9 February 2013

Semangat Kerjasama asas membangun Sabah: Musa Aman


SEMANGAT kerjasama antara kaum merupakan asas membangun Sabah. Sabah yang didiami oleh lebih 36 sukubangsa, tanpa semangat yang erat antara kaum, maka sukar untuk membangun negeri ini. Untuk itu, Ketua Menteri Sabah meminta agar semangat kerjasama itu perlu dipupuk dan diteruskan demi pembangunan negeri ini.

Dalam peruntusan Tahun Baru Cinanya, Ketua Menteri Sabah itu dipetik, berkata semangat kerjasama telah mendorong suku bangsa dengan berlatar berbagai agama menjadi satu, melangkah ke hadapan untuk mengwujudkan satu negara yang aman damai dan selesa untuk didiami.

Musa menyatakan ikrarnya, bahawa kerajaan Bn senantiasa mendengar degup jantung rakyat dan secara terus menerus berusaha menyelasaikan masalah-masalah yang dihadapi rakyat.

Selain itu, Musa juga menyatakan bahawa rakyat negari ini beruntung kerana mempuyai rakan-rakan yang tersebar baik di Semenanjung dan Sarawak, sehinggakan mereka menjadi sebahagian daripada keluarga besar rakyat Malaysia.

Sabah dalam Malaysia akan  terus membangun kerana pembangunan itu sendiri tidak akan berhenti.

Penduduk negeri ini telah menikmati pembangunan yang diwujudkan antaranya Universiti Malaysia Sabah(UMS), Projek Petronas di Kimanis dan Sipitang, serta  Hub Pendidikan Sandakan.

48 comments:

Unknown said...

Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman yakin Barisan Nasional (BN) dapat mempertahan kerusi Parlimen Beaufort, Papar dan Tuaran pada pilihan raya umum akan datang.

mike said...

keamanan dan keharmonian antara kaum di sabah perlu dipertahankan...jika tidak, sudah pasti pembangunan yang diidamkan tidak akan dapat dilaksanakan dengan cekap..

unknown said...

Kota Kinabalu Hokkien Association Chairman (KKHA) Datuk Clement Yeh said as the Chinese community celebrates the Lunar New Year, it is his wish that the Year of the Snake will be one that is steady and extremely stable.

unknown said...

"Like the snake itself, I hope it will move along at a predictable pace most of the time, although interesting twists and turns along the way are expected.

unknown said...

He said the Lunar New Year is a time to welcome longevity, wealth and prosperity and to eliminate any negative chi from the past.

unknown said...

He said the Chinese community should be thankful for the peace and prosperity enjoyed by the country.

unknown said...

Lunar New Year is also expected to usher in business prosperity as the snake is known for his inward cunning and cleverness.

unknown said...

He said the Lunar New Year has always been a time for celebration and hope.

unknown said...

Chief Minister Datuk Seri Musa Aman called on everyone to remain true to their respective cultures and traditions as well as to work well with each other in the interest of the nation.

unknown said...

Let us also continue to bridge gaps between Malaysians in the peninsula with us here in Sabah and neighbouring Sarawak

unknown said...

"There has already been a lot of progress in nurturing understanding, and this must be enhanced on a continued basis."

unknown said...

Malaysia has a lot to be proud of and that this diversity is what makes the country strong.

unknown said...

he called on everyone to continue respecting one another and ensure that unity is preserved as Malaysia's pillar of progress and growth. o

aku baini said...

Setuja...semangat kerjasama antara kaum merupakan asas pembangunan Sabah.

aku baini said...

"Sabah yang didiami oleh lebih 36 sukubangsa, tanpa semangat yang erat antara kaum, maka sukar untuk membangun negeri ini. Untuk itu, Ketua Menteri Sabah meminta agar semangat kerjasama itu perlu dipupuk dan diteruskan demi pembangunan negeri ini."

memang tidak dinafikan semangat perpaduan adalah penting...

aku baini said...

perpaduan antara kaum/bangsa yang stabil telah mengwujudkan satu negara yang aman damai dan selesa untuk didiami oleh semua lapisan masyarakat...

aku baini said...

betul, kerajaan BN senantiasa mendengar degup jantung rakyat dan secara terus menerus berusaha menyelasaikan masalah-masalah yang dihadapi rakyat.

aku baini said...

Semoga Sabah dalam Malaysia akan terus membangun kerana pembangunan itu sendiri tidak akan berhenti.

Paquin said...

Saya suka Sabahan sebab walaupun berlainan kaum, bangsa dan agama tapi tetap hidup harmoni.

Paquin said...

Malah saya juga tidak nafikan Musa cukup baik dalam menjalankan tanggungjawabnya demi memastikan Sabah sentiasa berkembang maju dan kekal dalam keharmonian.

Paquin said...

"Penduduk negeri ini telah menikmati pembangunan yang diwujudkan antaranya Universiti Malaysia Sabah(UMS), Projek Petronas di Kimanis dan Sipitang, serta Hub Pendidikan Sandakan"

Thanks to government yang tidak pernah jemu membangunkan Sabah.

Paquin said...

Semoga kerajaan BN kaan terus berusaha membangunkan Sabah di masa depan dan rakyat pula haruslah memberi taat setia kepada BN.

Paquin said...

Tidak sabar menantikan kedatangan PRU, harap-harap semuanya berjalan lancar.

CarloS said...

Ketua Pergerakan Puteri UMNO, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin menyangkal dakwaan ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim kononnya akan berlaku tsunami politik di Sabah pada pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) yang akan memudahkan laluan pakatan pembangkang ke Putrajaya.

CarloS said...

Beliau berkata majoriti rakyat Sabah terutama golongan belia menyokong kerajaan Barisan Nasional (BN).

CarloS said...

“Dakwaan terbaru ini menunjukkan Anwar benar-benar mahu merasai kerusi Putrajaya dan mempunyai keinginan menjadi pemimpin nombor satu negara, tetapi kita dalam pimpinan BN tidak sekali-kali terjejas atau gentar dengan gimik politik ini,” katanya

CarloS said...

Sambil menyifatkannya sebagai politik murahan pembangkang, beliau mengingatkan rakyat supaya mengimbas pembohongan Anwar pada 16 Sept 2008 yang mendakwa pihaknya mempunyai cukup majoriti untuk menubuhkan kerajaan baharu peringkat Persekutuan, tetapi ternyata tidak benar.

CarloS said...

Mengenai kempen pakatan pembangkang kononnya kerusi Parlimen Beaufort, Papar dan Tuaran dalam genggaman mereka, Rosnah yakin BN mampu mempertahankan ketiga-tiga kerusi itu pada pilihan raya umum yang akan datang.

CarloS said...

“Puteri UMNO akan bekerja keras bagi membantu BN mencapai kemenangan di kawasan itu,” katanya.

CarloS said...

Parlimen Beaufort kini diwakili bekas Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Lajim Ukin.

CarloS said...

Sementara itu, Rosnah yang juga anggota Parlimen Papar berpuas hati dengan persedian Puteri UMNO Sabah bagi menghadapi PRU-13.

mantera said...

dgn adanya kerjasama, proses pembangunan lebih mudah dilaksanakan.

Anak Sabah said...

Semangat kerjasama dan kesatuan adalah kunci kepada keharmonian negara.

Anak Sabah said...

Adalah tanggungjawab rakyat untuk mengekalkan keamanan dan keharmonian negara.

Anak Sabah said...

Diharapkan kerajaan BN akan berusaha menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh rakyat dengan berkesan.

Anak Sabah said...

Rakyat perlulah memberi mandat kepada kerajaan yang berpotensi untuk membawa negara ini ke arah kemajuan dan pembangunan pesat.

Anak Sabah said...

Undilah dengan bijak, wahai rakyat Sabah, demi masa depan negara yang cerah.

Blackforest said...

Perpaduan kaum yang telah dipupuk sejak sekian lama harus dikekalkan dalam menwujudkan persefahaman dan keharmonian masyarakat berbilang kaum di negara ini.

Blackforest said...

Perpaduan dan keharmonian kaum merupakan isu penting yang mesti diperjuangkan oleh semua lapisan masyarakat di negara ini tanpa mengira kedudukan mahupun bangsa dan agama mereka.

Blackforest said...

Dalam mewujudkan masyarakat yang bersatu padu, kita perlu bertolak ansur dan menghormati pegangan agama dan adat resam orang lain, kerana ia merupakan intipati merintis ke arah perpaduan kaum.

Blackforest said...

Para pemimpin masyarakat pula disaran agar sentiasa berpandangan jauh serta merangka program yang boleh menyatupadukan rakyat berbilang bangsa dan agama dengan harapan perpaduan dan sikap toleransi antara kaum sentiasa subur.

Blackforest said...

Kegagalan pemimpin berbuat demikian akan memburukkan keadaan sehingga menjurus kepada perpecahan dan pertelingkahan sesama masyarakat. Kita cukup bangga kerana pelbagai persatuan telah mengambil inisiatif untuk terus menyuburkan perpaduan di negara ini.

Blackforest said...

Golongan sasaran pula harus ditumpukan kepada kaum remaja yang merupakan generasi pemimpin masa hadapan kerana kegagalan kita mendidik dan menyemai golongan ini dengan semangat kekitaan hanya menyumbang kepada keruntuhan nilai sosial dan akhlak di kalangan generasi muda.

Blackforest said...

Sikap hormat-menghormati antara masyarakat berbilang kaum di negara ini perlu dipelihara bagi membolehkan rakyat terus menikmati keharmonian dan kemakmuran negara.

Blackforest said...

Ahli Parlimen Sipitang, Datuk Sapawi Ahmad berkata, sikap yang telah lama dipupuk itu juga tidak harus dicemari anasir-anasir negatif yang dibawa oleh sesetengah pihak.

Blackforest said...

Beliau berkata, ia juga membolehkan rakyat negara ini meraikan sambutan perayaan keagamaan masing-masing tanpa perlu merasa bimbang atau khuatir.

Blackforest said...

"Sebagai contoh, sambutan Aidilfitri yang merupakan perayaan kepada umat Islam turut diraikan oleh mereka yang bukan beragama Islam.

"Amalan ini sudah menjadi budaya dan ia membolehkan kita untuk meraikan sebarang perayaan dengan harmoni dan tidak boleh dicemari oleh mana-mana pihak," katanya.

Blackforest said...

Katanya, Aidilfitri turut dimeriahkan oleh mereka yang bukan beragama Islam dan keadaan seperti itu sudah lama diamalkan sehingga menjadi budaya kepada rakyat Malaysia.

"Keunikan inilah juga yang membezakan rakyat negara ini dengan rakyat negara lain kerana di negara lain, terdapat sambutan perayaan keagamaan disambut dengan penuh kebimbangan," katanya.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels