5 October 2012

PRU-13: Apa kah Sabah masih ayam tambatan BN?

MELIHAT prestasi BN Sabah pada PRU-12 lalu, menyebabkan negeri di bawah itu diberi jolokan "Fixed Deposit" BN. Namun, berasaskan perkembangan semasa dan senario politik, jolokan itu sedikit tercalar.

Keluarnya pemimpin BN seperti Lajim Ukin, Welfred Bumburing, Yahya Lampung, Ibrahim Menudin, sedikit mencalar keupayaan BN. Jika lah pengaruh pemimpin yang keluar ini menyeluruh, pasti membahayakan BN. Tetapi sudah menjadi suratan, bahawa kekuatan mereka hanya bersifat setempat-Lajim hanya kuat di Beaufort, Yahya Lampong di Papar atau Kota Belud, sementara Ibrahim di Labuan, dan Bumburing di Tamparuli.

Pemimpin Sabah kini, yang kelihatan benar-benar berjuang mempertahankan Bn daripada pihak Umno adalah Musa dan Salleh serta Rahman Dahalan. Musa adalah Pengerusi Perhubungan Umno negeri, manakala Salleh Timbalannya dan pula Rahman adalah setiausaha BN Sabah.

Mereka bertiga ini, saban hari menjadi tajuk akhbar, baik melalui media arus perdana, juga media alternatif seperti blog.

Para pemimpin lain, cukup sunyi daripada perhatian akhbar-akhbar, berbanding perhatian akhbar terhadap pemimpin pembangkang.

Mungkin kah ada kesepakatan daripada pimpinan BN Sabah, bahawa hanya Musa,Salleh dan Rahman yang mengeluarkan kenyataan menangkis semua fitnah pembangkang? atau kah para pemimpin lain kurang mesra akhbar, atau memang kurang arif dalam menongkah fitnah-fitnah pembangkang?

Mengapakah pemimpin lain ini kurang mendapat perhatian? bagaimanakah rakyat mengetahui keberkesanan mereka sebagai wakil rakyat? atau kah mereka-mereka ini hanya dikenali di kawasan masing-masing? Kalau hanya wakil rakyat, mungkin mereka hanya dikenali di kawasan yang mereka wakili, namun bagi mereka yang mempunyai jawatan kabinet atau pengerusi GLC, tidak wajar mereka berdiam diri.

Sepatutnya, setiap wakil rakyat atau mereka yang mempunyai jawatan kerajaan perlu mengemaskinikan pencapaian mereka agar supaya rakyat tahu terutama pemutar belit maklumat, tentang kadar pembangunan yang berjaya disediakan oleh kerajaan BN bagi kawasan masing-masing khasnya dan dibawah kementerian atau agensi yang mereka terajui.

Dakwaan Merdeka Centre baru-baru ini yang mendakwa bahawa kadar pembangunan di Sabah sungguh kurang semasa kerajaan BN, perlu disanggah oleh setiap wakil rakyat atau kementerian atau agensi kerajaan dengan mengemukakan data pembangunan dan uar-uarkan melalui media masa, agar rakyat terkemaskini dengan maklumat. Jika tidak, mungkin rakyat akan percaya, bahawa putar belit seperti mana laporan Merdeka Centre itu adalah betul.

Seharusnya setiap pembangunan yang dibuat oleh kerajaan di mana sahaja, perlu diuar-uarkan kepada rakyat, kerana zaman ini, bukan lagi zaman katak di bawah tempurung, zaman kini adalah zaman ICT.

Jangan hanya paparan di facebook mengenai lawatan peribadi semasa bercuti di luar negara, seolah-olah menunjukkan bahawa para pemimpin BN hanya suka berpoya-poya berbanding berkerja untuk rakyat.

Penulis berkata demikian, kerana puas penulis mencari laman-laman FB pemimpin pembangkang, jarang sekali mereka memaparkan kegiatan peribadi, melainkan kegiatan untuk rakyat. Bercanggah dengan para pemimpin BN, laman FB mereka dipenuhi dengan acara makan, acara lawatan luar negara dan sebagainya.

Tidak semua pemimpin BN demikian, ADUN Tempasuk misalnya senantiasa memaparkan kegiatannya berhubungan dengan kementerianya. Demikian juga Musa, Salleh, Rahman, Masidi, Tawfik, Nizam, Yahya Samsudin, Bolkiah Ismail, Rahim Bakri, VK Liew-mereka memamarkan aktiviti mereka yang berhubungan dengan pembangunan rakyat. Manakala pemimpin lain mereka lebih gemar kepada mempromosi diri dan gemar mempamirkan kehebatan mereka sebagai Yang Berhormat, dengan tidak menyentuhpun mengenai pembangunan rakyat.

Gejala mempamir diri sebagai VVIP inilah yang memuakkan rakyat. Atas sebab itu, walaupun Pembangkang tidak mempunyai isu apa-apa, mereka mampu mendapat sokongan. Pendekatan Pembangkang, memang down to earth, kerana mereka mahu mendapat sokongan; entah kalau sudah menjadi Yang Berhormat, apa kah pendekatan itu berterusan, tiada siapa yang tahu, sebab, kebanyakan Yang Berhormat yang ada juga melalui keadaan yang serupa sebelum terpilih sebagai Yang berhormat.

Mengapakah pendekatan sebelum menjadi Yang Berhormat itu sungguh mesra rakyat, dan apabila sudah mendapat gelaran YB/Datuk tidak mesra lagi?

Keadaan ini yang dihadapi BN sekarang ini. Rakyat bukan sahaja mahu kepada pembangunan, akan tetapi juga mahu wakil rakyat mereka mesra rakyat.

Fenomena inilah yang boleh menjadi batu penghalang kepada BN Sabah untuk menjadi Ayam Tambatan BN, kerana sifat angkuh dan sombong sebahagian daripada pemimpin BN sendiri. Apa kah kerana nila setitik susu sebelanga rosak? hanya rakyat yang menentukan.

1 comment:

Unknown said...

Apa yang kita ketahui sebenarnya Sabah ini memang senang dengan pemerintahan Kerajaan BN. Cuma ada beberapa pihak yang cuba untuk menjatuhkan BN ini.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels