14 May 2013

Dendam tak sudah Anwar

PRU-13 memperbanyak kerusi Parlimen DAP di dewan rakyat, daripada 28 kepada 38. Manakala PKR yang terdiri semua bangsa di Malaysia mendapat 30 berkurang satu, manakala PAS yang mendapat 21 turun 2 berbanding kerusi sebelum Parlimen dibubar pada 3 April.

Pada PRU itu juga menyaksikan bahawa BN disokong oleh 63 peratus kaum melayu/bumiputera yang kebanyaknya tinggal di luar bandar, kecuali Johor Baharu dan Pekan. Di sebabkan sokongan kaum cina 10 peratus dan kaum india 43 peratus, maka BN mendapat 133 kerusi berbanding pakatan rakyat yang diketuai oleh Anwar Ibrahim mendapat 89 kerusi parlimen, meskipun mendapat sokongan 90 peratus kaum cina dan 57 peratus kaum india.

Pada PRU itu juga menyaksikan bahawa Pakatan mendapat undi popular melepasi 50 peratus berbanding BN 48 peratus, kerana pengaruh undi kawasan bandar yang mempunyai pengundi 4 kali ganda berbanding pengundi kawasan luar bandar.

Kini Anwar menjelajah bandar-bandar utama dengan menjajahkan putar belitnya, kononnya dia menang PRU-13, dan kemenangan telah dirampas.

Anwar seperti caption di atas, kerana pura-pura tidak tahu peraturan, maka melolong sini melolong sana, kononnya dialah pemenang.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels