11 March 2012

PRU-13: BN Sabah perlu mengetengahkan calon-calon baru

Ramai wakil2 rakyat terutama daripada Parti Bersatu Sabah dan UPKO terdiri daripada orang2 lama sejak tahun 1985. Wakil2 rakyat Sabah yang mewakili PBS, UPKO atau PBRS sebenarnya adalah wakil2 rakyat daripada PBS; akibat perpecahan parti itu, maka kini, sebahagian pemimpinnya mewakili parti2 serpihannya.

Berlainan dengan parti Umno yang menunjangi Bn Sabah, parti yang beribu pejabat di Kuala Lumpur itu, senantiasa melakukan peremajaan, kecuali pada kawasan2 tertentu, seperti DUN Senalang, Parlimen Kalabakan, Semporna, DUN Petagas dan Sulaman serta Pantai Manis.

Pada PRU-13, adalah dijangkakan bahawa Umno akan melakukan peremajaan kepimpinan. Para pemimpin pelapis terutama daripada pemuda atau mantan pemimpin pemuda akan dicalonkan bagi meneruskan dan menggalas tugas kepada rakyat.

Tidak dinafikan dalam parti Umno ada juga wakil2 rakyat yang dikitar semula, seperti ADUN Kunak, ADUN Balung, ADUN Klias dan MP Beaufort dan Sipitang.

Apa kah pada PRU-13, parti PBS akan melakukan peremajaan? ramai penganalisis berkata, jika kawasan2 yang ditandingi PBS kalah kerana tetap mencalon calon2 lama, bukan kerana penolakan kepada BN, akan tetapi rakyat menolak calon2 tersebut, kerana telah mual dan muak.

DUN Kedamaian Kota Belud, sebagai contoh, walaupun DUN tersebut agak selamat bagi calon BN, akan tetapi jika wakil rakyat yang ada dipertahankan, sukar diramal, apa kah kawasan tersebut boleh dipertahankan. Demikian juga bagi Dun Inaman, Kiulu atau Tamparuli. Bagi DUN Sulaman, walaupun kawasan tersebut merupakan wilayah BN, namun jika wakil rakyat yang ada tetap bertanding, kalaupun boleh menang, akan tetapi dengan jumlah majoriti yang amat tipis.

Di kawasan Kinabatangan pula, DUN Kuamut- peluang calon Bn berada dalam kedudukan 50:50, jika dilihat pada trend pengundian tahun 2008. Namun, bagi kawasan Parlimennya, tidak sukar bagi calon Bn menang, siapapun yang akan dicalonkan. Fakta yang mendorong kepada faktor kemenangan, adalah wilayah Sandakan adalah adalah wilayah Ketua Menteri Sabah. Namun bagi parlimen Sandakan, agar sukar bagi BN mempertahankan kawasan itu, kecuali jika diletakan calon tempatan dan winnable candidate.

Bagi kawasan Tawau, DUN Merotai, jika diteruskan oleh calon bukan daripada Umno, maka kawasan tersebut akan terlepas kepada pihak pembangkang. Faktornya, kawasan tersebut ramai pengungundi mahu diwakili calon daripada Umno. Bagi Parlimen Tawau, di mana pada PRU-12 dimenangi BN melalui calon SAPP, kawasan tersebut boleh dimenangi Bn jika Tan Sri Liew Yun Fah dicalonkan. Manakala DUN Sri Tanjong yang kini diwakili DAP, akan boleh dirampas, jika PBS memberi laluan kepada komponen BN yang lain.

Bagi kawasan Kudat, nampaknya hanya DUN Tanjong Kapor tidak selamat kepada BN, jika kawasan tersebut ditandingi LDP. Sebaiknya kawasan tersebut ditandingi Umno, kerana majoriti pengundi di kawasan tersebut mahukan Umno mewakili mereka.

Bagi kawasan Kota Kinabalu, Bn terpaksa melepaskan beberapa kawasan, kecuali dapat mencalonkan calon2 yang winniable. Kawasan Api-api, Luyang, Tanjong Aru, Likas, Inanam, Kepayan dianggarkan akan terlepas daripada BN.

Kawasan Sandakan, semua DUN dan Parlimen akan dimenangi BN, kecuali Parlimen Sandakan.

Pada PRU-13 ada kemungkinan banyak kawasan cina yang terlepas daripada Bn, jika mengingat trend pengundian tahun 2008 dan PRN Sarawak pada April,2011.

Kenyataan di atas hanya persepsi semasa dan hanya analisis berasaskan sentimen. Datuk Musa Aman sebagai pengerusi BN yang berpengalaman membawa kejayaan kepada Bn Sabah dalam pilihanraya Umum bermula tahun 2004, mungkin ada cara yang tersembunyi untuk mempertahankan kawasan2 yang dimenangi dan mengulangi kecemerlangan seperti pada PRU yang lalu-lalu.

Semalam di pentutupan Penerangan Perdana Zon 2 yang berlangsung di Menggatal, menurut Musa, BN akan mampu mempertahankan semua kerusi yang dimenangi pada PRU-12, dengan syarat, komponen BN terus berkerjasama secara berpasukan.

Semasa menyempurnakan penutupan Penerangan Perdana itu, dimana teks ucapannya disampaikan oleh Speaker Dewan Undangan Negeri-DSP Salleh Said, Musa meneggaskan bahawa hanya kerja berpasukan sahaja boleh menjamin kemenangan yang cemerlang.

Para pemimpin juga digesa menggunakan berbagai saluran yang ada terutama, saluran media sosial seperti blog, facebook dan twitter untuk berhubung dengan rakyat, selain acara turun padang.

Para pemimpin akar umbi digesa memberi penerangan yang terus menerus kepada rakyat berhubung usaha2 kerajaan yang senantiasa menitik beratkan pembangunan dan mempertingat martabat rakyat.

Dalam mengurangi beban rakyat, kerajaan telah memberikan batuan BR1M yang bernilai RM500 bagi isi keluarga yang berpendapatan kurang daripada RM3,000; pemberian bantuan kepada semua pelajar sebanyak RM100 seorang bagi pelajar tahun 1 hingga tingkatan 5; bantuan baucer buku RM200 setiap mahasiswa dan pemberian peruntukan sentuhan kasih sebanyak RM500,000 bagi setiap DUN dan RM1 juta bagi setiap Parlimen.

Selain itu, kerajaan secara terus menerus membiayai projek2 mendesak yang diurus olej Jabatan Ketua menteri sabah yang dikendalikan oleh Pejabat daerah, demi kebaikan rakyat.

Hanya kerajaan yang prihatin sahaja yang meneruskan pembangunan kepada rakyat, yaitu kerajaan BN.

26 comments:

drako drakonius said...

Perhaps it is time the party in question hand down let the new generation to step up to the plate and to continue the party's legacy.

drako drakonius said...

With the cohesiveness that has been demonstrated by the State BN component as well as under the leadership of MUSA, the BN Coalition is still relevant to the people of Sabah.

drako drakonius said...

In spite of the opposition's efforts to discredit the government on the BR1M, but still the BN coalition led state government has shown the sincerity of the government to help the common people's plight.

drako drakonius said...

Not only that, the present state government too has manage to lead Sabah in a positive economic direction.

drako drakonius said...

Hopefully post general election, BN will continue to be at the helm of Sabah and bring our beloved state to a new level of prosperity and development.

POP said...

Hope the general election will be what everyone expected of the outcome.

POP said...

BN should be taking wise steps and avoid making silly mistakes again.

Anonymous said...

tua atau muda, sama saja.. yang penting calon yang bakal diketengahkan itu bukan yang sudah menjadi liabiliti kepada parti atau telah mempunyai reputasi buruk..

Anonymous said...

dengan bantuan2 yang diberikan oleh parti pemerintah kepada rakyat, cukup untuk menjadikan parti BN sebagai winnable party.. namun ianya masih tidak memadai sekiranya winnable party ini gagal digandingkan dengan winnable candidate..

Paquin said...

Saya tak kisah calon baru atau lama kerana benda paling basic ialah calon itu harus layak jadi pemimpin. hihihi

Paquin said...

So kalau memang layak, tak mustahil apapun halangannya rakyat pasti akan beri sokongan padu.

Paquin said...

Apapun, kita tunggu dan lihat sajalah nanti.

thinaj said...

Its about time that a new batch of candidate are selected to represent the party.

thinaj said...

BN must identify their own weaknesses and improve it.

Mohd Ishak said...

Semoga pelantikan calon yang terbaik akan dilakukan oleh ketua menteri kita pada PRU-13. Pastikan calon yang dilantik adalah berkelayakan, berkemampuan dan boleh mendekati rakyat.

Mohd Ishak said...

Harap kerajaan Sabah akan teruskan usaha membangunkan Sabah dan memimpin negeri kita ke arah kemajuan.

Anonymous said...

Pemimpin yang menjadi liabiliti perlu digantikan. Mereka yang menunjukkan prestasi kerja memberansangkan pula lebih baik dikekalkan. Muka baru, wadah baru. Diharap BN dapat tampilkan muka2 baru yang boleh membawa perubahan positif dan tidak dibayangi dengan sikap2 negatif pemimpin lama.

Anonymous said...

mmg sebaiknya perlu ada calon2 baru, tapi pastikan calon2 tersebut benar2 layak, berkebolehan dan boleh menang.

Anonymous said...

tapi, jika gunakan calon lama pun tak salah asalkan ia calon boleh menang.

Sanih Alias said...

Mengenai Calon baru untuk PRU 13 ini mungkin adalah yang terbaik. Namun kita tunggu saja siapa calon yang akan diketengahkan. Sesiapa pun mereka yang penting kita terus menyokong calon yang dipilih.

Sanih Alias said...

Pilihlah calon yang benar-benar mampu memberikan yang terbaik kepada penduduk. Kerana itulah kunci kejayaan untuk parti BN. Setiap calon yang diletakkan akan dipastikan bermutu kualiti dengan tanggungjawab yang diamanahkan.

Sanih Alias said...

Teruskan usaha berjuang untuk penduduk Sabah. Kita percaya BN akan mampu memberikan yang terbaik kepada penduduk Sabah.

Hamdan Hadillah said...

Terpulang dengan BN Sabah untuk mencari calon baru. Namun calon itu perlulah seoarang yang benar-benar berkebolehan.

Hamdan Hadillah said...

BN Sabah perlu menguruskan perkara ini sebaiknya. Pastikan apa yang dirancang akan berjaya sepenuhnya. Teruskan lagi usaha membantu penduduk.

Kris Jr said...

Muka2 baru dan semangat yang baru harus dikentengahkan supaya semangat tu boleh dimanfaatkan untuk kebaikan rakyat.

Kris Jr said...

Tspi biarlah calon tu boleh menjadi pemimpin yang mampu memimpin rakyat dan mampu membela nasib rakyat

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels