidak akan rosak hanya spin masa yang singkat.

Semalam, saya berkesempatan berkunjung ke kampung itu, saya menyaksikan sendiri keadaan jalan itu, di sana sini ada tanah longsor, sehinggakan laluan terpaksa dilencongkan dan sudah tentu jalan lencongan itu hanya dilapisi tanah kuning.

Nampaknya, jika tiada peruntukan untuk menyelenggarakan jalan itu, penghujung tahun ini, jalan satu-satunya menghubungkan kampung terhulu itu dengan Pekan Kota Belud, akan kembali kepada keadaan seperti sebelumnya.. jalan tanah berlumpur dan licin.

Jika keadaan itu akan kembali, maka bukan sahaja penduduk kampung itu yang merasakannya akan tetapi ratusan pelajar sekolah yang melalui jalan itu saban hari untuk ke sekolah menengah yang berjarak 10 kilomter akan terjejas.

Adalah diharapkan pihak2 tertentu terutama ADUN dan MP di Kota Belud, berusaha mencari dana daripada kerajaan untuk tujuan penyelenggaran jalan itu.

13 comments:

skinnerezel said...

Think the people should help to inform to the relevant authority of their needs in the local community.

The government should monitor the performance of the civil servants always.

TuhauBam said...

Kerosakan tu harus segera dinaiktarafkan. orang ramai sekitar sana juga harus bekerjsama dengan memberitahu akan keadaaan sebenar jalan tu kepada JKR.

Hinamori said...

The wakil rakyat there need to work harder.

Anonymous said...

jalan2 yang rosak perlulah diperbaiki.

thinaj said...

The road is badly needed to be upgraded.

thinaj said...

The ADUN and MP of kota belud should always turun padang to identify the issues that the people is facing and quickly take action to solve the issue.

Bujang Senang said...

Sebaiknya pastikan setiap projek yang dilakukan mengikut piawaan yang telah ditetapkan.

Bujang Senang said...

Jika projek diurus dengan baik maka kerosakkan pasti akan tidak berlaku dengan begitu cepat.

Anonymous said...

Lebig baik peruntukan RM430 juta Jamabatan Bum2 disalurkan untuk menambahbaik kemudahan infrastruktur di negeri ini.

Anonymous said...

Selain peruntukan yang cukup, kerja penambahbaikan harus dipantau dengan kerap untuk memastikan kerja2 dibuat ikut piawaian dan bukannya asal siap.

evan medhousky said...

cubalah rakyat mempunyai kuasa memfailkan saman terhadap mana2 kontraktor yang gagal melaksanakan projek2 kerajaan terutamanya yang berkaitan dengan kemudahan infrastruktur.. dengan cara ini barulah pihak kontraktor akan sentiasa mematuhi piawaian tanpa perlu dipantau oleh pegawai2 atau pemimpin2 kerajaan..

Green Sabah said...

Constant maintenance is needed for all roads so that the damages can be repaired immediately before it get worst.

Green Sabah said...

The contractors that are appointed to maintain the roads must make sure their duty fulfilled. Those companies that are unable to perform should be replaced.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels