29 October 2013

Pemilihan Umno: Calon Yang Tidak Patut-Patut Boleh Menang

Rupanya, bukan sahaja OKB seorang yang berfikir, berhubung pemilihan Umno yang melabuhkan tirainya pada 19 oktober lalu adalah pemilihan yang bagi mereka yang menggunakan wang yang banyak untuk menang.

Mantan Perdana Menteri- Tun Dr Mahathir juga berkata, bahawa peranan wang adalah pemudah cara bagi calon-calon yang tidak sepatutnya menang, akan tetapi menang dalam pemilihan itu. Menurut beliau, jutaan ringgit telah digunakan semasa pemilihan itu, atas sebab itu mereka yang tidak sepatutnya mendapat undi, mendapat undi.

Meskipun ada pemimpin Umno yang mengatakan bahawa dakwaan itu, hanya "hearsay" namun, hakekatnya ianya adalah satu kenyataan.

Semasa pemilihan itu, memang banyak wang yang terlibat, di semua peringkat pemilihan, serendah di peringkat cawangan.

Apa yang menjadi pengajaran yang boleh didapat daripada pemilihan Umno yang melibatkan hampir 150,000 perwakilan itu, hanya mereka yang benar-benar mempunyai wang mempunyai peluang untuk menang. Bagi mereka yang kurang wang, boleh juga menang asalkan termasuk dalam "cai" calon-calon yang mempunyai wang.

Pada masa akan datang, sesiapa sahaja pemimpin yang mempunyai hajat atau niat untuk merebut jawatan dalam parti, perlu melupakan hasrat itu, jika tidak sanggup menggunakan wang.

Apa yang boleh diambil sebagai pengajaran pada pemilihan parti itu, ketokohan atau kebolehan seseorang calon dipandang kurang merit oleh perwakilan, jika calon-calon mengamalkan politik bebas wang.

Pada pemilihan lalu,OKB mendapat tahu, bahawa antara RM 300-RM500 telah diberikan sebagai kos logistik bagi perwakilan biasa, manakala untuk ketua cawangan antara RM1,500-RM2,000. Malah, ada calon tertentu memberi dua gelombang, masing-masing RM300 setiap gelombang.

Apa yang menarik, semua calon memberikan wang logistik, tertakluk kepada kekuatan kewangan calon itu. Malah, ada juga calon memberikan sekadar wang kopi RM10 kerana calon itu tidak berkemampuan.

Seperti yang dilihat, para pemenang adalah berasaskan kepada besarnya wang logistik, semakin tinggi wang logistik, maka semakin besar peluang untuk menang.

Ada satu kejadian pada salah satu bahagian, seorang calon yang langsung tiada perjuangan dalam parti, namun kerana ada kelebihan daripada segi kewangan, hampir menang untuk jawatan yang ditandinginya, malah hampir menewaskan penyandang jawatan itu.

Memang diakui di masa ini tiada lagi "free lunch"; kerana zaman sudah berubah. Manusia lebih mudah memilih wang ringgit, kerana di zaman ini, tanpa wang, maka adalah sukar untuk berbuat sesuatu. 

Wang, adalah pemudah cara. Ke tandas awam, tanpa RM.20, kita tidak akan dibenarkan menggunakan tandas awam. Di Restoran, kalau bukan pelanggan, kunci tidak akan diberikan oleh pemilik restoran.

Demikian juga, untuk mendapatkan undi, tidak mudah untuk mendapatkan undi; kalau tiada kosnya. 

Politik wang hanya akan mencapai penghujungnya, kalau rakyat memendam rasa. Rasa benci, rasa muak, marah yang membuak-buak. Sebagai bukti, pada PRU-13 lalu, walaupun wang ditaburkan begitu banyak, ada juga kawasan-kawasan yang sepatutnya wilayah BN, namun kalah. Sentimen kebencian dan marah, merupakan lawan kepada politik wang.

Akan tiba masanya, bahawa politik wang, tidak akan mempunyai peranan lagi; masa itu apabila rakyat benar-benar sudah mual dengan pemimpin atau parti-parti tertentu. Fikir-fikirkan lah.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels