6 October 2012

Persepsi Negatif terhadap Ketua Menteri Sabah terus ditiupkan

BERBAGAI perancangan dilakukan pihak tertentu bagi mengwujudkan persepsi negatif terhadap Ketua Menteri Sabah-Datuk Musa Aman.

Bermula Mei lalu, Sarawak Report satu laman web yang tidak jelas, membawa laporan bersiri mendakwa bahawa Ketua Menteri Sabah itu telah melakukan rasuah sejak tahun 1996 yang berkaitan penjualan balak negeri Sabah.

Ekoran laporan bersiri itu, pihak SPRM dikhabarkan telah membuka fail berhubung dakwaan itu dan telahpun siap melakukan siasatan, namun bukti-bukti kukuh untuk membolehkan pendakawaan di mahkamah tidak mencukupi.

Minggu lalu, satu dapatan daripada Merdeka Centre membuat kesimpulan, bahawa populariti Musa telah menjunam di bawah paras 50 peratus, selain itu membuat penekanan, kononnya populariti Musa daripada rakyat islam turut menurun.

Pusat Kajian yang sama juga sebelum ini membuat kajian tentang Ketua Menteri Sarawak sebelum PRN Sarawak tahun 2011. Namun selepas PRN negeri itu, keputusan kajian pusat itu semua auta.

Rancangan pihak-pihak tertentu untuk mengwujudkan persepsi negatif terhadap Ketua Menteri Sabah, sebenarnya bertujuan politik, kerana Sabah merupakan kubu kuat barisan nasional. Untuk menjatuhkan BN, maka penembusan ke atas kerusi-kerusi Parlimen mahu DUN Sabah perlu, jika tidak adalah sukar bagi pembangkang untuk menubuhkan kerjaan Persekutuan.

Sebenarnya, usaha untuk mengwujudkan persepsi negatif terhadap Musa, telah lama dilakukan sebelum beliau dilantik sebagai Ketua Menteri lagi.

Rancangan mudah untuk menjatuhkan seseorang adalah mengwujudkan persepsi bahawa seseorang itu perasuah. Melalui persepsi itu, maka kredibiliti seseorang itu mudah dipersoal. Inilah rancangan licin yang dilakukan terhadap Musa.

Jika ditilik secara cermat, jika benarlah Ketua Menteri Sabah itu mengamalkan rasuah, yang didakwa bermula tahun 1996, adalah mustahil beliau dilantik sebagai Ketua Menteri sabah pada tahun 2003.

Musa tidak mempunyi kuasa eksekutif sebelum tahun 2003. Beliau hanya seorang ADUN dan kemudian dilantik sebagai Menteri di Jabatan Ketua Menteri yang mengawal selia Yayasan sabah.

SPRM sebenarnya mempunyai berbagai saluran dan cara untuk mendapat bukti rasuah, jika benarlah rasuah berlaku.

Di Malaysia, sudah ramai pemimpin BN didakwa di Mahkamah kerana dakwaan rasuah, namun selepas bertahun-tahun perbicaraan, terbukti dakwaan itu tidak benar. Tan Sri Kasitah Gadam, Datuk Saidin Thambi, dibebaskan selepas bertahun-tahun terpalit dengan dakwaan rasuah.

Sebenarnya pihak-pihak tertentu mahukan agar dakwaan rasuah dikenakan terhadap Musa, walaupun dakwaan itu hanya berasaskan persepsi.

Pada abad teknologi canggih ini, bukti-bukti boleh direkayasa, namun apabila bukti-bukti itu dikemukakan kepada mahkamah, kemudian mahkamah mendapati kemudian bahawa bukti-bukti itu tidak kukuh, pada gilirannya seseorang itu dibebaskan selepas bertahun-tahun.

Namun, akibat daripada tindakan itu, maka kerjaya seseorang pemimpin terpaksa ditamatkan dan tercalar. Kerosakan telah berlaku, pada masa kerosakan diperbetulkan, masa dan situasi sudah berbeza; inilah yang berlaku terhadap para pemimpin yang didakwa rasuah sepertimana berlaku terhadap Kasitah Gadam dan Saidin Thambi.

Puak-puak yang mereka-reka dakwaan rasuah terhadap pemimpin BN, bukan hanya terhad kepada Musa, malah Pehin Seri Taib Mahmud, Ketua Menteri Sarawak, sudah begitu lama menjadi sasaran. Malahan, Perdana Menteri juga menjadi sasaran mereka dan me-reka-reka, kononnya beliau terlibat melakukan salahguna rasuah dalam pembelian kapal selam Malaysia, daripada Perancis.

Pembunuhan karekater seseorang apabila wujudnya PERSEPSI negatif terhadap seseorang itu. Inilah rancangan pihak-pihak tertentu terhadap Musa dan Najib serta Taib, kerana mereka ini adalah paksi kepada kekuatan BN. Musa menguasai Sabah, Najib Semenanjung, manakala Taib Sarawak.

Akibat aliran maklumat yang begitu pantas era ini, isu-isu fitnah mudah menyebar di semua pelosok; sehinggakan pihak yang ditohmah tidak mempunyai masa untuk menangkis; sehinggakan menjawab isu yang satu, isu lain akan bertandang.

Dengan tindakan menyebar isu fitnah terhadap pemimpin terrentu, sehinggakan pemimpin itu terganggu dalam melakukan perancangan untuk membangun rakyat dan tanahair; kerana emosinya terganggu dengan isu karut marut.

Isu, kalau tidak dijawab akan menjadi betul, apatah lagi, usaha pihak tertentu senantiasa melakukan SPIN terhadap isu yang sama.

3 comments:

Unknown said...

Fitnah dalam politik adalah perkara biasa. Hanya mereka yang lemah tidak bertahan dalam arena ini.

Unknown said...

Bila seseorang pemimpin semakin berjaya seperti Musa, maka akan timbul la pendengki2 yang tidak puas hati dengan kejayaan beliau.

Unknown said...

Usaha ini tidak akan berhasil sepenuhnya apa yang dilakukan oleh Pembangkang yang sedang giat memburuk-burukan Datuk Musa Aman.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels