19 November 2012

Mengapa RM40 juta untuk Umno Sabah jadi Isu?

Sebenarnya ISU RM40 juta, sumbangan kepada Umno Sabah, tidak akan terdedah, jika tiada tali barut dalaman, dalam Umno Sabah yang mengetahui berhubung sumbangan itu.

Sumbangan itu dihebahkan oleh orang tertentu kepada pihak Pembangkang dan akhirnya Ketua AMK PKR pergi ke Hong Kong untuk membuat aduan kepada ICAC Hong Kong (badan pencegah rasuah Hong Kong sama seperti SPRM di negara kita).

Sebenarnya tujuan tali barut itu adalah untuk memerngkap Ketua Menteri Sabah- Datuk Musa Aman, kerana kononnya wang itu untuk kegunaan Musa secara peribadi.

Selain itu, kononnya wang sumbangan itu, kononnya akan digunakan semasa Pilihanraya Kecil Parlimen Pematang Pauh.

Isu RM 40 Juta sumbangan terhadap Umno Sabah, samalah kisahnya dengan Akuan Bersumpah mantan Penolong Gebanor Bank Negara terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim, kononnya mantan TPM itu mempunyai master akaun yang berjumlah RM2bilion.

Selepas kedua-dua dakwaan itu disiasat pihak pencegah rasuah, ternyata badan itu mengeluarkan kenyataan, bahawa dakwaan adalah tidak benar.

Yang ironinya, kenyataan pihak SPRM berhubung dengan Anwar diterima baik oleh pembangkang, manakala dalam isu RM40 juta, pihak pembangkang menganggap sebaliknya.

Di sini kita dapat menilai, bahawa pihak pembangkang adalah golongan-golongan yang hipokrit.

Penulis tidak sanggup berpemimpin daripada golongan yang hipokrit..

117 comments:

jsiput said...

No doubt that the opposition are a bunch of hypocrites leaders.

Anonymous said...

Seperti biasa barisan pembangkang tidak pernah memberikan jalan penyelesaian,sebaliknya hanya memainkan isu murahan dan retorik.

Anonymous said...

Tak lebih kepada skrip ulangan,pembohongan yang diulang ulang hanya sekadar mahukan rakyat percaya terhadap spin dan olahan cerita yang tidak ada bukti dan penyelesaian.

Anonymous said...

Golongan pembangkang bersungguh-sungguh membangkitkan isu rasuah tujuan mereka ialah hanya untuk menyesatkan dan membingungkan pendengaran rakyat.

Anonymous said...

sebenarnya sumber-sumber rasuah itu datangnya dari sumber yang berbeza-beza setiap tahun, mereka gunakan tahun yang berbeza disusun untuk buat perbandingan itu, ia langsung tidak sesuai.

Anonymous said...

pemimpin-pemimin pembangkang ini amat membosankan kerana mereka menggunakan angka-angka itu untuk memperdayakan rakyat dan orang ramai, sebaliknya kenapa mereka langsung tidak menilaikan dan memperkenalkan secara baik tentang usaha negara kita untuk kurangkan rasuah?

Unknown said...

Pilihan Raya Umum ke-13 menjadi penghalang besar kepada pakatan pembangkang untuk menawan Putrajaya, kata Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Wira Syed Ali Alhabshee.

Unknown said...

Hasrat pembangkang terutama Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menduduki Putrajaya dilihat semakin sukar kesan penolakan rakyat terhadap politik ekstrim PKR, DAP dan PAS.

Unknown said...

Oleh sebab itu katanya, pembangkang melakukan pelbagai provokasi termasuk mengadakan perhimpunan jalanan bertujuan mencetuskan suasana tegang dalam masyarakat.

Unknown said...

“Mereka menjadikan revolusi politik di Timur Tengah sebagai panduan untuk menjatuhkan kerajaan pilihan rakyat secara kekerasan,” ujarnya.

Unknown said...

Beliau mendakwa, gerakan tersebut disokong oleh beberapa laman sosial seperti portal berita yang pro-pembangkang dengan menyebarkan pembohongan bersiri dan fitnah memburukkan pemimpin UMNO.

Unknown said...

Selain itu katanya, terdapat juga beberapa Petubuhan Bukan Kerajaan (NGO) yang berselindung disebalik kerja amal tetapi secara nyata bersekongkol dengan pembangkang.duInot 9

Unknown said...

Malah kata beliau, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) turut menjadi kecaman mereka dengan tuduhan sebagai tidak adil dan menyebelahi parti pemerintah.

Unknown said...

“Bagaimanapun rakyat negara ini yang cintakan perpaduan tetap menolak gerakan seperti itu sambil terus memberi sokongan padu kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri,” tegasnya.

Unknown said...

Menurut Syed Ali lagi, gelombang kebangkitan sokongan rakyat terhadap UMNO/BN semakin ketara setelah Najib memperkenalkan pelbagai tranformasi yang menjuruskan kepada kepentingan rakyat.

Unknown said...

"Rakyat semakin celik dengan penipuan pembangkang," katanya sambil menegaskan gagasan 'Janji Ditepati' mendapat sokongan semua pihak.

Unknown said...

Kesan tranformasi tersebut jelas beliau, telah memberi pukulan hebat kepada pakatan pembangkang.

Unknown said...

Dalam hal ini, beliau mahu pihak berkuasa menangani secara serius pembabitan pihak tertentu termasuk NGO dan pengamal media alaf baru yang dilihat cenderung mencetuskan isu perkauman dan agama.

“Amalan politk kebencian juga merupakan satu budaya baru yang perlu di banteras kerana dikhuatiri boleh mencetuskan pertelingkahan antara kaum,” tegasnya.

Unknown said...

Sambil mengingatkan tragedi 13 Mei 1969 sebagai titik hitam dalam sejarah politik negara ini, Syed Ali berkata ia berlaku akibat tercetus perasaan benci membenci di kalangan kaum tertentu sehingga kepada pertumpahan darah.

"Tragedi itu adalah iktibar kepada seluruh rakyat dan perlu dijauhi kerana tidak mendatangkan sebarang manfaat kepada rakyat dan negara," tegasnya.

Unknown said...

Beliau menyebut contoh bagaimana sikap biadab dan bodoh segelintir individu kesan daripada politik kebencian apabila sanggup yang memijak-mijak gambar Najib dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

“Perbuatan keji itu berlaku akibat benih politik kebencian yang ditanam oleh pembangkang terutama PKR dan DAP,” ujarnya.

Star said...

kenapa harus mengkhianati kerajaan?
knapa harus menjadi gunting dalam selimut?

parti seperti ini tidak layak mejadi pemimpin negara kerna apa yg dilakukan semasa ingin merebut kerajaan begitulah usaha yg akan dilakukan apabila berada di posisi kerajaan nanti. bagaimana acuannya, begitulah kuihnya.

berlakuk tak jujur semasa merebut kemenangan, berlaku tak jujur jugalah apabila ingin menawan hati rakyat dikemudian hari.

we should to aware that, kepimpinan yg tak jujur hanya sementara sahaja. tdk akan kekal lama. hanya seperti cendawan yg tmbuh di musim hujan.

Star said...

Pembangkang-pembangkang sekarang ini adalah seperti tikus membaiki labu.

mereka sebenarnya tahu kerajaan bagus, tetapi mereka saja inginkan kuasa dan populariti.

Star said...

selagi PRU belum tiba, selagi itu pebngkng akan terus menghentam kerajaan. lagi-lgi Musa Aman.kerana pencapaian beliau begitu cemerlang sehingga dipuji oleh perdana menteri sendiri membuatkan beberapa pihak mencemburui beliau.

Star said...

Sabah adalah negeri kedua terbesar di negara Malaysia selepas Sarawak. Untuk membangunkan negeri ini setara dengan pembangunan di negeri lain di semenanjung, Sabah memerlukan dana yang banyak untuk tujuan itu.

Kami dalam Persatuan Belia Waris Guntamas, Sabah ( Pewaris ), menyokong penuh kenyataan Datuk Sri Paduka Musa Aman, Ketua Menteri Sabah bagi menimbang dan menambah lebih banyak peruntukan ke Negeri ini pada budget kali ini yang bakal diumumkan pada penghujung september 2012 ini.

Star said...

Kami juga sedar, dengan adanya dana yang lebih besar, banyak program transformasi yang boleh dilaksanakan seperti pembangunan luar bandar, pelancongan dan lain-lain lagi. Saya melihat, banyak pembangunan yang telah dilaksanakan di Negeri Sabah namun ianya masih tidak cukup kerana masih banyak prasarana terutama sekali di luar bandar yang memerlukan perhatian kerajaan.

Kami tidak menyalahkan pihak kerajaan kerana semua peruntukan pembangunan terletak dibawah peruntukan dan budget tahunan dan dengan peruntukan yang banyak untuk tahun ini, saya pasti ia akan membawa kepada banyak kebaikan terhadap pembangunan Negeri Sabah.

Saya berharap juga agar peruntukan bagi program belia akan dipertingkatkan kerana belia adalah asset penting negara. Belia adalah pelapis bangsa untuk menentukan hala tuju negara pada masa akan datang. Dengan adanya dana yang banyak, belia mampu melaksanakan program seperti menganjurkan kursus kemahiran hidup, riadah, kem motivasi, program sukan, bantuan perniagaan untuk belia dan program-progran yang menjurus kearah kebaikan dan pembentukan modal insan.

Dengan adanya peruntukan seperti ini akan dapat meningkatkan motivasi golongan belia dan mampu berdaya saing dengan orang lain dalam menjalankan perniagaan sampingan atau secara tetap. Ini juga akan dapat mengurangkan kebergantungan belia kepada kerajaan kerana mampu berdiri sendiri dan memperolehi wang tambahan dengan kemahiran yang ada. Kes jenayah juga sudah pasti akan dapat dikurangkan dengan adanya program riadah dan motivasi yang dilaksanakan.

Apa yang saya lihat, masih ramai golongan belia mempunyai pendapatan yang berada ditahap paras kemiskinan dan tidak kurang juga yang belum mempunyai pekerjaan. Dan dengan adanya program seperti ini akan mempu membantu mereka dalam meningkatkan taraf hidup.

Permintaan Datuk Sri paduka Musa Aman, Ketua Menteri Sabah ini menunjukkan bahawa beliau amat mementingkan pembangunan dan serius dalam membantu rakyat Sabah dibawah jagaannya. Persatuan belia Waris Guntamas, Sabah ( PEWARIS ) akan terus menyokong pembangunan yang akan dilaksanakan di Negera ini demi kebaikan bersama.

FREDDY HARMTHON
PENGERUSI

PERSATUAN BELIA WARIS GINTAMAS, SABAH ( PEWARIS )

Mumbai said...

RM40 million VS USD39 million

MEMANG BETULLAH PEMBANGKANG DI MALAYSIA HIPOKRIT

skandal penggubahan wang haram Hong Kong ini sudah selesai. Kedua-dua badan pencegahan rasuah iaitu SPRM dan ICAC sudah menjalankan siasatan mereka secara terperinci berdasarkan prosedur-prosedur siasatan yang lazimnya diguna pakai oleh kedua-dua badan ini untuk menyiasat mana-mana kes berkaitan dengan rasuah.

JIKA PEMBANGKANG YANG BUAT SEMUANYA OK? TAK PERLU SIASAT?

Mumbai said...

RM40 million VS USD39 million

MEMANG BETULLAH PEMBANGKANG DI MALAYSIA HIPOKRIT

Tidak seperti isu kemewahan yang dinikmati oleh pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat yang mana sehingga kini masih banyak persoalan-persoalan yang belum terjawab. Untuk pengetahuan umum, Jet peribadi yang dinaiki oleh Anwar dan konco-konconya lebih tinggi nilainya berbanding dengan sumbangan politik umno Sabah, iaitu USD39 juta.

JIKA PEMBANGKANG YANG BUAT SEMUANYA OK? TAK PERLU SIASAT?

Mumbai said...

RM40 million VS USD39 million

MEMANG BETULLAH PEMBANGKANG DI MALAYSIA HIPOKRIT

Belum pun memerintah, Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat telah mempamerkan cara hidup mewah mengatasi kedudukan mereka sebagai pembangkang di negara ini, lengkap dengan bas dan jet mewah untuk ke mana-mana. Apatah lagi dengan Anwar sendiri memiliki tidak kurang dari tujuh orang pengawal keselamatan yang mengiringinya pada satu-satu masa. Senario ini semakin jelas di mata rakyat jelata sejurus selepas melihat gambar Anwar dan pemimpin PR lain yang dimuat naik oleh Tian Chua di laman sosialnya. Kelihatan mereka semua tersengih-sengih bangga dan teruja sekali menaiki jet mewah untuk ke Sabah, Sarawak dan Labuan sempena menyambut Hari Malaysia.

JIKA PEMBANGKANG YANG BUAT SEMUANYA OK? TAK PERLU SIASAT?

Mumbai said...

MEMANG BETULLAH PEMBANGKANG DI MALAYSIA HIPOKRIT

Ketika diasak dengan pelbagai persoalan, Anwar, Tian Chua dan Nurul Izzah masing-masing memberikan jawapan yang berbeza. Kata Anwar, jet tersebut adalah ditaja oleh ‘kenalannya’. Sementara Nurul Izzah pula berkata ia dipinjamkan, tetapi Tian Chua pula dengan otak separuh bingai terlebih dahulu menyatakan yang ianya disewa.

JIKA PEMBANGKANG YANG BUAT SEMUANYA OK? TAK PERLU SIASAT?

Mumbai said...

MEMANG BETULLAH PEMBANGKANG DI MALAYSIA HIPOKRIT

Namun kenyataan Tian Chua lebih tepat apabila Datuk Mohd Taufik Omar, Pengerusi Tjets Sdn bhd mengakui bahawa syarikat beliau telah menyewakan jet Dassault Falcon 900 yang bernombor N990BB itu kepada Anwar, dengan kos yang dirahsiakan. Kos menyewa jet mewah tentunya mahal. Walaupun si otak bingai Tian Chua cuba memperkecilkan jumlahnya dengan menyatakan ianya ‘murah’ tetapi ia tidak membawa makna bagi rakyat selagi butiran terperinci seperti invois, resit dan juga sumber kewangan yang digunakan untuk membayarnya tidak dibentangkan.

JIKA PEMBANGKANG YANG BUAT SEMUANYA OK? TAK PERLU SIASAT?

Mumbai said...

MEMANG BETULLAH PEMBANGKANG DI MALAYSIA HIPOKRIT

Samalah seperti situasi yang cuba disensasikan oleh pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat hari ini. Mereka pertikaikan kenyataan Nazri yang bertentangan dengan kenyataan awal beliau, sedangkan mereka sendiri memberikan jawapan yang berbeza berhubung dengan isu Jet mewah ini. Tidak cukup dengan itu, mereka minta pula sumber kewangan (dana politik RM40 juta) itu didedahkan, sedangkan mereka sendiri merahsiakan butiran terperinci berkenaan dengan jet peribadi mereka.

JIKA PEMBANGKANG YANG BUAT SEMUANYA OK? TAK PERLU SIASAT?

Mumbai said...

MEMANG BETULLAH PEMBANGKANG DI MALAYSIA HIPOKRIT

Jika wang sewaan dikeluarkan dari poket Anwar sendiri, maka Anwar perlu menjelaskan dari mana datangnya wang yang begitu banyak sedangkan beliau hanya bergaji seringgit. Jika dari poket kerajaan negeri Selangor, maka Khalid Ibrahim perlu menjelaskan kenapa wang rakyat Selangor digunakan untuk kepentingan parti politik PKR. Dan Jika ianya ditaja, iaitu dibayar oleh pihak lain seperti kata Anwar, maka Anwar bertanggungjawab kepada rakyat untuk mendedahkan penajanya sebagaimana pemimpin-pemimpin Pakatan mendesak pemimpin-pemimpin BN untuk mendedahkan penaja sumbangan politik RM40 juta ini.

JIKA PEMBANGKANG YANG BUAT SEMUANYA OK? TAK PERLU SIASAT?

Mumbai said...

MEMANG BETULLAH PEMBANGKANG DI MALAYSIA HIPOKRIT

Dr. Hatta Ramli, Bendahari PAS Pusat yang turut berada dalam jet berkenaan juga wajib menjelaskan kepada penyokong PAS dan rakyat sekalian tentang sumber penajaan jet tersebut. Sudah tentu rakyat juga ingin tahu dan ingin pastikan yang ianya bukan diambil dari Soros atau derma ikhlas yang disumbangkan oleh penyokong-penyokong PAS yang terpedaya dengan ungkapan pemimpin-pemimpin PR kononnya parti mereka miskin dan tidak ada sumber dana. Begitu juga jika ianya dipinjamkan, dedahkan siapakah yang begitu baik hati, pemurah lagi kaya raya untuk meminjamkan sebuah jet mewah kepada Anwar.

JIKA PEMBANGKANG YANG BUAT SEMUANYA OK? TAK PERLU SIASAT?

Mumbai said...

MEMANG BETULLAH PEMBANGKANG DI MALAYSIA HIPOKRIT

entah kenapa begitu sukar bagi pemimpin-pemimpin PR untuk menangani persoalan mudah mengenai jet ini ketika mereka bersungguh-sungguh cuba memperlihatkan ketelusan pimpinan mereka dengan mempolitikkan hasil siasatan ICAC dan SPRM. Jika pinjaman atau tajaan atau sewaan jet berkenaan adalah mengikut prosedur dengan sumber kewangan yang sah dan halal, kenapa PR begitu sukar untuk bersikap telus? Apakah yang ingin mereka sembunyikan sehingga begitu gelabah dalam memberikan jawapan kepada umum?

JIKA PEMBANGKANG YANG BUAT SEMUANYA OK? TAK PERLU SIASAT?

Mumbai said...

MEMANG BETULLAH PEMBANGKANG DI MALAYSIA HIPOKRIT

Dan kenapa penyokong-penyokong PR tidak mempersoalkan perkara ini secara TERPERINCI? Apakah ketelusan hanya perlu di pihak BN, tetapi tidak dipihak PR? Jika pemimpin BN menerima dana dari pihak yang perihatin tehadap perjuangan BN, bukan main lagi dikutuk mereka, macam-macam persoalan dan pertikaian ditimbulkan, tetapi apabila pemimpin PR bermewah dengan sumber yang jelas haram atau diragui, tidak pula menjadi masalah kepada mereka.

JIKA PEMBANGKANG YANG BUAT SEMUANYA OK? TAK PERLU SIASAT?

Mumbai said...

MEMANG BETULLAH PEMBANGKANG DI MALAYSIA HIPOKRIT

Seharusnya, penyokong-penyokong PR bangkit bersama dengan seluruh rakyat Malaysia menuntut PR menjelaskan isu jet peribadi ini dengan terperinci lengkap dengan dokumen-dokumen bukti bagi menepati perjuangan mereka menuntut kerajaan yang bersih, telus, adil dan berintegriti.

JIKA PEMBANGKANG YANG BUAT SEMUANYA OK? TAK PERLU SIASAT?

mantera said...

Musa Aman Ketua Menteri Sabah begitu komited dalam membangunkan negeri Sabah sampaikan banyak projek projek yang dibangunkan di Sabah lebih ditumpukan kepada anak anak Sabah.

mantera said...

emimpin luar yang cuba masuk ke negeri Sabah untuk melobi tender dan sebagainya ditolak kerana Musa Aman memberi keutamaan kepada anak Sabah. Dan ini realitinya apabila Sabah dipimpin oleh anak Sabah yang komited dengan negeri kelahirannya.

mantera said...

Tidak cukup dengan Anwar Ibrahim yang sedang galak mencatur politik Sabah ada desas desus pula menyatakan ada juga pimpinan lain yang sedang berusaha menjatuhkan Ketua Menteri Musa Aman di Sabah.

mantera said...

Percaturannya mudah iaitu bekerjasama dengan Anwar Ibrahim kerana DANA KEEWANGAN akan disponsor oleh Anwar Ibrahim dalam menjayakan misi tersebut.

mantera said...

Pelbagai pembongkaran dan pendedahan yang dilaporkan terhadap pentadbiran pemerintahan pakatan pembangkang sejak memerintah di Selangor adalah bukti yang menunjukkan ketidak mampuan mereka untuk mentadbir terutama membabitkan kepentingan rakyat.

mantera said...

sejak pakatan pembangkang memerintah Selangor pada 2008, pelbagai perkara dan isu dilaporkan yang membabitkan kepentingan awan termasuk golongan berpendapatan rendah.

mantera said...

Pendedahan atau pembongkaran yang dilaporkan itu bukanlah sesuatu yang dibuat sesuka hati, kajian serta penyelidikan dibuat terlebih dahulu sebelum perkara disebarkan untuk pengetahuan rakyat, mereka yang membuat pendedahan itu mempunyai bukti dan laporan berhubung perkara itu.

mantera said...

pendedahan itu bukanlah suatu fitnah untuk memburuk-burukkan pentadbiran pakatan pembangkang tetapi adalah suatu yang perlu didedahkan kerana membabitkan kepentingan awam terutamanya rakyat Selangor.

mantera said...

di Ampang, sehingga tiada pun rumah murah dibuat untuk rakyat, kawasan untuk itu memang ada tetapi mereka lebih berminat untuk membina rumah yang lebih mahal yang tidak mampu dibeli oleh rakyat biasa, kerana mereka berpendapatan itu lebih menguntungkan, tetapi dalam perkara ini siapa sebenarnya yang untung.

mantera said...

Kenyataan Menteri Besar, Khalid Ibrahim berhubung isu TALAM sebenarnya menimbulkan lebih banyak persoalan berbanding jawapan. Hakikatnya, siasatan oleh pihak audit bebas hanya menyemak transaksi urusniaga dan dokumen yang berkaitan sahaja.

Eli Ja said...

APABILA Datuk Seri Nazri Aziz mengumumkan di Parlimen mengenai keputusan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SRPM) dan Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah (ICAC) Hong Kong yang membersihkan Datuk Seri Musa Aman daripada dakwaan rasuah, pembangkang semakin kalut.

Eli Ja said...

Sebelum ini mereka rancak `menyerang' Musa atas dakwaan penyalahgunaan kuasa dan rasuah, pengumuman itu nyata mengubah strategi mereka kepada `serangan melampaui prasangka'.

TuhauBam said...

Seorang pencuri akan menuduh orang lain mencuri,seorang perasuah akan menuduh orang lain yang mengamalkan rasuah.Itulah yang dimainkan oleh binatang politik pembangkang. Terutamanya dari PAS dan Anwar Ibrahim.

Eli Ja said...

Beberapa hari selepas pengumuman itu, pembangkang dengan mudah mengalih serangan daripada Musa kepada sumbangan politik bagi UMNO.

Eli Ja said...

Kali ini, antara kutukan kedengaran ialah menyifatkan sumbangan itu sebagai tidak munasabah, tidak boleh diterima dan Suruhajaya Siasatan Diraja (RCI) mesti dibentuk serta-merta.

Eli Ja said...

Rakyat Malaysia dibenarkan menyumbang wang kepada parti politik pilihannya, malah kepada sesiapapun yang dimahukan.

Eli Ja said...

Jika penyumbang enggan identitinya didedahkan, permintaan itu mesti dipenuhi selagi sumbangannya tidak menyalahi undang-undang.

Eli Ja said...

Bagaimanapun, dunia pembangkang berpusat kepada suasana ketidakadilan dan pilih kasih.

Eli Ja said...

Apabila UMNO menerima sumbangan, identiti penyumbangnya mesti didedahkan segera.

Eli Ja said...

Bagaimanapun, pernahkah anda mendengar pembangkang mengumumkan sumber derma yang diterima sekata ini?

Eli Ja said...

Kita tahu mereka juga menerima sumbangan politik daripada pelbagai pihak. Anda lihat ironinya?

TuhauBam said...

Semua ini dilakukan tanpa geran. Kuasa mengeluarkan geran dan mengesahkan hakmilik tanah terletak apda kerajaan PAS negeri. Maka berlaku penganiayaan dan ketidakadilan atas nama kepartiaan taksub ala PAS.

TuhauBam said...

Kerajaan negeri dibawah pemerintahan Isle PAS telah menghalalkan yang haram, Pakatan rakyat kononnya begitu prihatin terhadap Orang Asli atau Orang asal,walhal merekalah yang membuat anaiya dan begitu zalim.

TuhauBam said...

Pembelaan terhadap orang asal dan orang asli oleh pakatan terutamanya PAS hanyalah satu lakonan untuk mengaburi satu isu besar betapa korupnya kerajaan Isle PAS Kelantan.

TuhauBam said...

Seorang exco kerajaan negeri Kelantan mengamalkan rasuah ,menghalau peneroka dan begitu banyak memindah milik tanah kepada cina Singapura.Adakah Kelantan bakal menjadi mini Singapura apabila begitu banyak tanah di rampas dari Orang Asal dan peneroka dan diberikan kepada rakyat asing?

TuhauBam said...

Mengapa begitu mudah tanah Kelantan berpindah milik kepada orang luar terutamanya dari Singapura? Mengapa tanah orang asal dirampas?Mengapa tanah peneroka dinafikan hak?RASUAH?!! Jutaan ringgit?!! GALAS bakal menyaksikan satu pendedahan ekslusif tidak lama lagi....

Anonymous said...

Take the spanking new multi-million ringgit DAP headquarters in Penang, which DAP decided to acquire within two years after assuming office in Penang. The DAP Penang Headquarters building is reported to have cost about RM3.5 million. According to Penang DAP’s chairman, the money was collected through donations. Apparently millions have been collected to date.

TuhauBam said...

Kali ini kita dapat melihat parti yang di katakan suci & maksum terlibat dengan politik wang.PAS dengan bangga nya memperlekehkan UMNO, kempen di pilihanraya memainkan sentimen UMNO=RASUAH. apabila terkena pada batang hidung sendiri, tidak ada mana mana blog PR atau pemimpin PAS bercakap secara terbuka akan hal ini.

Anonymous said...

When asked a senior DAP leader on Twitter who financed the building, he replied in no uncertain terms that the millions collected were from DAP’s well-wishers and loyal supporters.

TuhauBam said...

PAS terpalit dengan gejala rasuah dan politik wang, rasuah PAS namun mereka langsung tidak mengaku walhal sudah di sertakan bukti namun di tuduh sebagai fitnah.
Apa saja keburukan yang didedahkan di tuduh sebagai fitnah, ini mencerminkan sifat sombong dan riak di kalangan ahli PAS,dengan hanya bertopengkan agama memberi lesen besar kepada mereka untuk membuat apa saja.

Anonymous said...

It is interesting to note that when individuals give money to DAP, it is called “sincere donation” but when the same treatment is accorded to UMNO, the opposition cries “Foul!” and accuses UMNO of cronyism, corruption and abuse of power.

TuhauBam said...

Pucuk pimpinan Pas diminta memberi perhatian serius terhadap kenyataan Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Mohamad Daud, bahawa wujud gejala membeli undi menjelang muktamar agung parti itu

Anonymous said...

Ironically, while Musa is accused by the opposition of looting and pillaging Sabah’s rich timber areas, it was his incessant drive to protect the timber and the forest from being plundered by irresponsible few that made him the darling of environmental groups from around the world.

Anonymous said...

These organizations consistently heap praises on Musa’s forest conservation programs. Forest areas are being replanted at record pace under Musa’s watch, making hundreds of thousands of previously logged areas green again within 30 years time.

Anonymous said...

In fact, during his tenure as Chief Minister, Musa gazetted more forest areas with lucrative timber profits and placed them under the protection of the State Assembly to ensure that no Chief Minister - including himself - could unilaterally give permission to log the protected areas without express approval from the State Assembly!

Anonymous said...

The same fervor is seen in Musa’s handling of the state’s huge reserves of minerals such as coal, silica, gold and limestone which, if mined, is potentially worth billions to the state's coffer.

Anonymous said...

When asked why he does not utilize these resources, which could potentially increase the state's revenue instead of spending effort and money on his conservation agenda, Musa frankly replied, “Sabah at the moment is already blessed with oil money, so let’s keep the forest and minerals for our children’s and grandchildren’s future.”

Anonymous said...

Now if you go by what is being alleged by the opposition in Parliament, you would think Sabah finances were in utter mess - plundered by corrupt leaders and the same time causing millions of its people to go destitute and live in a broken society.

Anonymous said...

That is far from the truth. The fact of the matter is -under Musa as the Chief Minister - Sabah has grown by leaps and bounds.

azman said...

kalau isu yang libatkan pemimpin pembangkang, pembangkang pasti akan pertahankan pemimpin mereka.

azman said...

pembangkang yang menabur pelbagai janji di Selangor ternyata tidak mampu untuk menunaikan janji mereka.

azman said...

isu seperti bas mewah dan jet peribadi hanya diabaikan oleh pembangkang. tapi isu orang lain mereka sibuk ambil peduli.

azman said...

pelbagai projek yang dilaksanakan di Sabah adalah bagi merancakkan lagi pembangunan di Sabah.

azman said...

setiap tuduhan yang tidak berbukti hanyalah isu yang dipolitikkan untuk mencari sokongan.

azman said...

rakyat pasti dapat menilai dengan bijak setiap isu dan tidak mudah dipengaruhi.

Anak Sabah said...

Kes ini sebenarnya tidak menjadi isu jika bukan sesetengah pihak yang sengaja menggunakan isu ini untuk mendapatkan publisiti.

Anak Sabah said...

AMK pernah ke Hong Kong untuk berjumpa dengan pihak ICAC dan ICAC juga memberitahu mereka bahawa kes ini ditutup atas sebab 'tiada kes'.

Anak Sabah said...

Walaupun pihak ICAC sudahpun menutup kes ini, namun pihak pembangkang masih belum berpuas hati lagi dengan keputusan mereka.

Anak Sabah said...

Rafizi sudah berputus untuk melawat Hong Kong untuk berjumpa ICAC, kita tunggu dan lihat apa yang mereka akan dapat nanti.

Anak Sabah said...

Sebenarnya Datuk Najib Razak dan Datuk Nazri Aziz sudah pernah menjelaskan bahawa duit itu adalah sumabangan politik kepada UMNO Sabah.

Anak Sabah said...

Sebenarnya tujuan tali barut itu adalah untuk memerngkap Ketua Menteri Sabah- Datuk Musa Aman, kerana kononnya wang itu untuk kegunaan Musa secara peribadi. Dakwaan ini tidak benar sekali kerana duit tersebut adalah sumbangan politik kepada UMNO Sabah.

Anak Sabah said...

Tiada bukti bahawa dana itu digunakan dalam Pilihanraya Kecil Parlimen Pematang Pauh.

Anak Sabah said...

Pihak pembangkang adalah golongan-golongan yang hipokrit, jika isu rasuah dikaitkan dengan mereka, mereka sanggup tutup mata sebelah.

Anak Sabah said...

Tapi jika kes melibatkan BN pula, Pembangkang tidak melepaskan peluang untuk membesar-besarkan kes tersebut.

Anak Sabah said...

Kes ini sepatutnya sudah mendapat penyelsaian, cuma pihak pembangkang enggan menerima kenyataan sahaja.

Unknown said...

Pembangkang sebenarn sudah ketandusan isu sebenarnya.

Unknown said...

Pembangkang sudah tidak ada idea untuk memutar belitkan isu.

Unknown said...

Tidak ada pun unsur rasuah yang terdapat dengan RM40juta ini.

Unknown said...

Sebenarnya PR tidak senang hati kalau BN dapat lebih daripada mereka.

Unknown said...

PR takut kalah oleh BN.

Unknown said...

Banyak lagi sebab sebenarnya kenapa PR memainkan isu RM40juta ini.

Unknown said...

Terdapat beberapa perkara lagi kenapa perlu kita tidak mempercayai semua khabar angin ini.

Unknown said...

PR sudah tidak ada arah tuju lagi jika RM40juta ini selesai sepenuhnya.

Unknown said...

Kita tunggu saja apa pendedahan seterusnya yang akan dilakukan oleh PR.

Unknown said...

PRU13 semakin dekat maka semakin gelabahlah PR selepas ini.

Unknown said...

Rakyat masih tidak mempercayai apa yang dikatakan oleh pihak PR ini.

Unknown said...

Sampai PR sanggup melakukan jelajah seluruh Sabah ini untuk mendedahkan perkara ini. Ini kerana rakyat tidak mempercayainya.

Unknown said...

Nampak sangat sekarang siapa yang terdesak. PR atau BN? Sebenarnya PR yang terdesak sampai sanggup melakukan jelajah keseluruh untuk mendedahkan tipu muslihat mereka mencari sokongan.

Unknown said...

Kalau benar tidak terdesak mana mungkin PR melakukan Jelajah dan sebagainyan ini.

Unknown said...

Tapi PR cuba menyalahkan BN yang terdesak tapi sebaliknya PR yang terdesak. Memang memalukan PR ini.

Unknown said...

Buat laporan polis tapi PR sendiri pun tidak ada bukti lagi. Tidak tahu apa yang PR cuba lakukan. Kalau terdesak mana pun fikirkanlah dosa.

Unknown said...

Teruskan saja dengan usaha kamu PR yang pasti rakyat tidak mudah terpedaya dengan semua perangkap yang digunakan untuk mencari pengundi ini.

Unknown said...

Kalau inginkan perubahan tunggulah dulu. Kerajaan Bn yang ada sekarang ini masih pun relevan dan terbaik untuk Malaysia.

Unknown said...

Sampai Rafizi ingin ke Hong Kong. tapi kenapa tidak pergi saja selepas mengumumkan akan ke Hong Kong. Tapi melenggahkan lagi tujuan itu.

Unknown said...

Nampak sangat yang mana PR ini tidak serius dalam menyelesaikan pelbagai isu yang terdapat di Negara ini. Cuma tahu menjadikan ini isu politik mereka semata-mata.

unknown said...

Are you desperately need attention now?

unknown said...

Programmes which help to diversify and raise the income level of the rural poor will be taken up.

unknown said...

Skills formation, provision for adequate credit to support these programmes, marketing facilities, provision for additional employment opportunities, provision of basic services, and programmes to fully utilise local resources will also be essential.

jackie said...

Pembangkang hanya tau memainkan isu untuk mendapat perhatian sahaja, yang menyelesaikan kerajaan juga.

jackie said...

Pembangkang sudah terdesak untuk mencari isu untuk di mainkan.

jackie said...

Kerajaan BN teteap yang terbaik.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels