6 May 2013

PRU-13 Sabah: Kekalahan kawasan yang kalah telah dijangka-Kecuali Parlimen Sandakan

Suara Rakyat gagal membuat analisis hanya dua kawasan iatu Parlimen Sandakan dan Pensiangan. Sebelum ini, Suara Rakyat pernah menulis, bahawa Parlimen Pensiangan akan dimenangi pakatan rakyat, namun tidak bagi Parlimen Sandakan.

Apa yang pelik, dua Dun yang terletak di Parlimen Sandakan iatu N45 Elopura dan N46 Tanjong Papat semua dimenangi BN.

Kawasan-kawasan lain seperti Parlimen Penampang dan Kota Kinabalu, memang menepati ramalan awal, bahawa kawasan itu akan dimenangi Pakatan Rakyat.

Bagi Dun-dun pula, hanya Dun Tamparuli berlaku kejutan apabila penyandang kawasan itu Datuk Jahid Jahim daripada PBS kalah kepada Ketua APS Datuk Welfred Mojilip Bumburing.

Kawasan Matunggong, Kedamaian, Inanam, Likas, Api-Api, Luyang, Kepayan, Moyog, Klias, Bingkor dan Sri Tanjong memenapti ramalan awal, bahawa kawasan-kawasan itu akan jatuh ke tangan pembangkang.

Sebenarnya, Dun Kiulu juga termasuk dalam ramalan awal bakal jatuh ke tangan pembangkang, namun atas faktor penggantian calon, maka kawasan itu masih dimenangi BN.

Di kawasan-kawasan lain yang kalah, tidak banyak yang boleh dilakukan, kecuali Dun Kedamaian; jika berlaku penggantian calon, mungkin kawasan itu berjaya diselamatkan.

Dun Sabah kini, mempunyai 48 ADUN Bn dan 12 ADUN Pembangkang.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels