24 May 2013

"Biarpun jalan itu panjang, kita akan merintisnya perlahan-lahan.": Datuk Salleh

APABILA  semua strategi, perancangan, kerja keras telah dilakukan, namun destinasi  belum kesampaian, maka cara untuk sampai ke destinasi itu perlu kesabaran dan jati diri.

Iktibar "Manusia hanya boleh merancang, Allah yang menentukan" perlu disemat di dada sambil berserah dengan ketentuan-Nya.

Apabila langkah pertama sudah dilakukan yang merupakan sambungan kepada 1000 langkah seterusnya, maka langkah itu perlu terus dilakukan, meski onak-onak dan duri senantiasa menanti yang memerlukan kita merantis.

Kerjasama pasukan yang dikemudi oleh seorang ketua perlu senantiasa mengingatkan pasukannya, walaupun destinasi jelas terlihat, namun kerana ranjau-ranjau dan lurah yang dalam yang dipenuhi onak dan duri, maka kerja-kerja merantis perlu berhati-hati, agar kecederaan tidak berlaku kepada setiap anggota pasukan.

Kata orang- hilang kabus nampaklah gunung. Dalam mencapai suatu cita-cita murni, memang perlu pengorbanan, bukan sahaja tenaga, tetapi juga masa.

Destinasi akan tergapai juga, apatah lagi pada manusia yang merdeka; sedangkan Neslon Mandela menantinya selama 27 tahun dibilik tirai besi.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels