7 September 2012

Calon BN: Antara pilihan Rakyat dan Pilihan Pemimpin

DILEMA Pucuk Pimpinan BN menentukan calon yang diketengahkan pada setiap PRU adalah memilih antara Pilihan Rakyat dan Pilihan Pemimpin.

Kalau calon Pilihan Rakyat yang terpilih, maka tiada masalah merai kemenangan, namun calon pilihan pemimpin, belum tentu merai kemenangan.

Pengalaman BN di Semenanjung pada PRU-13, di mana terdapat ramai calon-calon BN yang kecundang adalah terdiri daripada calon-calon pilihan pemimpin atau calon payung terjun. Akibatnya, kawasan tradisi BNpun, BN kalah.

Jika pada PRU-13, pucuk pimpinan mengambil jalan sepertimana tahun 2008, besar kemungkinan Tsunami politik ke-2 akan melanda BN. Jika tsunami politik ke-2 melanda, ertinya BN akan bungkus terus.

Sejak Najib mengambil pucuk pimpinan BN, beliau mengistiharkan, bahawa calon-calon yang diketengahkan oleh BN adalah terdiri dari calon-calon yang "winnable candidate" di mana salah satu faktornya adalah calon tersebut rajin turun padang, berjaya menyelesaikan masalah rakyat dan dekat dengan rakyat.
 
Pengertian "winnable candidate" meliputi faktor bahawa seseorang calon itu adalah pilihan rakyat; bukannya pilihan pemimpin. Antara sebabnya faktor "winnable candidate" dipilih adalah, rakyatlah yang menentukan kemenangan seseorang calon.
 
Seseorang calon pilihan rakyat antaranya mempunyai kretiria bahawa seseorang itu senantiasa dekat dengan rakyat; jika seseorang itu pernah dipilih sebagai wakil rakyat-maka individu itu mempunyai trek rekod semasa menjawat Title Yang Berhormat.
 
Trek rekod seseorang wakil rakyat atau wakil rakyat yang pernah menjawat jawatan pada kerajaan adalah bentuk pembangunan yang dia sumbangkan kepada kawasan yang diwakilinya. Bentuk pembangunan itu boleh berbentuk fizikal mahupun spritual.
 
Pembangunan yang berbentuk fizikal terdiri daripada pembangunan infrastruktur seperti jalanraya, kemudahan asas seperti bekalan air, kemudahan pendidikan seperti sekolah-sekolah, kemudahan ekonomi seperti pusat kegiatan ekonomi dan sebagainya.
 
Pembangunan spritual pula, bagaimana wakil rakyat itu mengadakan suasana kondusif yang memungkinkan proses pembelajaran rakyat yang diwakilinya. Bilangan pelajar yang berjaya ke perguruan tinggi, bilangan pelajar yang cemerlang di berbagai peringkat peperikasaan juga merupakan kejayaan spritual seseorang wakil rakyat.
 
Kalaulah faktor-faktor di atas merupakan kritria pemilihan para calon BN pada PRU-13, nampaknya para wakil rakyat yang ada telah lulus dengan cemerlang. Namun, jika ada pertimbangan lain selain kritria di atas, maka ada kemungkinan syarat-syarat yang terkandung dalam "winnable candidate" yang telahpun berjaya ditempoh oleh wakil-wakil rakyat yang sedia ada, akan diubah, dimana kuasa "veto" pemimpin akan digunakan untuk memilih calon.
 
Kuasa "veto" pemimpin boleh meraikan kemenangan juga, asalkan kata Tun Dr Mahathir, semua lapisan pimpinan BN "waras" ertinya, utamakan kemenangan calon yang dipilih dan mengenepikan sentimen peribadi.
 
Kekalahan calon-calon BN pada PRU-PRU lalu, bukan kerana calon lawan kuat,  akan tetapi kekalahan banyak disebabkan kerana tindakan protes. Tindakan protes biasanya dilakukan oleh para penyokong pemimpin tertentu yang telah berkerja keras sepanjang sepenggal, namun apabila masanya tiba, digugurkan sebagai calon pilihanraya.

Mungkin pemimpin yang digugurkan itu boleh menerima hakekat, bahawa penggugurannya kerana ada calon yang lebih baik daripadanya, namun dalam keadaan masa yang singkat, biasanya ada penyokong yang tidak dapat menerima hakekat itu. Jika ini berlaku, maka protes di kertas undi berlaku. Jika protes di kertas undi berlaku, maka semuanya ulung... kalah.. yang rugi adalah parti.

Untuk mengelak protes besar-besaran, sebaiknya faktor yang disepakati yakni apa yang terkandung dalam calon "winnable candidate" itu dipertahankan tanpa diganggu gugat. Fikir-fikirkan lah

16 comments:

mantera said...

pastilan calon yang dpilih adalah calon yang disukai rakyat dan boleh menang.

Mumbai said...

begitu la kebiasaannya dalam politik.. sebab itu setiap kali berlaku pemilihan parti dalam Pakatan, timbul kekecohan hingga pemimpin2nya keluar meninggalkan parti.. maknanya isu ini bukan hanya berlaku dalam BN, tetapi semua parti..

Caldina said...

Meletakkan winnable candidate amat penting. Beliau perlu mampu dapatkan sokongan rakyat dan pucuk pemimpin atasan

Caldina said...

Calon yang bakal bertanding harus berjiwa rakyat dan rajin.

ScottyDoesntKnow said...

Barisan Nasional leaders at all levels have been told to make an in-depth analysis of candidates with winning potential which the coalition can field in their constituencies in the next general election.

ScottyDoesntKnow said...


Tan Sri Muhyiddin Yassin said choosing the right candidate is a vital factor in the 13th general election, adding that every component party should carry out an analysis on those who were winnable in their parties.

ScottyDoesntKnow said...

While the voters will judge the contesting parties in terms of their struggle, philosophy, ideology and vision, the candidates will be an important factor.

ScottyDoesntKnow said...

He said the leaders should analyse a candidate in terms of leadership, background and public acceptance.

ScottyDoesntKnow said...

Muhyiddin, who is Umno deputy president, said all component party leaders at the divisions would be asked to identify such candidates.

ScottyDoesntKnow said...

Asked if there would be any exchange of seats by component parties in the elections, the deputy prime minister said this would first be discussed and the pros and cons of such a switch must be considered.

ScottyDoesntKnow said...

Muhyiddin also said Barisan would regard any group outside the Pakatan Rakyat alliance that fielded candidates in the elections as opponents.

ScottyDoesntKnow said...

Chief Minister Datuk Seri Musa Aman has emphasised the importance for all Umno and Barisan Nasional (BN) members to give total support to any candidate picked by the top leadership for the coming 13th General Election.

ScottyDoesntKnow said...

This is because the struggle in BN is a party struggle and not an individual one, especially in ensuring the coalition wins all State and parliamentary seats, including wresting all seats that were lost to opposition candidates, he said.

ScottyDoesntKnow said...

Musa is optimistic that Sabah BN is capable of winning all seats in the State in the coming election.

ScottyDoesntKnow said...

At the same time, Musa is positive that the people will not be easily influenced by irresponsible quarters as the BN government already has a good track record in governing the nation, realising promises and providing physical development.

ScottyDoesntKnow said...

The people can make their own assessment on the leadership of BN.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels