3 July 2012

Semangat Berpasukan dan Kejujuran Penting: Musa

Ketua Menteri Datuk Musa Hj Aman ber kata beliau bersedia untuk duduk berbincang dengan mana-mana para pemimpin Barisan Nasional dan menyelesaikan sebarang isu atau masalah.

“Apa yang penting ialah kejujuran. Jangan bercakap baik di depan tetapi di belakang lain pula,” katanya sambil menambah beliau tidak pernah memperkecil-kecilkan atau memandang rendah mana-mana para pemimpin BN di Sabah.

“Pada saya jawatan Ketua Menteri bukan satu keistimewaan tetapi adalah amanah dan tanggungjawab yang perlu dipikul untuk negeri dan rakyat,” katanya pada satu majlis di Beaufort pada Ahad.

Musa yang juga Pengerusi BN dan Ketua Perhubungan Umno Negeri berkata beliau sentiasa mahu bekerjasama dengan semua bukan saja dalam Umno tetapi juga BN. Pintu pejabat saya sentiasa terbuka dan jika ada sebarang masalah dari para pemimpin BN atau Umno, sila datang berjumpa saya dan kita akan cuba selesaikannya.

“ Saya sentiasa terbuka untuk perbincangan tetapi kita perlulah jujur dan ikhlas dalam perjuangan kita. Apa yang penting perjuangan kita untuk rakyat dan bukan peribadi atau individu,” katanya.

“Asalkan kita berjuang untuk kepentingan rakyat, kita me- nuju ke landasan yang tepat,” katanya.

Menurut Musa, beliau ber- setuju dengan nasihat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menyelesaikan segala masalah dalaman sebelum menjelang pilihan raya umum.

“Jika terdapat sebarang masalah, dalam parti, Umno atau BN, kita perlu duduk berbincang dan menyelesaikannya. Saya yakin tidak ada yang tidak boleh diselesaikan jika kita jujur kerana kita berjuang pada landasan yang sama,” katanya.

Musa berkata komen beliau ini bukan menyasarkan seseorang tetapi secara keseluruhan kerana kita perlu bekerjasama, mengelakkan perselisihan faham dan meng- ekalkan perpaduan. Kita perlu bekerja sebagai sebuah pasukan, lebih efisien dan pasukan yang kuat dalam BN.

“Saya yakin rakyat akan terus memberikan sokongan kepada kita kerana kita ber- juang untuk kepentingan rak- yat kerana rekod cemerlang kerajaan Barisan.

Nasional (BN) yang ban- yak membawa pembangunan untuk rakyat sudah pasti akan diingati oleh rakyat,” katanya

Musa berkata hanya kerajaan BN yang mampu membawa pembangunan dan pembaharuan berterusan kepada rakyat.

“Oleh itu, kita perlu men- yokong Barisan Nasional pada pilihan raya yang akan datang bagi memastikan ke- sinambungan pembangunan.

“Kerajaan BN juga mempunyai hala tuju pembangunan yang jelas yang kesemuanya menjurus kepada “menolong rakyat” termasuk golongan miskin sama ada di bandar atau di luar bandar,” katanya.

49 comments:

Green Sabah said...

Hope that the BN leaders who has problems will find Datuk Musa for discussion, it's good to solve problems together.

sabah-go-green.blogspot.com

Green Sabah said...

Unity and cooperation among BN component leaders and members are important, so that they can work together to serve the people better.

sabah-go-green.blogspot.com

Anonymous said...

Tidak perlu hipokrit. Jika ada kelemahan, akui saja dan cari jalan peneylesaian daripada membiarkan masalah itu menjadi besar.

Anonymous said...

Apa yang dikatakan oleh Musa adalah benar. Tanpa kerjasama serta kejujuran daripada semua ahli parti, sukar untuk mencari jalan penyelesaian. Perjuangan harus ikhlas.

mantera said...

ya.. jika ada sebarang masalah, bawalah berbincang, dgn ini ia jalan penyelesaikan dpt diambil.

mantera said...

semua pemimpin BN haruslah bersikap jujur dan tanamkan sikap berpasukan dan kerjsama. dgn ini baru parti akan kukuh.

Unknown said...

Utamakan rakyat daripada poket sendiri. harap pemimpin yang terpilih akan jalankan tanggungjawab terhadap rakyat dengan amanah.

Unknown said...

Kadang2 bila ada ketidakpuasan hati dan masalah dalam parti ada pemimpin yang suka sebarkan ke media malah ada yang langsung tinggalkan parti. perkara sebegini perlulah dielakkan.

Paquin said...

Betul apa yg dikatakan oleh CM kita ni. Jadi bekerjasamalah dan jujur dalam mencapai perkembangan yang positif demi rakyat.

Paquin said...

Jadi sebolehnya kalau ada apa2 tu selesaikan secara bersama dan tak perlu libatkan pihak lain terutamnya media bagi mengelakkan isu kecil jadi bualan ramai dan seterusnya jadi isu besar.

Paquin said...

Harap semua pemimpin mengutamakan rakyat dan bukannya hanya menjaga kepentingan diri sendiri saja.

aku baini said...

“Apa yang penting ialah kejujuran. Jangan bercakap baik di depan tetapi di belakang lain pula,”

betul, saya sokong dengan beliau!

aku baini said...

yang penting, seorang pemimpin yang baik hendaklah jujur dan berkhidmat untuk rakyat dan bukannya untuk kepentingan sendiri

aku baini said...

jika ini diamalkan, sudah tentu pemimpin itu akan diingati senantiasa

aku baini said...

benar, jawatan KM bukan satu keistimewaan tetapi adalah amanah dan tanggungjawab yang perlu dipikul untuk negeri dan rakyat

aku baini said...

pemimpin yang jujur akan berkhidmat untuk rakyat dan bukan untuk kepentingan sendiri

noemi said...

CM got it right. Leaders should be trustworthy and honest.

unknown said...

Correct.Sabah needs more honest leaders to perform.

unknown said...

Please take his advice open heart.

unknown said...

Discussions are vital for the party's sake.

jsiput said...

I hope Lajim read Musa speech.

jsiput said...

instead of backstabbing Musa, its better to face to face with him and discuss their problem to Musa.

jsiput said...

problem should be solved together as a team.

jsiput said...

problem should be solved together as a team.

jsiput said...

i truly admire Musa's willingness to cooperate with his team mates even though they may hate him.

jsiput said...

I find leaders who use media each time they have problem with the cm is very childish.

TuhauBam said...

Semangat berpasukan dan kesatuan sangat penting dalam kalangan ahli umnoBN

TuhauBam said...

Membela nasib rakyat harus diteruskan.

Unknown said...

Betul itu..Jika berpecah kita maka akan nampak sangat kelemahan akan berlaku pada parti itu nanti.

Sanih Alias said...

Ketua Menteri Sabah haruslah memastikan sebagai seorang pemimpin memberikan yang terbaik kepada semua. Pengurusan dengan baik amatlah penting sekali bagi memastikan akan terus mendapat sokongan daripada rakyat.

Anonymous said...

Well said :) as a gentleman.. Hope others will follow.. Dont stabbing in the back

Mumbai said...

ada pihak yang bila tidak dicalonkan, mulalah dia merajuk.. mulalah dia buat tindakan2 kurang profesional semata2 mahu dapatkan perhatian..

Mumbai said...

yang bestnya dalam BN, biarpun ada pemimpin yang secara terang2an menyerang pucuk pimpinan dengan membuat kenyataan2 yang bertentangan dengan semangat parti, beliau masih diterima tanpa perlu menghadapi tindakan pemecatan.. tidak seperti Pakatan yang telahpun memecat Hassan Ali dan juga Tunku Aziz hanya kerana kenyataan yang dibuat oleh mereka bertentangan dengan kemahuan parti..

drako drakonius said...

Sabah Barisan Nasional component parties have been urged to remain united and steadfast, and must not be afraid to rebuke the opposition for their lies and slander against the government.

drako drakonius said...

Chief Minister Datuk Seri Musa Haji Aman said this when addressing a gathering of BN component leaders and supporters at the Sabah Umno building.

drako drakonius said...

The BN election machinery must be in a strong position, united and ready to take on the opposition in the coming general election. “We must strengthen our spirit, prepare and organise our machinery together in an orderly manner. We must not be complacent,” he stressed.

drako drakonius said...

Musa who is also Sabah BN and Umno chief reminded all BN components to respect the decision on candidacy, saying there should not be any bickering over who has been picked as candidates but instead should work together to ensure victory for all BN candidates.

drako drakonius said...

And, he also advised BN components to avoid internal squabbles or misunderstanding as it would result in disunity among party members.

drako drakonius said...

He even cited the Malay proverb of “buang yang keroh, ambil yang jernih” which literally meant remove the dirty ones and take only the clean.

drako drakonius said...

Hence, he reiterated BN must be together as one to face the opposition in the upcoming general election which was considered the most crucial as well as very important for the future of the people and country.

drako drakonius said...

He added that BN has a remarkable track record that saw many development projects and programmes being implemented for the benefit of the people over the last 50 years.

drako drakonius said...

In this respect, Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak has channelled multi-million allocations for Sabah to develop the education, security, health and agriculture sectors and also to boost the rural economy in the State.

drako drakonius said...

The Chief Minister also urged the people not to gamble on their future solely for the personal interest of certain leaders. “Do not make a mistake in selecting your representatives. Do not place your future on the opposition leaders who have no track record, who are opportunists and make only empty promises,” he said.

drako drakonius said...

Musa meanwhile praised the Prime Minister, saying he had already proven his ability to govern the country well in just three years after taking over the helm of the country.

drako drakonius said...

He said this was evidenced by the various programmes introduced for the benefit of the people including the 1Malaysia concept, Government Transformation Programme (GTP), Economic Transformation Programme (ETP), National Key Result Areas (NKRA) and National Key Economic Areas (NKEA).

I

drako drakonius said...

n addition, he said the Federal government also introduced the 1Malaysia Clinic, 1Malaysia People’s Shop, 1Malaysia People’s Menu, 1Malaysia People’s Welfare Programme and the 1Malaysia People’s Trust Scheme.

drako drakonius said...

The BN government, he assured, would continue to implement more development projects and fulfil its promise to develop the whole of Sabah.

drako drakonius said...

The recognition accorded by a visiting foreign leader recently, who was so impressed with the progress, prosperity and harmony of our people, also spoke volume of the BN government’s efforts and achievements.

drako drakonius said...

Therefore, all BN leaders, from grassroots leaders to the community leaders must go down to the people to explain and inform them of the actual situation – that the BN government has always been concerned of their wellbeing.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels