15 April 2012

Angin kencang bertiup: PRU-13 diadakan pada Jun-2012

Tun Mahathir sudah beri green light. Masa ini sesuai untuk Pilihanraya. Nampak telaan bahawa Jun, 2012 merupakan tarikh itu semangkin menguat.

Rasa2nya lepas sahaja bacaan pemansuhan ISA di dewan rakyat, maka Parlimen dibubarkan.

Lagipun, Setiauasaha BN Tengku Adnan Mansor, sudah membuat kenyataan bahawa semua nama bakal2 calon hendaklah dihantar dalam tempoh dua minggu.

Mandat Parlimen yang ada akan berakhir pada April, 2013.. hanya setahun lagi.

Belum berlaku lagi parlimen di Malaysia dibubarkan cukup lima tahun.

Pada PRU-12 lalu, BN mendapat 139 kerusi daripada 222 kerusi yang ditandingi, manakala 82 oleh Pakatan DAP-PAS-PKR dan satu oleh calon Bebas melalui Ibrahim Ali, di Parlimen Pasir Mas Kelantan.

Pada PRU-12 itu, BN terselamat kerana Sabah dan Sarawak menyumbang jumlah kerusi yang diinginkan. Bagi dua negeri itu, yang diperuntukan jumlah kerusi 56 (31 Sarawak dan 25 Sabah)-BN menang 54 kerusi parlimen.

Sementara di Semenanjung, jumlah kerusi antara BN dan PR hanya dibezakan dengan lima kerusi- BN:85, PR:80; walaupun undi popular, PR mengatasi BN 51%: 49%.

Pada PRU kali ini, diperkirakan bahawa kedudukan BN jauh lebih baik berbanding tahun 2008, walaupun berbagai isu dihadapi BN, seperti isu NFC, Lynas dan Felda.

Di pihak pembangkang pula, PKR dan PAS akan menerima pukulan teruk. PKR kerana isu sokongan Anwar terhadap Israel dan masalah moral Anwar. Manakala PAS, akar umbi parti itu marah, kerana terpaksa melepaskan perjuangan negara islam, kepada negara berkebajikan. Pengugguran perjuangan ini, disebabkan oleh desakan DAP. Akar umbi Pas, merasakan bahawa para pemimpin Pas yang bukan ulamak, dipengaruhi oleh DAP dan Anwar sendiri.

Pada PRU akan datang, adalah sukar bagi PKR mempertahankan jumlah kerusi yang dimenangi pada PRU-12, demikian juga Pas. Manakala DAP ada kemungkinan menambah jumlah kerusi, namun secara keseluruhan, PR tidak akan melepasi angka 80 kerusi.

Kuasa 2/3 Parlimen adalah 148 kerusi, jika BN tidak mencapai jumlah itu, namun mungkin kurang 2-3 kerusi.

Walau apapun, semuanya itu hanya perkiraan di atas kertas. Hanya Allah sahaja yang mengetahui apa keputusan PRU-13.

14 comments:

Green Sabah said...

June is slowly inching closer, we are already in May. However we have not seen any intention that the government will dissolve the parliament.

Green Sabah said...

It is possible that Najib will want to drag this on till next year so that there is more time to make preparations, we shall wait for the official announcement from the government regarding the date for the GE.

mantera said...

belum tau lagi bila PRU akan diadakan. sebelum ini pun terlalu byk ramalah, namun tak ada yang tepat. kita nantikan saja PM umumkannya.

Hinamori said...

Perjuangan BN adalah perjuangan parti bukan individu. Bersatu dan bekerjsama pasti akan dapat memenangi PRU13.

TuhauBam said...

KM Datuk Musa berkata beliau percaya rakyat Sabah, mengetahui dan memahami bahawa janji-janji yang dibuat oleh pembangkang adalah janji-janji yang tidak dipenuhi

thinaj said...

If the rumour is true then its best for everyone to register if they have not yet.

thinaj said...

All parties must strive hard in getting the people support.

thinaj said...

The chances for the opposition to win in the next election is low due to their lack of cooperation to work together.

thinaj said...

We shouldn't easily trust whatever being promised by opposition.They will say anything to have our votes. They may highlight all sorts of issues now but when or if they win the election,they will try to avoid problems.

Scarlett said...

Tentu rakyat Sabah akan marah jika PRU13 dibuat sebelum tertubuhnya RCI untuk menyiasat projek ic.

Scarlett said...

Rasanya khabar angin tarikh PRU13 sengaja digembar-gemburkan untuk mengahangatkan lagi bahang pilihanraya. BN masih ada tempoh sehingga tahun depan untuk adakan pilihanraya.

Hosie Masie said...

Balik-balik sudah dengar ramalan. Ada yang cakap julai ini. Tapi tidak tahulah benar atau tidak.

Sotong Kurita said...

banyak kali sudah ramnalan dibuat berkenaan dengan tarikh PRU13.. semakin dekat tarikh yang dijangkakan semakin banyak pula huru hara berlaku dalam negara ini..

Sotong Kurita said...

mana2 parti yang bertanding, guna la masa yang ada ini untuk melakukan persediaan atau melakukan tindakan2 yang patut.. bukan menyebarkan fitnah, pembohongan atau melakukan huru hara dalam negara..

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels