25 November 2012

RM40 Juta-Diputar-putar terus

Datuk Musa Aman terpaksa keluar dari sarang berdiamnya. Beliau berkata, Pembangkang ketandusan politik aka bangkrup, kerana mereka terus memutar-mutar kisah lama, megulang-ulangnya agar supaya kelihatan betul.

Pembangkang benar-benar mengunapakai cara Nazi, menungulang-ulang isu palsu, agar supaya isu tidak benar menjadi betul dan menerimanya.

Pembangkang tidak boleh menerima tindakan ICAC Hong Kong yang memberishkan Musa dalam kes RM 40 Juta sumbangan kepada Umno Sabah.

Pembangkang melalui Rafizi Ramli sanggup ke Hong Kong untuk mengemukakan "bukti" rekayasa untuk mendesak badan pencegah rasuah Hong Kong itu membuka semula isu itu.

“Dari awal lagi, saya mempunyai keyakinan tinggi dengan integriti ICAC dan saya akan dilepaskan. Sekarang ICAC sudah membersihkan saya. Ia membawa pengakhiran kepada kesakitan dan penderitaan yang terpaksa keluarga saya lalui beberapa tahun kebelakangan ini,”katanya dalam satu kenyataan malam tadi, merujuk kepada Suruhanjaya Bebas Pencegahan Rasuah Hong Kong." Petikan kenyataan Datuk Musa Aman.

Awal minggu PKR mengemukakan keterangan baru kepada pihak berkuasa anti-rasuah Hong Kong terhadap kes rasuah RM40 juta Datuk Musa Aman dan menghantar bukti lanjut terhadap pertuduhan pengubahan wang haram ketua menteri Sabah dengan ahli perniagaan Michael Chia.

Rafizi Ramli, yang mengetuai misi pencarian fakta empat anggota parti disana berkata masih belum jelas apa ICAC akan lakukan dengan bukti-bukti baru tetapi melahirkan keyakinan kes itu mungkin akan dibuka semula.

Dalam laporan PKR kepada badan pencegahan rasuah Hong Kong itu, tiga sebab disenaraikan bagi menggalakkan ICAC yang terkenal itu untuk membuka semula kes rasuah RM40 juta Musa dan Chia – tuntutan berasingan daripada dua Ahli Parlimen Sabah bahawa wang bukan satu sumbangan politik kepada Umno seperti didakwa; dan penerimaan kenderaan mewah dari Chia oleh menteri Umno Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz, mungkin atas sebab-sebab rasuah.

Chia didakwa mempunyai kaitan dengan Musa pada April lalu oleh Sarawak Report, yang mendakwa beliau juga meninggalkan Lapangan Terbang Antarabangsa Chek Lap Kok, Hong Kong dengan wang bernilai RM40 juta dalam matawang Singapura.

Pada ketika itu, Chia didakwa memberitahu pihak berkuasa Hong Kong bahawa wang itu adalah untuk Musa.

Isu ini heboh menjadi tajuk utama sekali lagi bulan lepas apabila Nazri memberitahu Parlimen bahawa Musa telah dibersihkan daripada rasuah tentang perkara itu selepas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan ICAC mendapati bahawa wang tersebut adalah “derma politik” untuk Umno Sabah dan tidak bermaksud untuk kegunaan peribadi Musa.

Musa mengatakan beliau tidak faham mengapa PKR tidak boleh menerima kebenaran.

“Apa lagi yang mereka mahu? Mereka cuba lagi untuk menggunakan aduan untuk mendapat keuntungan politik.

“Mereka mengulangi kisah lama yang sama. Saya fikir saya berhak untuk menyimpulkan bahawa pihak pembangkang bankrap politik. Kami berhak untuk melayan dakwaan ulangan mereka baru-baru ini dengan penghinaan yang layak mereka terima.

“Saya tetap merendah diri, tetapi sudah tentu terdapat had terhadap kesabaran seseorang.” katanya dalam satu kenyataan.

Menurut Nazri, ICAC menutup kes itu selepas SPRM menemui dalam siasatan bahawa wang ditangan Chia bertujuan untuk Umno Sabah dan bukan Musa.

Selepas penafian Nazri, Rafizi mengadakan sidang akhbar di Parlimen mendedahkan apa yang beliau katakana sebagai bukti fotografi bahawa Nazri menerima sogokan daripada Chia untuk membersihkan namanya, dalam bentuk kereta Hummer berharga RM459,000 diberikan kepada anak lelakinya.

PKR memulakan misi pencarian fakta ke Hong Kong minggu ini untuk mendedahkan apakah keputusan ICAC untuk menutup kes disebabkan kekurangan kerjasama dari SPRM.

Pada hari Rabu Nazri berkata dakwaan bahawa badan anti-rasuah Malaysia gagal untuk bekerjasama dengan rakan sejawatannya dari Hong Kong adalah “tidak benar”.

Menjawab soalan daripada pemberita yang menegaskan terdapat dakwaan bahawa siasatan telah ditutup oleh ICAC kerana tidak mendapat kerjasama oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), menteri itu berkata:

“Tidak benar ... apabila ia melibatkan rasuah, mereka adalah rangkaian antarabangsa dan kita tidak boleh untuk tidak bekerjasama dengan badan pencegahan rasuah negara lain. Rasuah sekarang adalah jenayah yang tidak mengenal sempadan ... ia tidak benar.

“Jangan dengar cakap orang, orang boleh cakap macam-macam. Mereka bercakap tanpa fakta dan hanya membuat tuduhan, kita tidak harus mengambil serius dakwan-dakwaan seperti itu kecuali badan berkenaan sendiri mengatakannya ... apa yang penting adalah apa yang ICAC kata.”

169 comments:

Borneo Bullet said...

Syabas Sdr. Suara Rakyat!

agak mengherankan apabila pemimpin2 dan penyokong2 Pakatan Rakyat terus membangkitkan isu ini ketika DUA badan pencegahan rasuah telah menyempurnakan siasatan mereka dan mendapati tidak ada unsur2 rasuah melibatkan Datuk Musa Aman.

jika beginilah tahap "serius" mereka dalam membanteras rasuah, jet peribadi Anwar tidak akan wujud, bas mewah Khalid Ibrahim juga tidak wujud dan 4 buah kereta milik Zuraida dalam masa 4 tahun juga tidak akan wujud.

ada banyak lagi tindak tanduk pemimpin Pakatan Rakyat yang boleh dipersoalkan oleh Rafizi jika benar beliau adalah "hero" yang lahir untuk membanteras rasuah.. malah kepincangan laporan audit bagi negeri2 Pakatan Rakyat sebagaimana yang didedahkan oleh Datuk Rahman Dahlan dalam blog beliau juga sepatutnya diambil berat oleh Rafizi.

tidak ada jaminan bahawa Malaysia/ Sabah akan lebih baik jika Pakatan memerintah, malah mungkin lebih teruk memandangkan mereka terus memainkan sikap double standard, putar belit dan pembohongan semata2 untuk memuaskan nafsu politik..

my blog: http://borneobullet.blogspot.com/

mantera said...

pembankang mmg takkan puas hati selagi matlamat mereka untuk jatuhkan Bn tak berjaya, mereka akan lakukan perbagai cara bagi memastikan matlamat mereka tercapai.

mantera said...

pembangkang kini dah terdesak dan ketandusan idea, jadi isu2 sama akan mereka putarkan.

mantera said...

Datuk Musa Aman membidas pihak pembangkang dan menggelar mereka bankrap politik kerana percubaan mendesak Hong Kong untuk membuka semula siasatan kes rasuah yang menurut beliau sudah dibersihkan.

mantera said...

pembangkang mmg suka memanipulasikan cerita, semua perkara mereka reka untuk jatuhkan kerajaan.

mantera said...

SPRM dan ICAC dah tutup pn kes ini, mereka dapati tiada sebarang unsur rasuah dan penyelewengan dalam kes ini.

azman said...

selagi tiada bukti, tidak perlu percaya dengan isu ini.

azman said...

siasatan sudah menunjukkan yang elemen rasuah tidak wujud.

azman said...

pembangkang mungkin sudah semakin terdesak untuk mendapatkan sokongan daripada rakyat Sabah.

azman said...

jika diperhatikan, pembangkang lebih banyak memanipulasikan sesuatu isu daripada memberikan idea terhadap pembangunan.

azman said...

setiap orang pasti dapat membuat penilaian secara matang.

Anak Sabah said...

Many were not aware that the ICAC had actually probed into the complaint and exonerated Musa. That's a blessing. Many thought that the investigation was still on-going!

Anak Sabah said...

As for what more do "they" want, well ... we can safely say that they desperately want to win the next General Election.

Anak Sabah said...

They know as well as we do that Sabah is BN's so-called 'Fixed Deposit' because Sabahans are happy with Musa's leadership and integrity. If 'they' can't change that, they can kiss Putrajaya goodbye.

Anak Sabah said...

It's difficult to win the support of Sabahans, that's why the PKR are resort to these desperate measures.

Anak Sabah said...

Without Sabahan's support, they will not win Putrajaya.

Anak Sabah said...

Datuk Musa Aman accused the opposition of 'rehashing the same old story' and called them political bankrupts for trying to press Hong Kong to reopen a graft probe for which he said he had already been cleared.

Kris Jr said...

sejumlah 28 projek telah diumumkan di bawah NKEA

Anak Sabah said...

“From the very start, I had the greatest confidence in the integrity of the ICAC and that I would be exonerated. Now the ICAC has cleared me. That brought an end to the pain and suffering my family has to endure for the past years,” he said in a statement last night, referring to Hong Kong’s Independent Commission Against Corruption.

Anak Sabah said...

Earlier this week PKR furnished fresh evidence to Hong Kong’s anti-graft authority on Musa’s RM40 million graft case and was invited to return with more proof on the Sabah chief minister’s alleged money-laundering link with businessman Michael Chia.

Kris Jr said...

para pelabur telah komited untuk melabur RM26.07 bilion dan mewujudkan 51,130 pekerjaan menjelang 2020

Anak Sabah said...

Rafizi Ramli, who led the party’s four-member fact-finding mission there, said it was not immediately clear what the ICAC plans do with the new evidence but expressed confidence that the case would likely be reopened.

Anak Sabah said...
This comment has been removed by the author.
Anak Sabah said...

In PKR’s report to Hong Kong’s graftbusters, three reasons were listed to encourage the world-renowned ICAC to reopen the RM40 million graft probe against Musa and Chia.

Anak Sabah said...

Separate claims from two Sabah MPs that the money was not a political donation to Umno as claimed; and the receipt of a luxury vehicle from Chia by Umno minister Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz, possibly for corrupt reasons.

Anak Sabah said...

At the time, Chia had allegedly told the authorities that the money was meant for Musa.

Anak Sabah said...

The issue hit the headlines again last month when Nazri told Parliament that Musa had been cleared of corruption in the matter after Malaysian and Hong Kong anti-graft authorities found that the money was a “political donation” to Sabah Umno and was not meant for Musa’s personal use.

Kris Jr said...

generasi muda di negara ini adalah aset yang paling bernilai kepada negara dan kerajaan sentiasa mengambil berat terhadap pembangunan modal insan demi masa depan negara.

Anak Sabah said...

Musa said he did not understand why PKR could not accept the truth.“What more do they want? They are trying again to use the same complaint to gain political mileage.

Anak Sabah said...

“They are rehashing the same old story. I think I am entitled to conclude that the opposition is a political bankrupt. We are entitled to treat their recent rehashed allegation with the contempt it so richly deserves. Said the Chief Minister.

Anak Sabah said...

“I remain humble, but surely there is a limit to one’s humility and patience.” he said in the statement.

Anak Sabah said...

According to Nazri, the ICAC had closed the case after the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) discovered in its probe that the money in Chia’s possession was meant for Sabah Umno and not Musa.

Kris Jr said...

perbelanjaan yang dikeluarkan kerajaan kepada generasi muda di negara ini juga bukanlah satu pembaziran, sebaliknya ia adalah pelaburan jangka panjang kepada negara.

Anak Sabah said...

After Nazri’s denial, Rafizi held a press conference in Parliament revealing what he said was photographic proof that Nazri had allegedly received kickbacks from Chia to clear his name, in the form of a RM459,000 Hummer given to his son.

Anak Sabah said...

PKR embarked on its fact-finding mission to Hong Kong this week to uncover if the ICAC’s decision to close to case was due to the lack of co-operation from the MACC.

Anak Sabah said...

Nazri said allegations that Malaysia’s anti-corruption body had failed to co-operate with its Hong Kong counterpart over were “not true”.

Kris Jr said...

Perbelanjaan untuk generasi muda ini bukanlah suatu pembaziran, tetapi ia adalah satu pelaburan

Kris Jr said...

Kalau kerajaan atau syarikat korporat mengeluarkan perbelanjaan untuk belia, itu adalah pelaburan untuk masa depan negara

Kris Jr said...

jika pemimpin negara tidak menyediakan negara yang bergerak maju menjadi lebih baik, generasi muda pastinya akan berasa kecewa.

Kris Jr said...

kerajaan pimpinannya telah berjaya mengorak langkah menjadikan negara ini bertambah baik dan selamat untuk diduduki.

Kris Jr said...

Malaysia telah melakarkan gambaran bahawa melalui dasar dan perancangan yang begitu rapi dan pelaksanaan yang berkesan, rasa kehampaan belia di Malaysia dapat diatasi dengan wujudnya keyakinan belia terhadap negara kita

Kris Jr said...

Masa depan Malaysia lebih terjamin di bawah pemerintahan Barisan Nasional pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak yang kini giat mentransformasikan negara ini menjadi sebuah negara maju menjelang tahun 2020

Mumbai said...

PEMBANGKANG TERUS MEMUTAR2 ISU INI KERANA MEREKA KETANDUSAN BAHAN POLITIK DAN DALAM MASA YANG SAMA UNTUK MENGALIHKAN PERHATIAN RAKYAT TERHADAP SKANDAL RASUAH DIKALANGAN PEMIMPIN MEREKA..

Mumbai said...

JIKA PENYOKONG2 PEMBANGKANG TERUS MEMBENARKAN PEMBANGKANG BERSIKAP DOUBLE STANDARD TERHADAP RASUAH PEMIMPIN2 MEREKA, APA JAMINAN BAHAWA MALAYSIA AKAN BEBAS DARI GEJALA RASUAH SEKIRANYA PEMBANGKANG MEMERINTAH?

Mumbai said...

SEMAKIN GAIRAH RAFIZI MEMBANGKITKAN ISU YANG SUDAH SELESAI, SEMAKIN GANAS PEMIMPIN2 PAKATAN RAKYAT MELAKUKAN RASUAH.. LIHAT SAJA BAGAIMANA MB KEDAH BOLEH MENOLAK LAPORAN EIA DAN TETAP MENERUSKAN AKTIVITI PEMBALAKAN DI NEGERI BERKENAAN WALAUPUN MENGHADAPI BANTAHAN RAKYAT..

Mumbai said...

SIKAP MB KEDAH YANG BOLEH DISIFATKAN SEBAGAI BODOH, EGO, SOMBONG DAN RAKUS JUGA DISEBABKAN OLEH SIKAP DOUBLE STANDARD PENYOKONG2 MEREKA..

Mumbai said...

JIKA HUTAN DI KEDAH YANG TIDAKLAH BESAR SANGAT HABIS LICIN DIKERJAKAN PEMIMPIN2 PAKATAN RAKYAT, BAGAIMANA PULA DENGAN HUTAN SABAH YANG LUAS TERBENTANG YANG SELAMA INI DIJAGA BAIK OLEH KETUA MENTERI MUSA AMAN?

Mumbai said...

JIKA DI KEDAH, HUTAN YANG TINGGAL SECIPUT ITU DIJADIKAN MANGSA KERAKUSAN PEMIMPIN2 PR, DI SELANGOR PULA PASIR TERPAKSA DIJADIKAN MANGSA UNTUK MEMUASKAN SIKAP RAKUS PEMIMPIN2 MEREKA..

Mumbai said...

BERKENAAN DENGAN RM40 JUTA, KENAPA SUKAR SANGAT RAFIZI BERPUAS HATI DENGAN SIASATAN DUA BADAN PENCEGAH RASUAH? TETAPI MUDAH PULA DIA BERPUAS HATI BILA ANWAR CAKAP PINJAM JET ITU SAMA DENGAN PINJAM JAKET...

Mumbai said...

RAFIZI JUGA TERANG2 MEMUTAR BELITKAN FAKTA KONONNYA KERAJAAN MALAYSIA TIDAK MEMBERIKAN KERJASAMA KEPADA ICAC.. SEDANGKAN PEGAWAI2 ICAC SENDIRI TELAH DATANG KE SABAH DAN MENJALANKAN SIASATAN SELAMA SEBULAN DI NEGERI SABAH.. JIKA KERAJAAN MALAYSIA TIDAK MEMBERIKAN KERJASAMA, BAGAIMANA PEGAWAI2 ICAC BOLEH SAMPAI KE SABAH?

Mumbai said...

BUKTI2 YANG DIDEDAHKAN OLEH RAFIZI DI HONG KONG JUGA TIDAK DAPAT MEYAKINKAN ICAC UNTUK MEMBUKA SEMULA SIASATAN.. BOLEH PULA RAFIZI BAWA BUKTI BERBENTUK KENYATAAN DUA ORANG AHLI POLITIK YANG PRO KEPADA PARTI BELIAU?? BOLEHKAH IANYA DIAMBIL KIRA SEBAGAI BUKTI??

Mumbai said...

KONON RAFIZI AKAN MENDEDAHKAN BUKTI2 LAIN DALAM TEMPOH 3 MINGGU.. JIKA BENAR BELIAU MEMPUNYAI BUKTI2 LAIN ITU, KENAPA TIDAK SERAHKAN SAJA KEPADA ICAC SEKALIGUS? KENAPA PERLU BUANG MASA DAN BUANG DUIT UNTUK TERBANG KE HONG KONG DUA KALI?? NAMPAK SANGAT BELIAU JUGA TELAH KANTOI DI HONG KONG KERANA MENDEDAHKAN BUKTI2 YANG TIDAK MASUK AKAL SEHINGGA ICAC MENGARAHKAN BELIAU SUPAYA BALIK KE MALAYSIA DAN MEMBAWA LEBIH BANYAK BUKTI2 KUKUH..

Mumbai said...

KEPADA SEMUA MENTERI2 BN, BAIK NASIHATKAN KELUARGA2 KALIAN SUPAYA BERHATI2.. SUDAH TENTU RAFIZI TELAH BERSEDIA DENGAN LENSA KAMERA BELIAU UNTUK MENGENDAP KELUARGA MENTERI2 YANG BELIAU BENCI.. INI SAJALAH CARA RAFIJIJIK NI MENCARI BAHAN YANG BOLEH DIPOLITIKKAN..

Anonymous said...

Bila dengar cerita Anwar Ibrahim, rasa-rasanya bumi pun boleh terbalik dan langit boleh bertukar menjadi air. Anwar boleh mencipta pelbagai cerita-cerita indah untuk dirinya dan untuk musuh politiknya, dia boleh menjadikan segala kebaikan bertukar menjadi keburukan.

Anonymous said...

Lidah Anwar Ibrahim memang hebat dan tiada tandingannya di Malaysia ini. Pembohongannya sentiasa hebat dan sentiasa up-to-date, sepertimana juga dia sentiasa terkini dalam teknologi maklumat.

Blackforest said...

Kerajaan Barisan Nasional (BN) mempunyai rekod terbaik dalam tempoh lima dekad lalu.

Anonymous said...

Apabila pemimpin-pemimpin anjing kurap seperti Lajim Ukim dan Winfred Bumburing keluar dari Barisan Nasional dan menyertai Pakatan Rakyat, Anwar dan konco-konconya segera meuar-uarkan bahawa Barisan
Nasional akan tumbang di Sabah.

Blackforest said...

BN telah melakukan pencapaian dan melaksanakan banyak program untuk rakyat. Kerajaan juga diberikan pujian oleh pemimpin asing yang melawat negara ini kerana mereka terpegun dengan kemajuan dan keamanan yang dicapai oleh negara setakat ini.

Anonymous said...

Salah satu kejayaan terbesar Musa Aman yang tidak dapat ditandingi oleh mana-mana Ketua Menteri atau Menteri Besar di seluruh Malaysia ialah menjadikan Sabah sebagai negeri yang paling banyak mempunyai reserved tunai iaitu RM3.2 bilion. Dan sekarang sudah hampir RM4 bilion dengan pelaburan asing bagi suku tahun pertama 2012 berjumlah RM10 bilion dan merupakan yang tertinggi di Malaysia.

Blackforest said...

“Malah mereka ingin belajar daripada kita, untuk mengetahui apa rahsia kejayaan kita,” kata Ketua Menteri Datuk Seri Musa Haji Aman

Anonymous said...

Dengan jumlah yang sebegitu besar, sudah tentulah banyak mata yang memandang dan ramailah yang berpendapat mereka lebih wajar menjadi Ketua Menteri Sabah terrmasuklah Lajim Ukim. Anda boleh buat perbandingan antara Sabah dan beberapa negeri lain, termasuklah keempat-empat negeri di bawah Pakatan Rakyat yang dikatakan hebat sangat pengurusan dan pentadbiran negerinya menerusi carta di bawah.

Blackforest said...

Musa yang juga Pengerusi BN dan Ketua Perhubungan Umno Sabah berkata BN akan memenuhi segala janjinya kepada rakyat “kita kurang bercakap tetapi bekerja keras.

Anonymous said...

Jaminan Anwar Ibrahim bahawa Lajim Ukim akan dilantik ke jawatan Ketua Menteri Sabah, besar kemungkinan menjadi pendorong utama Lajim Ukim rambang mata. Cita-cita besar Lajim Ukim untuk menjadi Ketua Menteri Sabah, bukannya omongan kosong. Lajim Ukim seringkali menyatakan bahawa dia adalah calon nombor satu untuk awatan tersebut sebelum 'dirampas' oleh Musa Aman.

Anonymous said...

Apa yang berlaku di Sabah sebenarnya adalah krisis peribadi, bukannya krisis besar seperti yang cuba diketengahkan oleh Anwar Ibrahim. Anwar yang mempopularkan budaya lompat parti cuba mengambil kesempatan di Sabah ekoran dendam peribadi Lajim Ukim dan Winfred Bumburing yang enggan menunaikan janjinya untuk bertanding satu penggal.

Blackforest said...

Beliau berkata BN bukan saja menyediakan perancangan untuk hari ini tetapi untuk masa depan juga demi untuk masa depan generasi yang akan datang. “Kita mempunyai wawasan yang amat jelas dan mempunyai kesungguhan politik,” katanya. Musa berkata BN tidak seperti pembangkang yang hanya berjuang untuk kepentingan diri dan pemimpinnya juga kekurangan idea.

Anonymous said...

Rakyat Sabah bukannya tongong sebagaimana yang difikirkan. Malah kalau ada orang Kelantan yang pernah ke Sabah, pasti akan dapat menyaksikan bagaimana Sabah sebenarnya jauh lebih pesat membangun berbanding omongan kononnya Sabah adalah negeri miskin. Jalan-jalanrayanya sahaja sudah cukup untuk menggambarkan Sabah adalah negeri yang terjaga, dan tidak diabai.

Anonymous said...

Anwar yang kerap ke Sabah untuk berkempen, giat menceritakan kononnya jikalau Pakatan mentadbir Sabah, rakyat Sabah akan lebih maju. Mungkin dia terlupa bahawa dia adalah Penasihat Ekonomi Negeri Selangor. Dan sebagai Penasihat Ekonomi Negeri Selangor, Anwar Ibrahim langsung tidak membawa sebarang faedah kepada Selangor memandangkan ekonomi Selangor tidaklah sehebat mana pun berbanding Sabah. Cuma Pakatan Rakyat sangat beruntung kerana Selangor dan Pulau Pinang telah dijadikan sebagai hub ekonomi oleh Kerajaan Barisan Nasional terdahulu.

Anonymous said...

Kalau harapkan Pakatan Rakyat, bukan kemajuan yang mereka bawa sebaliknya kepapaan. Tidak mustahil, sekarang ini, rumah-rumah setinggan yang bertaburan di bandar-bandar besar di Sabah didominasi oleh pendatang asing, apabila Pakatan Rakyat dan Lajim Ukim yang gila nak jadi Ketua Menteri berjaya menumbangkan Musa Aman, maka yang tinggal di rumah-rumah setinggan berkenaan adalah rakyat Sabah sendiri!

Blackforest said...

“Mereka tidak mempunyai agenda, mereka menyebarkan fitnah dan janji-janji kosong… malah mereka sanggup menjanjikan bulan dan bintang,” katanya.

Blackforest said...

Pembangkang, katanya juga cuba menutupi kelemahannya di negeri-negeri yang mereka kuasai – Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan. Ketua Menteri menegaskan pilihan raya yang akan datang amat genting sekali untuk masa depan negara dan rakyat. “Jangan kita tersalah pilih. Jangan perjudian masa depan kita hanya untuk kepentingan diri dan pemimpin-pemimpin tertentu,” katanya

Blackforest said...

Musa juga menegaskan tentang pentingnya kerjasama dan bekerja sebagai satu pasukan untuk memastikan agenda untuk rakyat dapat dilaksanakan. Dan beliau berkata kehadiran beberapa menteri dan Setiausaha Kerajaan Negeri (Tan Sri Sukarti Wakiman) di perjumpaan ini menunjukkan anggota pentadbiran kita, kakitangan awam dan pemimpin peringkat akar umbi bekerja sebagai satu pasukan yang kuat.

Blackforest said...

“Inilah cara BN… kita sentiasa bertemu dengan rakyat.” Musa berkata penjumpaan seperti ini boleh memantapkan semangat kerjasama dan sokongan peringkat akar umbi kepada kerajaan. Pemimpin-pemimpin masyarakat, katanya menjadi ‘mata dan telinga’ kerajaan dalam hubungan itu me- reka perlu memainkan peranan penting untuk kemajuan masyarakat.

Blackforest said...

“Mereka menjadi jambatan antara kerajaan dan rakyat dan mereka membantu rakyat dalam mendapat- kan bantuan dari kerajaan,” jelasnya.

Blackforest said...

Musa berkata masih ada rakyat yang tidak dapat maklumat melalui radio, televisyen dan akhbar-akhbar dari itu tanggungjawab mereka untuk memberitahu rakyat tentang program kerajaan BN. “Kita perlu jelaskan kepada mereka tentang keikhlasan kerajaan terutama sekali Perdana Menteri kita,Datuk Seri Najib Tun Razak dalam melindungi kepentingan mereka,” tegasnya.

Blackforest said...

Ketua Menteri juga meminta pemimpin masyarakat dan rakyat agar tidak terpengaruh isu-isu yang disebarkan melalui Internet yang bertujuan untuk memburukkan nama baik kerajaan.

Anonymous said...

Isu Lajim Ukim sebenarnya sudah lama diperkatakan. Isu dia bermain politik tarik tali, jual tanah laut dan RM8 juta juga sudah banyak diperkatakan. Justeru, apabila Lajim Ukim meletakkan semua jawatannya dalam UMNO dan Barisan Nasional Sabah, ia bukanlah sesuatu yang mengejutkan. Apatah lagi, sebelum ini pun Lajim Ukim memang sudah diketahui menyiapsediakan sebuah parti politik baru iaitu Sabah People's Front (SPF) bagi membuktikan kepada Musa Aman yang dia adalah seorang yang hebat, berpengaruh dan tidak boleh dipandang ringan.

Anonymous said...

Dan semua orang di Sabah amat mengetahui tentang cita-citanya untuk menjadi Ketua Menteri Sabah walaupun pada Lajim Ukim, terdapat terlalu banyak kekurangan untuk bergelar orang nombor satu Sabah.

Blackforest said...

Dan kita tidak wajar mendengar isu-isu yang boleh memecahbelahkan kita dan melemahkan kerajaan. Beliau berkata apa yang penting kita perlu berkhidmat kepada rakyat dan memastikan kekuatan kita di peringkat akar umbi masih kukuh. Musa berkata sebagai pemimpin masyarakat mereka dihormati oleh rkayat.

Anonymous said...

Wilfred Bumburing telah mengisytiharkan keluar dari Barisan Nasional. Secara tidak langsung juga, dia telah keluar dari UPKO yang merupakan salah satu daripada rakan komponen Barisan Nasional Sabah. Juga tidak mengejutkan kerana Bumburing yang dikhabarkan akan diketepikan pada PRU13, masih beranggapan, dia boleh menang dan
mahu terus bertanding sebagai wakil rakyat.

Blackforest said...

Kerajaan, kata beliau telah menaikkan gaji mereka untuk kerana tugas mereka yang begitu luas. Beliau berkata kemajuan pembangunan juga telah berlaku di Pantai Barat Utara, peluang-peluang pekerjaan turut diwujudkan dan meningkatkan taraf hidup rakyat.

Anonymous said...

Kalau Bumburing dan Lajim Ukim dijadikan sebagai kayu pengukur kekuatan UMNO dan Barisan Nasional, sebenarnya Pakatan Rakyat dan Anwar Ibrahim yang sangat terdesak sehinggakan pemimpin sampah seperti Bumburing dan Lajim Ukim pun ditepung tawar dan dilangirkan apabila menyatakan kemasukan mereka ke dalam pakatan pembangkang.

Anonymous said...

Tiada apa-apa yang menghairankan kerana sudah berbulan-bulan Lajim Ukim dan Wilfred Bumburing diuar-uarkan akan meninggalkan Barisan Nasional oleh kem Barisan Nasional sendiri. Cumanya mereka yang terus membuat penafian dan kini, mereka sendiri membuktikan bahawa segala penafian awal, sebenarnya adalah pembohongan...sama seperti mereka berbohong tentang janji-janji yang ditabur dan harapan 16 September yang telah hancur berkecai!!!

Blackforest said...

“Usaha terus dijalankan untuk mengeluarkan rakyat dari kepompong kemiskinan termasuk membina rumah-rumah untuk golongan miskin,” katanya. Sementara itu Musa berkata pelbagai inisiatif seperti Konesp 1Ma- laysia,GTP, ETP, NKRA dan NKEA telah diperkenalkan oleh Perdana Menteri sejak tiga tahun yang lepas.

Anonymous said...

Bila Anwar Ibrahim mengaitkan undang-undang negara sebagai perkara yang boleh dimanipulasikan oleh pihak kerajaan untuk menganiayai orang awam, sebenarnya Anwar Ibrahim sedang menceritakan tentang sejarahnya sendiri.

Anonymous said...

Bagi budak-budak Pakatan yang berusia awal dua puluhan, pastinya mereka tidak tahu bagaimana kisah mula Anwar Ibrahim 'terperangkap' dalam tuduhan liwat dan kemudian didapati bersalah kerana menyalahguna kuasa pada tahun 1998 dahulu. Mereka tidak pernah didedahkan dengan cerita sebenar kerana Anwar Ibrahim dan konco-konconya akan sentiasa memastikan cerita tersebut tidak akan keluar daripada serkapan perangkap mereka.

Anonymous said...

Pengaruh kuat Anwar di dalam Unit Special Branch atau SB mengakibatkan berlaku pertembungan 'kuasa' di Bukit Aman. Terdapat beberapa orang pegawai tinggi polis yang berpihak kepada Anwar Ibrahim termasuklah salah seorang daripada mereka yang sangat kuat membela Anwar sekarang, sambil cuba memutarbelitkan fakta.

Blackforest said...

“Usaha terus dijalankan untuk mengeluarkan rakyat dari kepompong kemiskinan termasuk membina rumah-rumah untuk golongan miskin,” katanya. Sementara itu Musa berkata pelbagai inisiatif seperti Konesp 1Ma- laysia,GTP, ETP, NKRA dan NKEA telah diperkenalkan oleh Perdana Menteri sejak tiga tahun yang lepas.

Anonymous said...

Anwar sebenarnya cuba memanipulasi undang-undang untuk berpihak kepadanya. Namun dia sudah tersalah pilih kerana terpilih seorang pegawai yang sangat berdedikasi dengan tugasnya. Rancangan awal Anwar untuk menakut-nakutkan saksi, gagal sama sekali. Bahkan surat pengakuan yang kononnya ditandatangani sendiri oleh saksi untuk menggugurkan kesnya, terbongkar sebagai palsu apabila buku 50 Dalil Mengapa Anwar Tidak Boleh Jadi Perdana Menteri yang ditulis oleh Khalid Jeffri muncul di pasaran.

Anonymous said...

Kerana itulah, Anwar akan menganggap semua undang-undang adalah USANG dan TIDAK BERGUNA lagi. Usang dan tidak berguna lagi kerana undang-undang itulah yang menyebabkan Anwar terperosok ke lantai penjara kerana menyalahgunakan kuasa dan melakukan liwat.

Blackforest said...

Program-program lain termasuklah Klinik 1Malaysia.1AZAM,Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) dan baucar buku RM100 – semuanya bertujuan untuk mengurangkan beban rakyat terutama golongan ber- pendapatan rendah.

Blackforest said...

Beliau berkata lawatan Perdana Menteri ke pedalaman baru-baru ini juga menunjukkan keprihatinan beliau terhadap rakyat. “Lebih banyak pembangunan akan dilaksanakan untuk rakyat, bukan saja untuk generasi masa kini tetapi juga generasi akan datang.

Anonymous said...

Dari sumber-sumber dalaman yang diperolehi, dimaklumkan bahawa DAP dan PAS telah membuat perjanjian lisan di antara beberapa pemimpin tertinggi kedua-dua parti mengenai Anwar.

Anonymous said...

Menurut sumber tersebut, kedua-dua parti bersetuju dalam keadaan terpaksa menerima Anwar kerana tiada calon lain yang boleh ditonjolkan sebagai ‘orang tengah’ yang berwibawa untuk mewakili sebuah pakatan yang bertentangan dalam prinsip perjuangan.

Anonymous said...

Anwar yang mempunyai sejarah Islamik radikal dan kemudiannya berubah menjadi liberal dan plural adalah yang paling sesuai untuk duduk di tengah-tengah antara Islam ekstrem dan kafir harbi.

Anonymous said...

Namun, kedua-dua PAS dan DAP juga tidak senang membiarkan Anwar terus menjadi ketua mereka.

Anonymous said...

mereka sepakat bahawa Anwar hanya akan memegang jawatan untuk seketika, sementara keadaan stabil dan rakyat mampu menerima cara pentadbiran PR.

mantera said...

PIHAK pembangkang sanggup menabur pelbagai fitnah, dakyah dan tohmahan untuk meracuni fikiran rakyat supaya membencikan kerajaan Barisan Nasional (BN) yang ada sekarang.

Anonymous said...

Dengan cara ini juga, PAS dan DAP boleh mengkambing-hitamkan Anwar sekiranya kerajaan PR dikecam dan diragui rakyat.

mantera said...

Tujuan pembangkang berbuat demikian adalah untuk meraih simpati rakyat demi mendapatkan sokongan padu terhadap perjuangan sia-sia mereka.

Anonymous said...

Sebagai menyediakan alasan rasmi untuk menyingkirkan Anwar, mereka akan membangkitkan kembali semua isu skandal seks Anwar dengan mendedahkan bukti-bukti baru yang selama ini disimpan.

mantera said...

ni jelas membuktikan mereka sudah ketandusan idea dalam usaha mencari pengaruh di peringkat akar umbi.

Anonymous said...

pemimpin DAP dan PAS akan memberi kenyataan bahawa mereka percaya yang video seks Anwar-Chinadoll adalah sahih.

mantera said...

pembangkang masuk kampung keluar kampung hanya untuk bercakap bohong dan menabur janji kosong yang sukar dilakukan.

Anonymous said...

Sumber juga berkata bahawa dalam masa 2 tahun, paling lewat, Anwar akan disumbat kembali ke penjara oleh PAS dan DAP.

mantera said...

sedangkan BN terus bekerja bagi memastikan masalah rakyat terbela, khusus di kawasan luar bandar.

Anonymous said...

Ini adalah perjanjian lisan yang dibuat antara PAS dan DAP.

mantera said...

rakyat Sabah sebenarnya sudah bijak menilai kerajaan yang terbaik untuk mereka.

mantera said...

keadaan politik di salah sebuah negeri ditadbir pembangkang boleh dijadikan contoh betapa ruginya rakyat sekiranya tersalah memberikan mandat nanti.

mantera said...

apa yang berlaku di negeri2 pembangkang sekarang semacam tidak menentu menyebabkan rakyat tidak lagi sanggup dengan cara pentadbiran kerajaan sedia ada berbanding sebelumnya apabila ia dikategorikan sebagai negeri termaju di bawah pemerintahan BN.

mantera said...

rakyat dapat menilai dengan apa yang berlaku di negeri berkenaan jika dibandingkan dengan kerajaan kita yang kini terus menumpukan pelbagai pembangunan seperti kemudahan asas, infrastruktur, bekalan air, elektrik dan banyak lagi.

mantera said...

kalau rakyat tersilap pilih nanti seolah-olah memperjudikan masa hadapan generasi akan datang.

mantera said...

Ini kerana, pembangkang tidak boleh berbuat apa-apa apa lagi untuk membawa pembangunan.

samm said...

pembangkang mahu menang di Sabah sebab itu merek cuba pelbagai cara untuk mendapat sokongan.

samm said...

jika di perhatikan PR gagal menunaikan janji mereka di negeri-negeri yang ditadbir oleh mereka sekarang ini.

samm said...

selain itu, pembangkang di Sabah juga tidak bersatu dan itu akan menyukarkan mereka untk menang di Sabah.

samm said...

tuduhan2 yang tidak berbukti menunjukkan pembangkang terdesak untuk mendapatkan sokongan.

samm said...

isu yang dimainkan ini sudah selesai dan kes sudah ditutup.

Unknown said...

Memang PKR sekarang ini betul-betul ketandusan isu sudah. Cuma memutar belitkan isu untuk kepentingan politik semata-mata. Memang dasar keterlaluan betul PKR ini.Terutama sekali adalah Rafizi yang mana tidak tahu lagi apa yang harus dibuat sehinggakan sanggup membangkitkan isu yang sudah selesai untuk dijadikan sebagai isu politik.

Unknown said...

Kalau kita lihat pun tidak ada bukti yang kukuh oleh Rafizi untuk dibawa kepada ICAC.Punca sebenar isu ini dibangkitkan adalah kerana Sabah ini merupakan Negeri yang menyokong usaha baik kerajaan BN. Bukan fixed deposit tapi adalah Negeri yang menerima baik akan pembangunan oleh Kerajaan BN.

Unknown said...

Maka ini membuktikan yang mana Penduduk Sabah ini memang tahu memikirkan yang terbaik untuk masa hadapan mereka. Tambahan lagi Kerajaan BN negeri Sabah yang ditadbir oleh seorang yang berkebolehan menyebabkan PR tergugat untuk menawan Sabah.

Unknown said...

Maka sebab itulah kenapa pelbagai isu cuba dikaitkan dengan Datuk Musa. Kerana pengaruh Datuk Musa di Sabah sangat kuat kepada penduduk Sabah. Tengok dari dulu hingga sekarang pun memang banyak isu cuba dikaitkan kepada Datuk Musa. Tujuan adalah untuk mengurangkan sokongan kepada beliau.

Unknown said...

Tapi semua itu tidak berkesan pun. Sudah bertahun-tahun kes Rasuah dikaitkan kepada Datuk Musa tapi sehingga sekarang pun Penduduk Sabah tetap menyokong beliau. Ini membuktikan penduduk Sabah menerima baik akan pembangunan yang telah dilaksanakan oleh Kerajaan BN untuk Sabah.

Unknown said...

Jadi Rafizi cuba mencari cara untuk menjatuhkan Datuk Musa supaya Kerajaan BN lemah di Sabah. Kebanyakkan pemimpin yang dikaitkan dengan pelbagai kes adalah mereak yang benar-benar dipercayai oleh pucuk kepimpinan. Datuk Musa adalah antara orang yang dipuji baik oleh PM kita.

Unknown said...

Kalau terdesakan ikut cara PAS. Duduk diam dan bukannya membuat fitnah sana sini. Nampak sangat yang mana PR sekarang ini sudah kehabisan isu untuk dipermainkan sebagai isu politik mereka.

Unknown said...

Semua ini boleh kita nampak sendiri apabila Rafizi sendiri ke Hong Kong. Apa yang dia buat ke sana? Macam habiskan duit rakyat saja.Bukti yang diserahkan cuba bukti kenyataan dua pengkhianat yang mengatakan mengenai RM40juta itu.

Unknown said...

Yang menghairankan Kenapa Lajim tidak tahu tapi kenapa pula Bumburing tahu akan perkara ini. Bumburing itu daripada parti mana sebelum ini dan Lajim dari parti mana? UPKO dan UMNO. Kenapa orang UPKO tahu dan orang UMNO pula tidak tahu. Nampak disini isu ini cuba diputar belitkan oleh mereka.

Unknown said...

Tapi Penduduk Sabah memang bagus kerana tahu apa yang cuba dipermainkan itu cuma untuk menjatuhkan Datuk Musa dan isu ini tidak benar sama sekali. Selagi Rafizi tidak ada bukti selagi itulah usaha itu cuma sia-sia. Cakap tunggu 2 minggu lagi mahu serahkan bukti. Kita tunggu Rafizi. Jangan kenyataan Lajim dan Bumburing lagi sudahlah. ICAC sendiri pun pasti akan menolaknya apatah lagi pendakwa Hong Kong.

Unknown said...

Maka tidak perlu kita percaya dengan apa yang Rafizi cuba lakukan. Kununnya ingin mendedahkan kebenaran. Bukti itulah yang perlu didedahkan bagi memastikan mulut Pembangkang tertutup oleh surat dan bukti tersebut.

Unknown said...

Kita perlu tahu yang mana sekarang ini pembangkang akan memainkan pelbagai isu untuk kepentingan mereka sendiri saja nanti.Namun semua itu cuma satu perangkap untuk penduduk Sabah mempercayai isu yang diputar belit oleh pihak pembangkang ini.

Unknown said...

Nampak benar yang mana pembangkang betul-betul kehabisan isu untuk dipermainkan sekarang ini. Surat ini telah diberikan oleh ICAC kepada Datuk Musa. Ini membuktikan ICAC telah melakukan dan mengesahkan yang mana Datuk Musa tidak pernah melakukan rasuah seperti apa yang didakwa oleh pihak pembangkang.

Unknown said...

Bukti sudah ada maka kita tunggu saja apa yang Rafizi akan lakukan seterusnya dalam agenda mencari bukti kunun untuk menuduh datuk Musa bersalah. Rasanya Rafizi perlu sedar yang mana dalam hidup ini haruslah belajar untuk menerima kenyataan. Janganlah asyik menafikan dan cuba reka cerita sendiri.

Unknown said...

Dengar lagi di Hong Kong ICAC tidak menerima bukti dan menolaknya ini kerana bukti yang diberikan oleh Rafizi cuma cakap kosong saja. Memang Rafizi telah kehabisan isu untuk menipu rakyat. Maka jangan mudah terpedaya dengan semua permainan yang dibuat oleh Pihak seperti Rafizi ini.

Unknown said...

Apa pun Datuk Musa juga ada mengatakan yang mana beliau akan memberikan kerjasama jika diperlukan. Itulah yang pasti Datuk Musa tidak takut menegakkan kebenaran. Lagi apa yang perlu kita tahu. Datuk Musa telah disiasat oleh ICAC secara terus dan bukannya melalui jarak jauh. Ini bermakna ICAC telah pun menjalankan tanggungjawab mereka.

Unknown said...

Datuk Musa amat percaya ICAC menyiasat ini dengan teliti. Kes yang berlaku adalah di Hong Kong dan pasti ICAC ada punya kuasa untuk menyiasat ini jika benar duit itu masuk ke akaun peribadi. Ingat, mereka mempunyai kuasa penuh dan akses disana.Ini bermakna Rafizi cakap hanya ikut suka dia saja tanpa meneliti dari mula ICAC lakukan siasatan bersama dengan SPRM hingga keputusan akhir dibuat.

Unknown said...

Rafizi lain kali kalau ingin mendedahkan sesuatu perkara cuba cari dulu dari awal kes ini disiasat. Jangan main hentam sana sini saja mengatakan yang bukan-bukan. Sia-sia saja usaha yang dibuat oleh Rafizi terbang ke Hong Kong. Ini kerana ICAC sendiri pun mahu Rafizi memberikan bukti yang lebih kukuh.

Unknown said...

3 bukti yang diberikan kepada ICAC itu cuma bukti kosong yang tidak dapat menguatkan tuduhan Rafizi. Beginilah bila sudah benar-benar ketandusan isu niat untuk menjatuhkan orang lain. Tambahan lagi Datuk Musa orang yang berpengaruh di Negeri Sabah ini.

Unknown said...

Kenyataan Lajim dan Bumburing dan juga Kereta Anak Nazri. Inilah bukti yang rafizi berikan kepada ICAC. Inikah perkara yang boleh dikatakan Bukti? Memang Rafizi ini tidak tahu sudah membezakan mana bukti dan cakap kosong. Rafizi ingin memberikan bukti yang seterusnya. Kenapa perlu 2 minggu lagi? kenapa tidak serahkan saja sekarang. Nampak sangat Rafizi ini cuba untuk mengelirukan rakyat.

unknown said...

Yes it has been twisted.

unknown said...

Been here in the news for so many times already.

unknown said...

Absurd.

unknown said...

Listen, nobody will defame the government if it helps the people.

unknown said...

Never mine, there are lots of development progress in Sabah.

unknown said...

Respect others and you will be respected.

unknown said...

What a paranoia.

unknown said...

Ada2 ja Rafizi.

unknown said...

The letter has been given to Musa personally.

unknown said...

Isu ini terus diputar2kan.

unknown said...

Jangan biarkan perkara ini menganggu ketenteraman awam.

unknown said...

Yes beware of malice.

unknown said...

Dont care those badmouth about the government.

unknown said...

Cara pembangkang memang teruk la.

unknown said...

There is no guarantee that PKR can govern the state.

unknown said...

The government has tasked two cooperatives to get more Chinese traders to participate in the retail shop transformation project (Tukar) which has attracted less than 10% of entrepreneurs from the community so far

unknown said...

The government had also provided an allocation of RM8 million to the cooperatives — Koperasi Jaya Diri Malaysia Bhd and Koperasi Peralihan Usahawan Bersatu Cina — to do the job, which involved disseminating information on the project in Chinese to the targeted traders

unknown said...

The Health Ministry will extend the smoke-free zone to other states in the country in efforts to protect the public from secondhand smoke, especially in public areas.

unknown said...

The government has assured that the country will not face an electricity crisis due to the higher cost of fuel sources or run out of them.

Star said...

Sabah bertuah kerana dipimpin oleh Datuk Seri Musa Hj. Aman yang bijak mengurus kewangan negeri

Star said...

Ketua Menteri Sabah, Musa Aman seorang yang bervisi jauh dan selalu mendidik anggota Umno supaya ikhlas dalam perjuangan.

Star said...

kepimpinan Ketua Menteri dapat dilihat melalui kestabilan ekonomi di negeri Sabah , antaranya harga hartanah sentiasa meningkat dan Bajet Negeri 2013 yang terbaik dengan peruntukan RM4.088 bilion.

Star said...

Sabah memiliki pengurusan kewangan yang baik, pendapatan kerajaan konsisten RM3.8 bilion setiap tahun (2009-2012), rizab wang RM3 billion, Laporan Perbendaharaan Negara (AG): Sabah pengurusan kewangan terbaik dan berjaya mendapat anugerah Clean Bill selama 12 tahun berturut-turut.

Star said...

pengurusan kewangan yang cemerlang berjaya menarik ramai pelabur datang ke Sabah. Setakat Jun 2012, 24 syarikat diluluskan untuk melabur di Sabah dengan nilai pelaburan RM4.86 bilion yang pastinya akan mewujudkan banyak peluang pekerjaan baru

Star said...

Sabah will be looking to tap into the growing demand for lobster in the Asian region, estimated to be worth RM9 billion annually, by building a 9,300 hectare lobster park off Semporna.

what a wonderful sabah!
proud to be sabahan!

Star said...


Sepanjang tempoh lima dekad sejak 1963, hanya ada tiga orang pemimpin di Sabah yang berjaya memegang jawatan Ketua Menteri Sabah bagi tempoh yang lama. Antara pemimpin-pemimpin itu ialah Tan Sri Harris Salleh, Tan Sri Pairin Kitingan dan Datuk Seri Musa Haji Aman. Secara kebetulan, ketiga-tiga pemimpin ini telah dan sedang memegang jawatan tersebut bagi tempoh 9 tahun.

Star said...

Bermakna sepanjang tempoh lima dekad ini belum ada Ketua Menteri Sabah yang berjaya melepasi tempoh 10 tahun. Ramai pihak yang menjangkakan bahawa Datuk Musa Aman akan memecahkan rekod pemerintahan paling lama atau melepasi tempoh 10 tahun bagi kerajaan negeri Sabah.

Star said...

tidak mustahil Datuk Musa mampu terus memimpin negeri ini untuk beberapa penggal lagi berdasarkan reputasi cemerlang pemerintahan beliau sejak mengambil-alih tapuk pemerintahan negeri Sabah. Walaupun ada segelintir rakyat di negeri ini yang kurang berpuas hati dengan hasil pimpinan beliau, namun situasi itu bukan ditahap yang kritikal melainkan sekadar "disensasikan" oleh pihak tertentu yang berkepentingan.

Star said...

Walaupun pembangunan di negeri ini masih tidak setanding dengan negeri-negeri lain di Semenanjung, malah masih wujud masalah-masalah seperti kemiskinan dan kedaifan infrastruktur, namun itu bukanlah alasan kukuh untuk mempertikaikan kemampuan pimpinan Datuk Musa Aman kerana penduduk di setiap kawasan mempunyai Wakil Rakyat mereka sendiri yang lebih tepat untuk dpersalahkan. Dan yang paling penting sekali ialah pembangunan atau transformasi yang hendak dilaksanakan oleh kerajaan adalah satu proses yang berterusan, bukannya mengikut penggal lima tahun.
Mengurus pulau Borneo, yang mana saiznya seluas Scotland yang hampir tiga suku adalah kawasan luar bandar dan kaya dengan sumber semulajadi, merupakan satu tugas yang sukar. Sabah dibahagikan kepada 33 daerah dengan saiz geografinya berbeza untuk memudahkan pentadbirannya. Daerah terbesar Sabah seluas 10,000 kilometer persegi ialah Tongod di timur Sabah, lebih besar dari negeri terkaya iaitu Selangor. Fakta ini sepatutnya cukup untuk memberikan gambaran bahawa Datuk Musa Aman sedang memikul tangungjawab berlipat kali ganda dari Ketua Menteri bagi negeri-negeri di Semenanjung. Dalam kata lain, Datuk Musa Aman sedang mengurus tadbir sebuah kawasan yang sepatutnya layak diurus tadbir oleh lima atau lebih Ketua Menteri.

Star said...

negeri Sabah bukan menjadi penghalang kepada Datuk Musa Aman untuk membuktikan kemampuan beliau dalam memajukan negeri ini. Buktinya, rezab kewangan Kerajaan Sabah telah berjaya dilonjakkan kepada lebih RM4 bilion sehingga mendorong Ketua Audit Negara untuk mengiktiraf pengurusan kewangan Sabah sebagai antara yang terbaik di Malaysia. Selain itu, kerajaan negeri pimpinan Datuk Musa Aman juga berjaya menarik ramai pelancong dan pelabur yang akhirnya mendorong kepada pelaksanaan pelbagai projek-projek pembangunan di negeri ini.

Star said...

Mungkin disebabkan reputasi cemerlang Datuk Musa Aman, ramai pihak terutamanya pemimpin-pemimpin pembangkang cuba untuk menjatuhkan beliau dengan apa jua cara, sekalipun terpaksa bersekongkol dengan orang luar yang berpotensi menjahanamkan ekonomi negeri Sabah.

Star said...

SABAH AKAN TERUS MAJU BERSAMA DENGAN ANUGERAH ALAM PEMBERIAN TUHAN

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels