9 November 2012

PRU-13: Jangan kalut- 110 Hari Lagi

UNTUK julung kalinya, tempoh Dewan Rakyat digenapkan lima tahun, selepas negara berjaya mengadakan 12 kali pilihanraya umum.

Tarikh pilihanraya bukan teka-teki lagi, sebab serba sedikit, tarikh itu boleh diramal, walaupun tidak lah tepat sangat.

Tempoh Parlimen sekarang akan berakhir dengan sendirinya pada 28 April, 2013 dan kebetulan pula sidang Dewan Rakyat kali ini akan tamat pada 27 November ini.  Persidangan kali ini, kemungkinan besar adalah persidangan terakhir. Pada 27 November nanti, adalah peluang terakhir para ahli parlimen periode 2008-2013, hadir di parlimen.

Peluang bersalaman antara ahli parlimen kali terakhir pada masa itu, kerana ada kemungkinan ramai diantara mereka tidak hadir lagi sebagai ahli parlimen pada persidangan akan datang, samada tidak beranding atau kalah dalam pilihanraya 13 nanti.

Parlimen Malaysia mempunyai 222 jumlah kerusi. Berasaskan keputusan PRU-12, Bn mempunyai 140 kerusi berbanding Pembangkang 82. Jumlah 140 kerusi yang dimenangi Bn kurang 8 kerusi untuk kuasa 2/3. Kuasa 2/3 ada kuasa tradisi Bn selepas tahun 1969.

Pada PRU-13, Bn mencuba mendapatkan kuasa 2/3 agar supaya kuasa tradisinya kembali semula, namun disebabkan situasi politik negara terkini, adalah sukar diramal, apa kah kuasa tradisi itu mampu diraih.

Pembangkang dalam mempengaruhi rakyat agar menyokong parti-parti mereka, malah ada pemimpin islam mereka memperjudi agama anutannya demi meraih undi golongan bukan islam.

Untuk pertama kalinya berlaku dalam politik negara, bahawa seseorang pemimpin islam, mempertikai agama islam sebagai anutan agama bagi orang yang memang islam. Pemimpin islam pembangkang ini dengan nama kebebasan, memperakui kekebasan beragama bukan sahaja meliputi kaum-kaum lain yang ada dalam negara, akan tetapi juga meliputi kaum melayu yang memang beragama islam.

Pengakuan pemimpin islam pembangkang itu, jika pembangkang berjaya membentuk kerajaan pusat, satu dasar akan digubal, bahawa kaum melayu yang sememangnya beragama islam, dibolehkan memilih agama anutannya selain islam.

Rakyat terutama kaum melayu, anda sangat tercabar dalam menghadapi PRU-13. Demi memelihara status melayu dan islam, dan kebetulan mewakili 60 peratus jumlah penduduk negara ini, berfikir panjanglah, sebelum mengubah sesuatu yang baik kepada sesuatu yang buruk.


28 comments:

Unknown said...

PRU semakin dekat maka semakin banyak isu yang akan dibangkitkan. betulkan SUARA RAKYAT. Apa pun berhati-hati untuk mempercayai apa yang dikhabarkan oleh pihak tidak bertanggungjawab ini.

Unknown said...

Kalau kita lihat sekarang ini pun sudah banyak isu yang dipermainkan untuk menjatuhkan individu yang dipercayai. Ini kerana dengan cara ini saja mereka dapat melemahkan pihak tersebut.

Unknown said...

Kalau kita lihat sendiri sekarang ini Kerajaan yang ada masih relevan dan mampu untuk memberikan yang terbaik kepada rakyat.

Unknown said...

Kerajaan tidak pernah lupa akan tanggungjawab mereka seperti yang didakwa kerajaan membebankan rakyat dan sebagainya. Namun semua itu cuma permainan politik semata-mata.

Unknown said...

Apa yang perlu dilakukan oleh kerajaan sekarang ini adalah terus mendedahkan kepada rakyat akan pembangunan yang telah terlaksana dan sedang dirancang. Ini bagi memastikan pihak yang tidak bertanggungjawab ini dapat membuka mata mereka.

Star said...

Around the corner orang putih bilang. Jadi, rakyat-rakyat sekalian berhati-hati dengan undi anda. Kerana undi anda itu akan menentukan siapa yang akan mentadbir negara anda. kita semua.

Star said...
This comment has been removed by the author.
Star said...

BN Sabah semakin kukuh selepas sahaja PBS menyertai semula BN pada tahun 2002. Pada PRU-2004, BN Sabah hampir menyapu bersih semua DUN dan Parlimen, hanya kalah di DUN Kuala Penyu kepada calon bebas- John OT Ghani-mantan orang kuat Usno dan Umno, kemudian di Parlimen Sandakan

Star said...

Pada PRU-12, kejayaan BN Sabah juga berulang, apabila keputusan yang sama diperolehi, namun kawasan pula yang bertukar. Kawasan Parlimen Sandakan berjaya dirampas BN melalui Presiden LDP-VK Liew, namun kalah di Parlimen Kota Kinabalu. Bagi peringkat DUN, DUN Kuala Penyu berjaya dirampas, namun kalah di DUN Sri Tanjong, Tawau.

Star said...


Kemasukan Umno ke Sabah, adalah untuk menstabilkan kedudukan politik dalam negeri, selain memberi peluang kepada pemimpin yang mempunyai merit kepimpinan. Merit kepimpinan bukan sahaja dilihat daripada kedudukan pemimpin itu dalam parti, akan tetapi kemampuan pemimpin itu mendapat sokongan daripada berbagai peringkat baik daripada parti sendiri, juga parti komponen.

Star said...

Musa tidak mensia-siakan amanah yang diberikan kepadanya. Sejak memegang jawatan Ketua Menteri, perekonomian negeri semakin berkembang, sehingga wang simpanan kerajaan negeri mencapai RM3bilion, dan untuk pertama kalinya, bajet kerajaan melepasi RM4bilion.

Star said...

Satu fakta lagi adalah kenyataan Tan Sri Pairin Kitingan, semasa merasmikan persidangan PBS, beliau mengakui, sejak beliau berkecimpung dalam politik pada tahun 1975/76, kadar pembangunan Sabah berjalan sesuai dengan kemampuan kewangan kerajaan; namun sejak tahun 2009, kadar pembangunan Sabah berjalan dengan kelajuan yang tinggi; kerana istizam daripada kepimpina Musa dan Najib.

mantera said...

PRU tak lama lagi, jadi semua kena bersedia.

DorianG said...

It is not impossible for Barisan Nasional to regain two-thirds majority in the general election so long as Umno remains united and inclusive.

DorianG said...


Umno president Datuk Seri Najib Tun Razak told party delegates that the only question was the margin of victory.

DorianG said...

Delegates who attended the Umno general assembly's presidential council briefing said Najib was confident of victory provided there was no sabotage and the party continued to reach out to non-Malay voters.

DorianG said...

“Najib told us that we were on the right track but stressed that we must not take things easy and ensure the party remained united, particularly at division level,” said a delegate.

DorianG said...


The delegate, who described Najib as being in a good mood, looking relaxed and confident despite an increasingly tense political atmosphere with the elections approaching, said he repeatedly stressed the danger of divisions weakening due to internal sabotage.

DorianG said...


“He reminded delegates that no matter who the party chooses as candidates, be they old or new, the person must be accepted by the division leadership.”

DorianG said...


Another delegate said Najib had also made some reference to its wish to have more young candidates to contest in the general election.

DorianG said...


“He even appealed to the older representatives to give way for younger candidates,” he said.

DorianG said...

Another delegate said Najib clearly outlined what constituted sabotage.

DorianG said...

“It is not only actively engaging in acts that can deny victory but also not doing anything to support the candidates.

DorianG said...

“The president told delegates that even though Umno is strong, it still needed the support of the non-Malays, as of the 13 million voters, only 3.4 million are party members.”

DorianG said...

He reminded them not to take for granted any segment of the voters and to reach out to all if Barisan were to win the elections convincingly.

DorianG said...

“Since all votes are crucial, the president told us it was important that we do not say or do anything that can hurt the sensitivities of other groups,” he said.

DorianG said...

Najib also told the delegates that the general election was unlikely to be held in December.

DorianG said...

“He told them that the elections could have been called earlier but he wanted to ensure promises made by the Government to the rakyat were fully met to avoid them from being made an issue.”

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels