8 June 2013

Pemilihan Umno: Peluang Generasi muda

APAKAH generasi muda mendapat peluang pada pemilihan Umno kali ini? Terserah kepada perwakilan di peringkat cawangan, apa kah memberi peluang kepada generasi itu.

Hala tuju parti, agar senantiasa inklusif perlu melakukan peremajaan sesuai dengan perkembangan politik tanah air.

Ketua-ketua cawangan yang telah berumur, apatah lagi kurang celik dengan pengunaan media baru, dan kurang peka terhadap perkembangan politik tanah air, perlu memberi ruang kepada generasi penerus yang sesuai dan mempunyai ketokohan.

Diharapkan, sekurang-kurangnya 60 peratus daripada seluruh cawangan Umno di negara ini, diketuai oleh generasi penerus dan demikian juga di peringkat bahagian.

PRU-14, bukan lagi pilihanraya konvensional, akan tetapi lebih kepada perang isu dan alam maya. Kegagalan menguasainya, akan berakibat fatal kepada kelangsungan parti, kerana sejarah membuktikan, bahawa parti yang tidak bergerak sesuai dengan perkembangan zaman akan kecundang.

Di dunia, untuk sementara hanya Umno yang berusia lebih setengah abad belum kehilangan kuasa. Parti Kongres di India, Golkar di Indonesia dan LDP di Jepun kehilangan kuasa. Parti kongres India dan LDP masih bernasib baik kerana dapat memerintah semula, akan tetapi Golkar sehingga kini belum lagi menguasai politik Indonesia sepertimana era Soeharto.

Kalau Umno tidak mahu tercatat dalam sejarah, maka perlu mengambil iktibar kepada kejatuhan parti-parti yang disebutkan itu.

Umno perlu menjalankan transformasi total, bukan sahaja daripada segi pendekatan perlembagaannya, juga pendekatan para pemimpinnya.

Persepsi kalau mahu cepat kaya, maka jadilah pemimpin Umno, perlu dikikis, dan jadikan slogan kalau mahu memertabatkan bangsa, agama dan negara maka jadilah pemimpin Umno.

Kalau berkehendakan pembelaan, maka sertailah Umno, kalau mahu didengar pendapat maka sertailah Umno, kalau mahu hubungan antara pemimpin dan ahli bagaikan aur dan tebing, maka sertailah Umno. Semangat ini kena ada pada setiap pemimpin dalam umno, kerana Umno hanya sebuah wadah, yang mencorakkannya adalah pemimpin dan ahlinya.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels