15 June 2012

Sabah semakin penting pada pemimpin negara

Sejak Datuk Seri Najib mengambilalih tampuk pemerintahan negara, cara kepimpinan negara terus berubah. Melalui pendekatan turun padang dan janji ditepati, para pemimpin negara termasuklah PM dan TPM seing melawat negeri Sabah dan Sarawak.

Para pemimpin negara sedar, bahawa kuantiti pembangunan bagi dua negeri Sabah dan Sarawak masih jauh ketinggalan berbanding dengan Semenanjung.

Pada pemerintahan Najib jugalah 16 September diumumkan sebagai hari cuti untuk negara, kerana hari itu adalah tarikh keramat pembentukan negara ini.

Menyadari bahawa rakyat Sabah dan Sarawak memerlukan pembangunan, maka kerapnya lawatan Perdana Menteri ke negeri Sabah khasnya sangat dialu-alukan, sebabnya setiap lawatan itu, ada sahaja pengumuman pembangunan untuk faedah rakyat negeri di bawah bayu ini.

Kekerapan lawatan itu juga, menggambarkan keakraban antara pemimpin negeri ini dengan pimpinan negara. Melalui keakraban itu, maka rakyatlah yang mendapat manafaatnya.

Esok 16 dan 17 Jun, sekali lagi Perdana Menteri akan melawat Sabah. Kali ini beliau melawat Keningau, pusat masyarakat KDM.

Sempena lawatan itu, Perdana Menteri juga akan menghadiri berbagai aktiviti penduduk Keningau, termasuk majlis pecah tanah Kolej KDM di Tambunan.

Kawasan Keningau telah sinomim dengan Huguan Siau KDM Tan Sri Pairin G Kitingan, kerana sejak tahun 76 khususnya DUN Tambunan terus diwakili beliau.

4 comments:

mantera said...

ya. .sejak Najib menjadi PM, Sabah mula diberi perhatian, byk projek2 pembangunan dijalankan di Sabha seperti SDC, Samur, SOGT, partanian dan byuk lagi, Sabah kini mula makin maju.

Anonymous said...

Sabah bakal menjadi pengeluar kelapa sawit ketiga terbesar di dunia selain penyumbang utama kelapa sawit di Malaysia. selain itu Sabah antara pengeluar minyak dan gas, negeri yang kaya dengan khazanah alam semulajadi. Terbaru, Sabah merupakan negeri yang terbanyak menarik pelabur asing.

Unknown said...

Mungkin kita mula perasan akan kekerapan pemimpin Malaysia ini datang ke Sabah. tapi yang pasti kehadiran PM ini dapat membuka ruang untuk penduduk bersemuka dengan beliau.

Sotong Kurita said...

saya harap di era pentadbiran Najib ini, Sabah akan lebih maju kehadapan setanding dengan negeri2 lain di semenanjung.. dan saya juga berharap supaya beliau terus diberikan mandat oleh rakyat untuk memerintah negara ini..

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels