30 March 2013

Impak Krisis Lahad Datu: INI KALI LAH menjadi MAMPUS LAH

DAKWAAN Pembangkang bahawa pencerbohan Lahad Datu adalah Sandiwara BN memang sukar diterima. Sebabnya Malaysia merupakan penganjur kepada PERJANJIAN keamanan antara MILF dan Kerajaan Filipina untuk menamatkan persengkataan lebih empat dekad lalu.

Disebabkan ada fraksi yang merasa diketepikan dalam perjanjian damai itu terutama Nur Misuari daripada MNLF  dan "self styled" "Sultan of Sulu" Jamalul Kiram III, maka mereka dimanafaatkan oleh orang-orang tertentu untuk melakukan huru hara, dengn tujuan menganggu perdamaian itu di satu pihak dan di pihak lain agar keadaan hura hara berlaku di Sabah menjelang PRU-13.

Seharusnya kumpulan MNLF merestui perjanjian damai itu, namun sebaliknya mereka mengambil pendekatan kekerasan agar supaya mendapat perhatian antarabangsa. Mereka memilih Sabah sebagai lokasi pemberontakan, kerana difikiran mereka, kerajaan Malaysia tidak akan melakukan tindakan balas secara ketenteraan.

Di lain pihak, pembangkang sukar untuk menembusi kawasan-kawasan majoriti bumiputera islam, terutama kawasan Pantai Timur Sabah. Pendekatan kekerasan merupakan salah satu strategi pembangkang untuk menembusi kawasan-kawasan itu, namun kini tindakan pencerobohan pengganas sulu bukan sahaja memperkukuh sokongan rakyat di kawasan itu terhadap kerajaan, malah kejadian itu menimbulkan kebencian yang semakin menebal terhadap pembangkang.

Pengistiharan kawasan Pantai Timur daripada Kudat ke Tawau yang meliputi 10 daerah-Kudat, Kota Marudu, Pitas, Beluran, Kinabatangan, Lahad Datu, Kuna, Semporna dan Tawau, yang mempuyai jarak 1440 Km dan 500 Km daripadanya benar-benar berdepan dengan lautan sulu. Keluasan ESSZONE adalah 47,734 Km Persegi, seluas seluruh kawasan Pantai Barat Semenanjung.

Apa yang menarik daripada pengwujudan kawasan ESSZONE adalah kawasan ini adalah kawasan darurat di mana 30 DUN Sabah berlokasi selain 11 kawasan Parlimen. 

Dalam situasi demikian sebelumpun keputusan PRU-13 diumumkan, Bn sudah "menang" 30 DUN dan 11 Parlimen. Jadi, melalui pengwujudan ESSZONE, lagu Anwar "TANYA SAMA NAJIB" KENAPA GOYANG, SEBAB SABAH HILANG  kini berpihak kepada Najib.

Harapan Anwar mengwujudkan parlimen tergantung "Hung Parliament" di Semenanjung kini sudah punah, kerana Sabah dan Sarawak akan menentukan parti mana ke Putrajaya.

INI KALI LAH telah bertukar MAMPUS LAH.

17 comments:

Blackforest said...

KeSultanan Sulu di asaskan oleh peranakan Arab Johor yang bernama Syed Abu Bakar Abirin. Beliau berkahwin denan puteri ataupun dayang di Sulu.

Blackforest said...

Walaupun Sulu mengklaim Sabah kerana di katakan di beri oleh Brunei tetapi ia tidak pernah berlaku.
Kesultanan Suluk tidak berhak keatas Sabah kerana Kesultanan Brunei tidak pernah menyerahkan wilayah tersebut kepada Suluk dalam sejarah

Blackforest said...

Kesultanan Brunei telah memajakkan wilayah Sabah pada abad ke-19 kepada Baron Von Overbeck. Kuasa mentadbir Timur Sabah berada ditangan Baron von Overbeck pada 1877.

Blackforest said...

Menyedari pihak Suluk juga menuntut wilayah timur Sabah, Baron telah membuat perjanjian dengan Raja Suluk bagi mengelak masalah-masalah di kemudian hari. Duit pajakan wilayah Sabah yg dibayar oleh Baron von Overbeck kepada Sultan Brunei $12,000 setahun dan $3,000 kepada Temenggong pada 1877, manakala duit yg dibayar kepada Sultan Suluk hanya $5,000 setahun mengikut perjanjian Baron von Overbeck dengan Sultan Suluk pada 1878.

Blackforest said...

Daripada jumlah duit pajakan yang dibayar sudah JELAS menunjukkan siapa yang sebenarnya berkuasa/ berhak di Sabah pada masa itu.

Blackforest said...

Pada awal 1960an, rakyat Sabah telah memilih menyertai negara baru Malaysia (Setelah dapatan Suruhanjaya Cobbolt 1963) mendapati bahawa majority rakyat Sabah mahu merdeka dalam Malaysia- dan pilihan ini dihormati oleh Kerajaan dan Rakyat Brunei.

Blackforest said...

Baron von Overbeck kemudian menjual haknya kepada Alfred Dent, pengasas British North Borneo Company, yang mentadbir Sabah (North Borneo) dari tahun 1882-1946, yang kemudian menjualnya kepada Kerajaan British.

Blackforest said...

Kesultanan Brunei telah memajakkan wilayah Sabah pada abad ke-19. Kuasa penjanjian yang lebih merupakan perjanjian keamanan tersebut dibuat oleh Baron von Overbeck pada 1877. Baron menyedari pihak Suluk juga menuntut sebahagian wilayah Sabah, maka beliau (Baron Von Beck) juga membuat perjanjian dengan Raja Suluk bagi mengelak masalah-masalah di kemudian hari.

Blackforest said...

Antara Butir butir lain;

1.Waris Sultan Sulu telah menerima ‘cession money‘ sehingga ke hari ini. Ini bermakna waris Sultan Sulu mengakui bahawa Sabah telah diserah (ceded), dan bukannya dipajak (leased), kepada British North Borneo Company.

Blackforest said...

2. Kerajaan Filipina telah berhenti mengiktiraf Sultan Sulu sejak kemangkatan Sultan Mohd. Mahakuttah A. Kiram pada tahun 1986.

3. Geran pajakan yang dijadikan sumber konflik telah ditandatangani oleh Sultan Sulu, Sultan Jamalul A’lam dengan Gustavus Baron de Overbeck serta Alfred Dent, yang mewakili British North Borneo Company, pada 22 Januari 1878.

Blackforest said...

6. Malaysia telah mengambil tanggungjawab untuk membangunkan prasarana bagi kemudahan para penduduk Sabah sejak 1963 tanpa bantahan Kesultanan Sulu mahupun kerajaan Filipina. Ini membuktikan pemilikan dan pentadbiran yang aman secara berterusan oleh kerajaan Malaysia ke atas Sabah. Mengikut dasar effectivites yang diambil kira oleh Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ – International Court of Justice), Malaysia boleh dianugerahkan hak ke atas Sabah, sepertimana yang pernah diberikan kepada kerajaan Malaysia dalam kes Ligitan-Sipadan.

Blackforest said...

7. Laporan Suruhanjaya Cobbold yang dikeluarkan pada 1 Ogos 1962 mendapati bahawa 1/3 penduduk Sabah dan Sarawak menyokong kuat pembentukan Malaysia, 1/3 lagi menyokong projek Malaysia dengan syarat hak mereka dilindungi, manakala kumpulan 1/3 yang terakhir terbahagi antara mereka yang mahukan kemerdekaan dan mereka yang mahukan pentadbiran British diteruskan. Sepanyol, yang menguasai wilayah-wilayah Kesultanan Sulu ketika itu, telah menandatangani perjanjian dengan Jerman dan Great Britain pada 7 Mac 1885 untuk melepaskan segala tuntutan terhadap kedaulatan Sabah:

Blackforest said...

Article 3 The Spanish Government relinquishes as far as regards the British Government, all claim of sovereignty over the territories of the continent of Borneo which belong, or which have belonged in the past, to the Sultan of Sulu (Jolo), including therein the neighboring islands of Balambangan, Banguey and Malawali, as well as all those islands lying within a zone of three marine leagues along the coasts and which form part of the territories administered by the Company styled the ‘British North Borneo Company’. (Kerajaan Sepanyol melepaskan kepada Kerajaan British, semua tuntutan kedaulatan ke atas wilayah-wilayah benua Borneo yang dimiliki, atau yang telah dimiliki pada masa lampau, oleh Sultan Sulu (Jolo), termasuk pulau-pulau Balambangan, Banguey dan Malawali yang berhampiran, dan semua pulau-pulau yang berada di dalam zon tiga liga marin di sepanjang pesisir pantai dan membentuk sebahagian wilayah yang ditadbir oleh Syarikat yang digelar ‘British North Borneo Company‘.)

Blackforest said...

8. Setiausaha Agung PBB, U Thant, telah melaporkan pada 1963 bahawa penduduk Sabah “ingin menamatkan status kebergantungan mereka dan merealisasikan kemerdekaan mereka melalui penyekutuan yang dipilih secara bebas dengan bangsa lain dalam rantau mereka” (“wish to bring their dependent status to an end and to realize their independence through freely chosen association with other peoples in their region”).

Blackforest said...

9. Jika Kesultanan Sulu mendakwa bahawa Sabah adalah milik mereka, maka adalah konsisten bagi Kesultanan Sulu untuk tidak sahaja membuat tuntutan terhadap Sabah semata-mata, malah juga menuntut dan menguasai pusat pentadbiran mereka sendiri di Jolo, selain wilayah Palawan, Semenanjung Zamboanga, Basilan dan Tawi-Tawi di Filipina yang juga mereka dakwa merupakan milik mereka. Walau bagaimanapun, Kesultanan Sulu tidak memiliki apa-apa kuasa politik terhadap wilayah-wilayah yang terletak di Filipina ini.

Blackforest said...

10.Pajakan yang dikurniakan oleh Sultan Sulu dahulu merupakan penyerahan secara kekal sebagaimana yang dinyatakan dalam perjanjian tersebut "selagi ada bintang dan cakerawala". Disebabkan itulah, mana-mana waris Kesultanan Sulu pada hari ini tidak boleh lagi mempersoalkan apatah lagi menuntut kekuasaan terhadap Negeri Sabah

mantera said...

isu lahad datu tak patut dipolitikan

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels