10 September 2012

PRU-13-Sabah: Pembangkang yakin Tawan Kawasan BN yang calonnya bukan dari Parti Umno

APA penyebab Pembangkang berkeyakinan bahawa calon-calon BN daripada komponen BN di Sabah akan mereka tawan? Apa kah parti seperti PBS, UPKO, LDP,PBRS, MCA, Gerakan tiada penyokong lagi? Apa kah kerana ada STAR, maka semua KDM berpihak padanya? Apa kah kewujudan STAR, maka semua komponen BN yang berlatarbelakangkan KDM kehilangan sokongan? Apa kah kerana kaum cina berpihak kepada DAP? Atas sebab itu, komponen parti yang berlatarbelakangkan kaum cina, kehilangan sokongan?

Persepsi di atas adalah tantangan kepada komponen parti BN. Pembangkang tidak mengatisipasi boleh menawan kawasan yang ditandingi Umno, kerana mereka menganggap parti PAS dan PKR tiada kemampuan untuk merebut sokongan kaum bumiputera islam terhadap Umno.

Kaum bumiputera Islam Sabah mempunyai rekod tersendiri, mereka buktikan bahawa sejak tahun 1976-Parti USNO (kini UMNO) senantiasa mendapat kerusi, walaupun menjadi parti Pembangkang.

Kesetian pengundi USNO terhadap parti yang ditubuhkan oleh Bapa Kemerdekaan Sabah-Tun Datu Mustapha Datu Harun, kini dicurahkan kepada Umno. Atas sebab itu, sejak tahun 1994, semua kawasan yang ditandingi Umno terus menang.

Kerajaan Sabah yang ditunjangi Umno dengan 32 kerusi DUN daripada 60 kerusi secara keseluruhan, tidak memungkinkan parti lawan untuk menubuhkan kerajaan negeri. Atas sebab itu, Pembangkang tidak mempunyai keyakinan untuk menumbangkan kerajaan negeri.

Parti Pembangkang, hanya berminat terhadap kerusi Parlimen, kononnya sebagai Pelengkap kepada kerusi Pembangkang di Semenanjung, untuk menubuhkan kerajaan Pusat.

Sebagai rekod- sejak PRU 2004 dan 2008, BN Sabah menyumbang 24 kerusi Parlimen kepada BN Pusat, tidak termasuk satu kerusi Parlimen WP Labuan.

Pada PRU-13, sasaran utama Pembangkang adalah kawasan Parlimen yang tidak ditandingi Umno seperti-Kota Kinabalu, Sepanggar, Putatan, Penampang, Tuaran, Pensiangan, Keningau, Ranau, Kota Marudu,Sandakan, dan Tawau. Pembangkang berkeyakinan akan mampu menang 11 kerusi Parlimen daripada 25 kerusi yang tersedia di Sabah.Sementara kawasan Beaufort akan melihat bagaimana kekuatan Umno berbanding kekuatan Datuk Lajim Haji Ukin sebagai individu. Di atas kertas, Parlimen Beaufort masih kubu Umno.

Anggapan Pembangkang, bahawa semua kawasan yang tidak ditandingi Umno akan mereka tawan. Keadaan ini merupakan tantangan kepada para pemimpin komponen parti BN Sabah, terutama Tan Sri Pairin Kitingan, Tan Sri Bernerd Dompok, Tan Sri Joseph Kurup, Datuk VK Liew dan Pemimpin MCA serta Pemimpin Gerakan negeri.

Pembangkang telah meremehkan sudah pengaruh para pemimpin komponen BN bukan Umno, dengan mengatakan, bahawa mereka kini hanya sebagai pemimpin parti, akan tetapi tidak mempunyai penyokong lagi.

Mengapa Pembangkang meremehkan pemimpin BN bukan Umno? Apa kah keberadaan mereka dalam BN, suku kaum mereka tidak mendapat pembelaan? Menurut kenyataan Ketua Menteri Sabah- bahawa kadar kemiskinan di kawasan pedalaman, di mana suku kaum KDM merupakan penduduk majoriti-kadar kemiskinannya dengan cepat berkurangan-akibat pembangunan yang disediakan oleh kerajaan.

Malah projek-projek kerajaan yang bersifat “mega” daripada segi pertanian diwujudkan di kawasan majoriti kaum KDM.

Bagi kawasan majoriti kaum cina pula, pembangunan bukan matalamat mereka, kerana apa yang dicari di kawasan di mana penduduknya kaum cina?-serba serbi telah tersedia, karena kawasan-kawasan itu merupakan Pusat-Pusat perniagaan.

Atas sebab itu, bagaimana majunya kawasan Bukit Bintang dan kawasan sekitarnya-tidak akan memilih BN kerana bagi mereka-tiada keperluan memilih BN, kerana semua infrastrukutur telahpun tersedia. Kaum cina tahu, bahawa kerajaan BN adalah agen pembangunan, mereka tidak perlu lagi kepada agen pembangunan.

Bagi rakyat yang tidak memerlukan agen pembangunan, maka menjadi penyebab kawasan-kawasan yang didiami kaum cina pada PRU-13, telah menolak calon-calon BN, terutama di Pulau Pinang, Selangor dan Perak. Manakala di Kedah dan Kelantan, rakyat memilih calon-calon bukan BN kerana sentimen agama selain factor sabotaj daripada penyokong BN sendiri terhadap calon-calon BN.

Akan kah persepsi Pembangkang menjadi kenyataan pada PRU-13? Kerana walaupun pembangkang mensasarkan kawasan-kawasan majoriti kaum KDM, akan tetapi di kawasan-kawasan itu terdapat juga ahli-ahli dan penyokong Umno.

Kesetiaan Ahli-ahli dan penyokong Umno, tidak akan dapat disangkal, mereka akan bersatu hati memangkah calon-calon BN. Jika komponen parti BN bukan Umno masih ada lagi sisa-sisa penyokong mereka, nampaknya hasrat pembangkang tidak akan kesampaian. Calon-calon BN boleh menang, walaupun dengan majoriti yang kecil, namun dalam sistem demokrasi-kelebihan satu undipun adalah pemenang.

Bagi kawasan kaum Cina-hanya Kota kinabalu-sukar dimenangi BN, manakala Sandakan dan Tawau masih dalam keadaan 50-50; sedikit swing.. maka BN akan mempertahankan Sandakan dan mampu menang di Parlimen Tawau.

Nampaknya, pada keadaan sekarang walaupun parti Pembangkang telah menjamur di Sabah, nampaknya mereka tiada keupayaan- BN masih mampu mengulangi kejayaan tahun 2008- dengan 24 kerusi Parlimen dan membentuk kerajaan Negeri dengan kuasa ¾ bukan 2/3.

14 comments:

mantera said...

bukan mudah bagi pembangkang nak tawan kawasan BN walaupun ia bukan ditandingi UMNO.

Caldina said...

Pembangkang hanya mampu berangan-angan untuk kalahkan calon BN yang bukan dari parti UMNO. Mereka ada kekuatan tersendiri.

Caldina said...

Parti komponen BN yang lain diam2 ubi berisi.

Unknown said...

semua parti dalam BN ada peranan masing2. jangan dipinggirkan. mereka masing2 ada keupayaan.

Unknown said...

Lucu bila membaca artikel ini. Apa pun kita lihat saja benar adakah mampu pembangkang melakukannya.

Mumbai said...

siapa tidak kenal dengan pembangkang.. suka sangat mengiktiraf kemenangan sebelum bertanding.. sampai masanya kalah juga..

Mumbai said...

kalau betullah komponen BN Sabah tidak ada penyokong atau lemah, bagaimana calon PBS yang tidak popular boleh menumbangkang gergasi pembangkang di Batu Sapi?

DorianG said...

The only thing that the opposition good at that they are only capable of manipulating the masses by playing with the current sentiment with ZERO efforts to tackle the issues and created more social tension, mass panic and confussion.

DorianG said...


The opposition is devoid of ideas and are only playing up on the sentiment of the people in Sabah by raising issues that are already part of the struggle of the Barisan Nasional (BN) parties, said Science, Technology and Innovation Minister Datuk Seri Dr Maximus Ongkili.

DorianG said...


Ongkili said the rights of the people were important but “have always been championed by the Barisan Nasional parties especially Parti Bersatu Sabah (PBS) as the basis of our existence as a political party”.

DorianG said...


He also said PBS would not compromise on what is important to the people, including on the 20-point memorandum to safeguard the interests, rights and autonomy of the people of Sabah during the formation of Malaysia.

DorianG said...


The opposition was clueless as to what they wanted to do for the country whereas the BN was clear in its goals and strategies as “being championed under the leadership of the Prime Minister to set the direction for the country’s growth as a developed nation.

DorianG said...

The transformation programmes are real and concrete steps and the adoption of the strategies is the way forward for the country.

DorianG said...


The people should be wise in choosing a government. A good government is that which pays attention to the people’s needs and interests and at the same time focuses on the developmental progress of its people in every aspect.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels