18 June 2013

Pemilihan Umno: Antara Kesinambungan dan Perubahan

ADA dua kepentingan: Dari kacamata kepimpinan, kesinambungan adalah faktor utama meneruskan suatu kemajuan; manakala daripada kaca mata ahli- pergantian kepimpinan adalah sesuatu yang wajar dilakukan untuk menyuntik idea idea dan pendekatan baharu demi pembaharuan ke arah perubahan.

Kesinambungan kepimpinan membolehkan sesuatu yang dirancang itu hanya menunggu pelaksanaan; sementara jika berlaku perubahan kepimpinan, sudah tentunya kepimpinan baharu itu perlu melaksanakan perancangan terlebih dahulu sebelum pelaksanaan.

Boleh juga berlaku, kempimpinan yang baru itu mempunyai perancangan awal, dan hanya menunggu menjadi pemimpin untuk melaksanakan perancangannya, atas sebab itu seseorang itu menawar diri bertanding merebut sesuatu jawatan.

Di lain pihak, penyandang sesuatu jawatan telahpun merancang sesuatu untuk tindakan pelaksanaan, hanya mungkin kekangan waktu dan kewangan membantut pelaksanaannya; atas sebeb itu dijadikan modal bagi pencabar untuk menggamit sokongan daripada para ahli, agar diberi peluang untuk menduduki sesuatu jawatan.

Sebenarnya, yang menjadikan sesuatu perjuangan itu relevan atau tidak terletak bukan pada perubahan tetapi kepada kekuatan kesahihannya. Dan dalam konteks UMNO faktor kesinambungan inilah yang memberi kekuatan kesahihan kepada perjuangan kebangsaan Melayu yang berbeza dari kaum dan parti lain.

Pada tahun-tahun 1990-an, untuk tempoh selama lebih sedekad UMNO seolah-olah terpukau dengan perkataan `arus perubahan'. Oleh kerana ia begitu sering diucap, sehingga hampir menjadi satu mantra, maka makna asalnya telah tenggelam dan perkataan perubahan tadi telah mendapat makna baru, iaitu perubahan, tak kira jenis apa pun, adalah sesuatu yang baik dan seterusnya diingini.

Kita begitu taksub dengan perubahan sehinggakan banyak idea serta adab berpolitik yang sihat turun-temurun telah digadaikan. 

Hakikat bahawa sesetengah dari idea-idea tersebut merupakan idea yang paling bernas pada masa ia diterbitkan, dan hakikat bahawa ia telah banyak berjasa dan masih boleh diguna pakai tidak lagi jadi perhitungan, pada ketika itu kita hanya setia pada label `perubahan'. 

Kenapa kita begitu terpesona dengan perubahan? Perubahan adalah sesuatu yang lumrah, boleh jadi baik atau boleh jadi buruk, terpulang kepada bagaimana kita mengendalikannya. Secara tersendiri ia tidak mempunyai makna. We were hypnotise by the allure of change, not relizing that change is the natural order of things while progress is not. 

Kita mahukan kemajuan dalam semua lapangan hidup, moral dan material, bukan sekadar perubahan. 

Hala tuju bangsa tidak boleh ditentukan secara mutlak oleh perubahan, kita harus mengawal perubahan, bukan kita yang ditentukan oleh perubahan. 

Lebih dari itu, bagi Umno jika kita tidak berhati-hati keghairahan kepada perubahan sebenarnya menyembunyikan lebih banyak kemudaratan kerana dari segi sejarah, untuk musuh-musuh UMNO mereka mahukan agar parti lemah, akibat persengkitaan pemimpin Umno itu sendiri tidak pernah sudah-sudah; hanya kerana mahu jadi PEMIMPIN UTAMA.

Walaupun kita telah dijajah lebih seratus tahun hakikat kita masyarakat induk bukan sahaja tidak pernah berubah tetapi berkesinambungan. Oleh itu, dari memberi fokus kepada perubahan, terdapat lebih banyak manfaat jika kita memberi masa untuk benar-benar menginsafi apa yang dimaksudkan dengan asas-asas kesinambungan yang memberi kekuatan kesahihan kepada perjuangan parti.

Bagi mereka yang mempunyai ura-ura mencabar kepimpinan baik di peringkat tertinggi mahupun di peringkat bahagian, perlu memberi pertimbangan kepada ASAS KESINAMBUNGAN, bukan terpengaruh dengan PERUBAHAN DAN DEMOKRASI; kerana KESINAMBUNGAN KEPIMPINAN DALAM PARTI LAH MERUPAKAN KEKUATAN PARTI UMNO.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels