11 January 2013

Miskin Tegar: Perhatian DUN Tempasuk

Datuk Musbah berbaju terang depan tangga
RAMAInya bilangan miskin tegar bagi kawasan Kota Belud, termasuk bagi kawasan DUN Tempasuk, menjadikan wakil rakyat Tempasuk Datuk Musbah Jamli, perlu berkerja keras untuk mendapatkan peruntukan bagi membina rumah-rumah untuk rakyat yang tidak bernasib baik itu.

Hari ini Musbah sempat melawat sebuah rumah penduduk yang miskin tegar (Mat Sator Ensun) di kampung Rampayan Ulu. 

Difahamkan kelambatan penduduk ini mendapat bantuan, kerana tidak terdaftar dalam e-kasih. Pendaftaran e-kasih, biasanya dilakukan oleh peduduk sendiri atau dilakukan oleh pemimpin akar umbi seperti ketua kampung atau JKKK.

Wakil rakyat bukanlah seorang manusia yang super, atas sebab itu, keadaan seperti gambar ini bukannya terlepas pandang, namun tidak sempat diterokai sendiri oleh wakil rakyat.

Disebabkan sifat Turun Padang wakil Rakyat Tempasuk itu, maka pada hari ini, merupakan rahmat kepada penduduk yang bernama Mat Sator Ensun menantu kepada Selang, untuk mendapatkan rumah PPRT.


71 comments:

CarloS said...

Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Rahman Dahlan menafikan dakwaan pihak pembangkang bahawa Barisan Nasional (BN) gagal membawa “apa-apa pembangunan” untuk rakyat dan negeri Sabah sejak 49 tahun lepas.

CarloS said...

Tegas beliau dakwaan tersebut jelas satu pembohongan besar malah disifatkan sebagai usaha pembangkang untuk meraih sokongan rakyat menjelang pilihan raya umum akan datang.

CarloS said...

“Prestasi kerajaan negeri Sabah dalam bidang ekonomi memang tidak boleh dinafikan, banyak isu-isu yang telah dapat diselesaikan, seperti isu tanah, kemiskinan dan sebagainya.

CarloS said...

“Hanya mereka (pembangkang) mainkan ialah isu kemiskinan. Saya melihat statistiknya, dan saya melihat dan memberi impretasi dari sudut yang lain. Dari segi pendapatan berkapita, kita mungkin antara yang terendah kadar kemiskinan juga agak tinggi, tapi banyak kali saya bercakap, jika kita melihat kadar kemiskinan, kita kena melihat di mana kita bermula,” ujarnya mengulas dakwaan pihak pembangkang bahawa Barisan Nasional (BN) gagal membawa “apa-apa pembangunan” untuk rakyat dan negeri Sabah.

CarloS said...

Tambahnya, jika dulu kerajaan BN Sabah bermula pada tahap 8 peratus, kemudian naik 13 peratus, maka itu pencapaian yang amat buruk, dari 8 peratus naik kepada 13 peratus.

CarloS said...

“Tapi jika kita bermula pada tahap 40 peratus kemudian turun kepada tahap 13 peratus, itu satu pencapaian yang baik. Apatah lagi kalau di Sabah dulu sebelum kita merdeka, kadar kemiskinan sampai 70 hingga 80 peratus mengikut definasi paras kemiskinan sekarang ini. Jadi dari 70-80 peratus turun kepada 13 peratus sekarang ini, yang saya jangkakan turun pada tahun 2012, walaupun tinggi tetapi kita kena melihat di mana asas kita bermula.

CarloS said...

“Dalam masa 49 tahun kita boleh turunkan paras kemiskinan tersebut dari 70-80 peratus turun kepada 13 peratus sekarang ini, saya kira tidak ada satu pihak dalam dunia ini yang boleh menidakkan kejayaan Barisan Nasional negeri Sabah,” ujarnya yang juga merupakan Setiausaha BN Sabah.

CarloS said...

Jelas beliau lagi semua pihak sepatutnya melihat juga mengapa paras kemiskinan di Sabah lebih tinggi berbanding di negeri-negeri lain.

CarloS said...

“Antaranya kerana geografi. Takkanlah kita nak bina jalan yang memakan belanja sampai RM100 juta untuk 20 biji buah rumah. Ini memang ada masalah dari segi geografi.

CarloS said...

“Yang ketiga, apabila seseorang itu dikatakan miskin di luar bandar di Sabah, saya rasa kehidupan mereka itu lebih selesa dari seseorang yang ‘miskin di bandar’. Kalau ada RM3-4 ribu dengan 2-3 orang anak di Kuala Lumpur, saya kira kehidupan mereka itu lebih perit berbanding orang yang tengaharinya makan lobster, malamnya makan udang atau ikan segar.

CarloS said...

“Jadi dari segi pendapatannya, mungkin mereka tidak mempunyai pendapatan yang tinggi, tetapi tanah yang subur, laut yang hasil yang tinggi, saya berani bertaruh bahawa nelayan-nelayan, orang-orang kampung di Sabah, mereka mempunyai bekalan protein yang lebih baik dari orang di Kuala Lumpur. Mereka makan lobster, mereka makan udang, mereka makan sayuran segar yang mereka tanam di tanah mereka sendiri, tapi mungkin pendapatan mereka RM700 tetapi dengan adanya tanah, dengan adanya laut, kehidupan mereka tidaklah begitu sengsara,” ujarnya lagi

CarloS said...

Justeru tegas beliau segala dakyah pembangkang ini hanya pembohongan semata-mata kerana rakyat di akar umbi, di luar bandar memang menghargai usaha kerajaan yang memberikan subsidi, latihan dan dana.

CarloS said...

Rakyat di Sabag tambhanya menghargainya dan mereka melihat masa depan mereka lebih terjamin di bawah BN yang lebih berpengalaman, yang mempunyai program yang sistematik

CarloS said...

“Namun salah satu senjata yang paling berkesan, senjata politik yang berkesan di Sabah tetapi juga yang paling merbahaya ialah menaikkan semangat kenegerian. Yang amat senang untuk membakar semangat apatah lagi negeri Sabah itu jauh dari semenanjung. Amat senang membakar semangat kenegerian dengan mengatakan Kuala Lumpur itu menindas, zalim dan macam-macam.

CarloS said...

“Itu senjata politik yang paling berkesan tetapi sebagai pemimpin yang bertanggungjawab, pemimpin-pemimpin politik terutamanya dari parti pembangkang, mesti melihat ini sebagai satu trend yang tidak betul. Kita boleh kritik dasar.

CarloS said...

“Dasar kerajaan Persekutuan boleh dikritik. Itu bukan satu perkara yang tak masuk akal tetapi memainkan sentimen menaikkan semangat kenegerian, mengatakan ia dizalimi dan ditindas, merompak harta rakyat negeri Sabah, itu semua mainan politik yang merbahaya dan ironinya, ia hanya timbul menjelang pilihanraya. Ironinya, pejuang-pejuang ini akan timbul menjelang pilihanraya, tetapi selepas pilihanraya, mereka akan tidur selama empat tahun,” tambahnya lagi.

Unknown said...

Malaysia yakin mencapai sasaran Matlamat Pembangunan Milenium (MDG) mengenai pembasmian kemiskinan menjelang 2015, kata wakil tetap Malaysia ke Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) Datuk Hussein Haniff.

Unknown said...

Hussein berkata ini disebabkan penurunan kadar kemiskinan dalam negara serta pengenalan program 1AZAM yang menyediakan peluang pekerjaan kepada rakyat yang dikategorikan sebagai miskin dan miskin tegar.

Unknown said...

“Pada 2009, kadar kemiskinan di Malaysia menurun kepada 3.8 peratus daripada 16.5 peratus pada 1990. Sejak 2010, lebih 90,043 keluarga berpendapatan rendah mendapat manfaat daripada program anti kemiskinan 1AZAM.

Unknown said...

“Kemajuan yang diperoleh dalam mencapai MDG telah menggalakkan Malaysia untuk terus membaiki bidang-bidang utama pembangunan yang lain dalam kalangan penduduk luar bandar melalui pelaksanaan tindakan dasar yang berkesan,” katanya.

Unknown said...

SATU kejayaan Agropolitian terbukti di kawasan Kanibongan, apabila sebelum projek Agropolitian yang bertemakan penanaman getah, rakyat di kawasan tersebut hanya berpendapatan antara RM800-RM1,000 sebulan.

Unknown said...

Namun selepas penaman semula getah dengan klon getah bermutu tinggi, kini pendapatan pekebun telah bertambah antara RM3,000-RM5,000 sebulan.

Unknown said...

Projek Agropolitan telah mengakibatkan pertambahan pendapatan pekebun antara 275- 400 peratus, demikian menurut Pembantu Menteri Pertanian dan Industri Makanan Negeri, Datuk Musbah.

Unknown said...

ADUN Tempasuk itu juga memberitahu DUN, bahawa seluas 3,600 hektar tanah telahpun ditanam dengan klon getah bermutu tinggi di kawasan tersebut.

Unknown said...

Dari segi pembasmian kemiskinan, bajet 2013 memperuntukkan RM202.12 juta untuk melaksanakan program pembasmian kemiskinan, termasuk program Mini Estet Sejahtera (MESEJ) dan akan menambah empat lagi MESEJ baru di Beaufort, Kinabatangan, Kota Belud dan Membakut.

Unknown said...

"Kerajaan yakin bahawa dengan pelaksanaan pelbagai program pembasmian kemiskinan yang dilengkapi dengan program yang sama dengan Kerajaan Persekutuan di Negeri ini, masalah kemiskinan, terutamanya kemiskinan tegar di Sabah akan dapat ditangani secara berkesan," kata Musa.

unknown said...

Poverty rate in Sabah is getting down and down.

unknown said...

Local company Fatijaya Corporation has signed an agreement with China-based Zhejiang Shifeng Machinery Co Ltd in the research and development of agriculture equipment in Sabah.

unknown said...

The Signing ceremony here yesterday was witnessed by Agriculture and Food Industry Assistant Minister Datuk Bobbey Suan.

unknown said...

Zhejiang Shifeng Machinery chairman Wang Ge, said they were happy to be given the opportunity to contribute to the development of Malaysia and the state’s agricultural industry.

unknown said...

Wang said that they would fully utilize their Research and Development Centre to meet customers’ demand and would develop new agricultural equipment to suit Sabah by exchanging knowledge and skills with their counterparts here, which are Fatijaya Corporation and the state’s Agriculture Department.

unknown said...

Fatijaya Corporation chief executive officer (CEO) Fadhullah Faritz Joldah said that both companies could benefit from the state government’s involvement through the Agriculture and Food Industry Ministry’s research and development on machinery suitable for use in Sabah as well as on agricultural activities that could contribute to the increase of production.

unknown said...

He expressed hope that the government as well as its departments and agencies would give their full support to both the companies by encouraging the purchase of the machineries and equipment that would be offered by Fatijaya Corporation and Zhejiang Shifeng Machinery.

unknown said...

Agriculture and Food Industry Minister Datuk Seri Panglima Yahya Hussin in his speech which was delivered by Bobbey, said that the ministry welcomed all efforts to improve the state’s agriculture sector.

unknown said...

Yahya also expressed hope for continued collaboration between the two companied and that they would be able to offer good service to the farming community.

unknown said...

The government has granted 890,626.47 hectares of land to natives in Sabah which is an area far larger than even the state of Selangor which is only 795,600 hectares.

unknown said...

Chief Minister Datuk Seri Musa Haji Aman said approving land applications was just one of five other means that the government applied in preserving and protecting customary land rights and ownership, apart from people claiming Native Customary Rights (NCR) on land.

unknown said...

unknown said...
The government has granted 890,626.47 hectares of land to natives in Sabah which is an area far larger than even the state of Selangor which is only 795,600 hectares.

unknown said...

He stressed that the policy on NCR is still in effect and is being implemented.

unknown said...

NCR claims can still be submitted to the Assistant Collector of Land Revenue (ACLR) according to Section 14 even though the Sabah Land Ordinance was amended on December 13, 1930.

unknown said...

At the same time, the State government will strive to increase land ownership for natives under five other means that are easier and more effective

unknown said...

The approval of ownership on native land applications in Sabah has been expedited such that as of August 2012, a total of 35,350 applications were processed with 10,540 endorsed for approval by the Land Utilisation Committee (LUC).

unknown said...

The 10,540 cases included 9,922 land applications for Native Titles.

unknown said...

In 2011, a total of 17,501 applications were processed with 6,872 endorsed for approval which included 6,218 cases that had applied for Native Titles.

unknown said...

Musa declared that as of December 2011, the Department of Land & Survey had registered 348,652 cases of land ownership.

unknown said...

From the total, Native Title (NT) land consisted of 190,452 cases in which natives owned land through applications. The number is 55 per cent of the total land ownership registered in Sabah.

unknown said...

He assured that land applications will be processed expediently until the backlog of 302,189 cases is cleared.

unknown said...

The department had also implemented the e-Kadester system in January 2011 to expedite surveying on NT land under application.

unknown said...

By December 2011, there were 4,070 lots that had been surveyed compared to only 2,931 lots in 2010 which used conventional methods.

unknown said...

The second means of protecting customary land rights and ownership is gazetting government land for native usage under Section 78 of the Sabah Land Ordinance.

unknown said...

As of December 2011, government land that had been gazetted into village reserves or grazing fields amounted to 53,190.857 hectares or 131,437.267 acres.

unknown said...

Thirdly, the government accords land ownership to Natives through the issuance of communal land titles according to the amended Section 76 of the Sabah Land Ordinance that was gazetted on December 10, 2009.

Hinamori said...

Kementerian Pertanian dan Industri Makanan Sabah telah diberi mandat oleh Kerajaan Persekutuan dan Negeri untuk mengawal pelaksanaan projek-projek di bawah program Akhiri Zaman Miskin (1Azam) di Sabah.

Hinamori said...

Seramai 12,500 Ketua Isi Rumah (KIR) Miskin Tegar, Miskin dan Mudah Miskin telah dikenalpasti dalam senarai E-Kasih kini sedang menjalani program bantuan program 1Azam dalam fasa ke-2. Seramai 10.124 orang / 81% dari penerima yang disasarkan telah diberi bantuan

Hinamori said...

Kerajaan Persekutuan telah mengenal pasti 6 bidang kerberhasilan Utama Negara atau NKRA dan 2 daripada NKRA berkenaan dilaksanakan bertujuan untuk membantu menigkatkan ekonomi penduduk luar bandar dan pedalaman

Hinamori said...

Program-program tersebut adalah bertujuan untuk meningkatkan taraf hidup rakyat berpendaptan rendah telah dilaksanakan dan akan diteruskan sepanjang tempoh 10MP antara lainnya mensasarkan kepada penduduk luar bandar dan pedalaman.

Hinamori said...

Rakyat yang tersenarai dalam program 1Azam harus sentiasa menceburkan diri dalam program-program yang telah dirancang dan dilaksanakan agar dapat memajukan diri dan meningkatkan taraf hidup keluarga.

Hinamori said...

Tempoh yang telah ditetapkan adalah sebagai syarat dalam skim pembangunan tanah usahasama dengan pemilik tanah bertujuan mengelak kemungkinan tanah itu dijual untuk mendapatkan wang segera.

Hinamori said...

LKTNS mengambil langkah berjaga-jaga untuk memastikan rakyat mempunyai tanah.

Hinamori said...

Skop tugas LKTNS bukan saja membuat wang, kerana ia bukan sebuah agensi komersil, tetapi untuk membantu penduduk tempatan yang miskin memiliki tanah yang boleh mereka majukan untuk menjana pendapatan.

Hinamori said...

LKTNS akan memohon tanah kerajaan yang sesuai untuk diusahakan dengan kelapa sawit. 70% daripada kawasan yang dimajukan itu akan diagihkan kepada pemilik-pemilik peserta projek yang layak.

Hinamori said...

Sepanjang tempoh tersebut dan apabila kelapa sawit sudah matang dan dituai, para peseta akan menerima bahagian keuntungan mereka hasil daripada penjualan buah sawit. Peserta juga akan menerima lot tanah masing-masing apabila tamat tempoh perjanjian.

mantera said...

Datuk Musbah telah mengambil jalan bagaimana daerah ini tidak dicam sebagai daerah yang mempunyai bilangan ramai keluarga yang termiskin.

mantera said...

Dengan pelbagai program pembangunan yang dibawanya telah membuka nafas baru kepada penduduk untuk terus menikmati kehidupan yang lebih baik berbanding dengan zaman pemerintahan pemimpin terdahulu.

mantera said...

Bermula dengan membangunkan golongan petani, Datuk Musbah telah mengorak langkah dengan membawa projek JELAPANG PADI.

mantera said...

Projek yang sedang rancak dilaksanakan ini telah menjanjikan masa depan yang manis buat semua golongan petani.

mantera said...

Dalam membawa lebih banyak pembangunan dalam daerah Kota Belud, Datuk Musbah tidak lupa golongan miskin kerana bagi beliau membela kemiskinan itu merupakan satu jihad.

mantera said...

Kemiskinan jika dibiarkan memamah sesuatu keluarga itu akan boleh membawa kekufuran kepada keluarga tersebut, sehingga mungkin ada yang terpesong akidah kerana terlalu serba kekurangan dalam hidup.

mantera said...

Dalam memastikan keluarga yang miskin mendapat pembelaan sewajarnya, Datuk Musbah kerap kali turun padang sehinggakan beliau bermalam di lapangan bagi memastikan mereka yang benar-benar memerlukan bantuan dapat dibela.

mantera said...

Kini setelah beliau bergelar YB dalam tempoh tiga tahun telah ada suara kedengaran rakyat tanda kepuashatian mereka ke atas keperihatian wakil rakyat ini melawat mereka meksipun tidak mendapat jemputan.

mantera said...

Peluang mereka yang memerlukan bantuan sentiasa terbuka luas untuk di sampaikan kepada wakil rakyat ini. Tiap-tiap hujung minggu, Datuk Musbah bukan sahaja melawat sendiri keluarga yang memerlukan bantuan, malahan beliau akan berkampung di pejabatnya selama dua atau tiga hari untuk memberi peluang kepada penduduk kampung menyampaikan permasalahan mereka kepada beliau.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels