28 November 2013

Benarkah Kemenangan Jelani Hamdan Di Dun Matunggong Kerana Umno?

Ada kumpulan daripada Parti Keadilan Sabah (PKR) mendakwa bahawa kemenangan Jelani Hamdan di Dun Matunggong pada PRU-13 kerana Umno. Malah, mereka mendakwa bahawa semasa kempen, Jelani pernah membuat kenyataan, bahawa jika beliau menang, maka ianya satu hadiah kepada Umno.

Kenyataan itu mungkin ada kebenarannya, kerana Jelani merupakan Ketua Bahagian Umno merangkap Ketua Pemuda Umno Kota Marudu, di mana DUN Mantunggong terletak, sebelum beliau digantung keahlian sebagai ahli Umno.

Jelani, dari awal-awal lagi merupakan ahli Umno, malah salah seorang pengasas Umno di Kawasan Mantunggong, di mana beliau dilahirkan. Selain itu, isteri beliau adalah Ketua Wanita Umno Kota Marudu.

Akan tetapi, OKB bukan melihat kepada latar belakang ADUN Matunggong itu dalam dunia politik, akan tetapi dakwaan setengah pihak dalam PKR sendiri, bahawa kemenangan Jelani di DUN Matunggong atas tikit PKR pada PRU-13 lalu atas sebab Umno.

Jika benarlah demikian, maka rupanya Umno bukan sahaja mendapat sokongan di kawasan bumiputera islam, malah kawasan bumiputera bukan islam seperti Dun Matunggong. Mungkin, jika pada PRU-13 lalu, jika calon daripada Umno diletakan di Dun Kedamaian, Kota Belud, Dun Tamparuli, Tuaran, Dun Inanam, Sepanggar, besar kemungkin calon-calon itu akan menang.

Kemenangan Jelani, kononnya kerana Umno, merupakan satu pembuka tirai kepada Barisan Nasional pada PRU-14 akan datang; bahawa kawasan-kawasan di mana parti komponen Bn tewas di beberapa kawasan pada PRU lalu, maka perlu memberi peluang kepada Umno untuk bertanding.

Kekuatan Umno, sudah terbukti pada PRU-13 lalu, di mana kawasan baru yang diberikan kepada parti itu, iaitu Parlimen Sepanggar, telah dimenangi parti itu dengan majoriti yang bertambah, berbanding calon daripada komponen Bn pada PRU-12.

Satu fakta juga perlu dilihat, bahawa di peringakat Parlimen bagi kawasan Parlimen Sepanggar dan Kota Belud misalnya, kawasan DUN di mana BN kalah, jika dianalisis undi di peringkat Parlimen, sebenarnya kawasan itu dimenangi oleh Bn di mana calon-calonnya adalah daripada Umno.

Satu fakta juga perlu dilihat di Parlimen Tenom, dimana diperingkat Parlimen diwakili Umno dan salah satu Dun diwakili calon Umno, maka semua kawasan dimenangi oleh Bn.

Melihat kepada senario itu, maka pada PRU-14 akan datang, usaha Pakatan Rakyat untuk mendapat kerusi tambahan di Sabah tidak akan kesampaian, malah mempertahankan yang dimenangipun agak sukar, jika Bn dapat berkompromi berkaitan dengan calon.

Keadaan seperti yang berlaku di kawasan Kota Marudu pada PRU-13, jangan berulang, dengan memaksa calon yang tidak digemari pengundi, dipaksa juga sebagai calon. Akibat kekecohan itu, maka Dun Matunggong menjadi korban, malah Parlimen Kota Marudu, hampir terlepas ditangan.

OKB melihat, bahawa keluarnya beramai-ramai pemimpin PKR Sabah daripada parti mereka, merupakan perasaan penyokong parti itu di peringkat akar umbi. Mereka merasakan, bahawa Umno khasnya akan tetap menjadi tulang belakang Bn Sabah, dan mereka sungguh yakin, bahawa peluang PKR mendapat kerusi adalah tipis, jika kawasan-kawasan yang disebutkan ditandingi Umno.

Umno merupakan kapal besar. Pemimpin Umno merupakan Perdana Menteri Malaysia. Pemimpin Umno peringkat Negeri, merupakan Ketua Menteri. Rakyat melihat semua itu, atas sebab itu, mereka merasa selamat dan terbela jika menyertai kapal besar, berbanding kapal-kapal kecil.

Dari segi prinsipnya, Bn mengamalkan perkongsian kuasa, namun rakyat yang diwakili, bukan melihat itu, mereka lebih cenderung, parti mana yang mewakili mereka. 

Kepimpinan Umno negeri yang diterajui Datuk Seri Musa Aman dan Timbalannya Datuk Seri Dr Salleh Tun Said, dilhat sebagai pembela kepada rakyat. Atas sebab itu, pada persidangan Dewan Undangan Negeri Sabah minggu lalu, terlihat, seolah-olah tiada pembangkang dalam persidangan itu.

Umno sebagai parti, sebenarnya tidak keinginan untuk membolot kerusi-kerusi samada di peringkat Parlimen mahupun Dun, namun, jika Bn mahu kekal berkuasa, tiada salahnya calon-calon Umno diberi peluang, kerana calon-calonnya adalah "winnable".

Tiada gunanya, mencalonkan calon-calon daripada komponen Bn, akan tetapi tewas, dan sudah tentunya merugikan Bn secara keseluruhan.

Dakwaan setengah pihak daripada PKR, bahawa kemenangan Jelani Hamdan, atas sebab janjinya, jika beliau menang, maka kemenangannya merupakan hadiah kepada Umno; merupakan satu indikator kepada Bn pada PRU-14 akan datang.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels