22 February 2014

Cara Pemimpin Bertahan Di Dunia Politik

Dunia politik semakin hari semakin berubah. Cara pendekatan politik juga berubah. Jika dahulu, pagi-pagi ke vendor surat khabar untuk mendapatkan surat khabar untuk mendapatkan perkembangan pemimpin, kini kaedah itu sudah bertukar. Setiap detik, kita boleh mengetahui perkembangan pemimpin, hanya dihujung jari.

Dahulu, apabila ingin bertemu pemimpin, terpaksa buat temu janji, perlu ke pejabat pemimpin atau di rumah kediaman rasminya. Kini kaedah itu, sudah merupakan perkara silam. Pemimpin kini lebih pro aktif, selain memanfaatkan majlis-majlis rasmi, juga tidak rasmi seperti majlis santai.

Hari ini, OKB ada tiga aktiviti pemimpin untuk dikongsikan dengan pembaca. Pertama aktiviti Ketua Menteri yang balik ke kawasan  untuk bersama rakyat di Rancangan Sg Manila. Kemudian meninjau persiapan perasmian 1000 unit PPR oleh YAB.TPM pada 1Mac depan; Kedua  majlis santai yang dihadiri Speaker Dewan undangan negeri- Datuk Dr Salleh Tun Said di Usukan, dan ke dua majlis santai di Pantai Kampung Rampayan laut oleh Adun Tempasuk- Datuk Musbah Jamli.

Hubungan antara pemimpin dan rakyat merupakan vital dalam dunia politik. Kenapa? bertahannya seseorang dalam dunia politik, atas sebab senantiasa ada penyokong dan sokongan. Mengapa terjadi demikian? kerapnya seseorang bertembung, berjumpa, berama mesra dengan penyokongnya menjadikan keadaan itu satu ikatan yang sukar dipisahkan. Keadaan itulah yang menyebabkan seseorang itu senantiasa mendapat sokongan. Contoh paling baik, adalah bagaimana eratnya hubungan antara pemimpin dengan rakyat, adalah seperti yang ditunjukkan oleh Dato Shahrir Samad, MP Johor Baharu. Sharir pernah bertanding di kawasannya itu dengan menggunakan tikit bebas, melawan calon Umno, namun atas sebab ikatan yang cukup dengan pengundi Johor baharu, Shahrir menang dengan bergaya, walaupun dikeroyok oleh pasukan Umno masa itu yang diketuai oleh Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad.

Di Sabah pula, Allahyarham Tun Datu Mustapha Datu Harun, sepanjang hayatnya belum pernah kalah pada setiap pilihanraya, meskipun kawasan yang ditandinginya berbeza-beza tempat.

Hubungan akrab antara pemimpin dan yang dipimpin sebenarnya faktor yang memudahkan sesuatu parti memenangi pilihanraya. Atas sebab itu, seseorang yang dipilih sebagai calon oleh sesebuah parti, juga melihat latar belakang calon itu di mata rakyat. 

Melihat aktiviti para pemimpin Umno yang mendapat liputan OKB pada kali ini, maka melalui kaedah yang mereka lakukan, agar menjadi panduan oleh para wakil rakyat atau pemimpin lain, agar cara-cara itu diberi keutamaan, agar supaya, rakyat dekat dengan pemimpin, dan pada gilirannya, memudahkan parti apa bila tiba pilihanraya. Para pemimpin perlu mengambil iktibar kepada para wakil rakyat yang kalah dalam pilihanraya, walaupun berpenggal-penggal, namun apabila rakyat sukar menerimanya kerana wakil rakyat itu hanya mencari peluang untuk diri sendiri, maka apabila rakyat menolaknya, parti juga menerima tempias buruk.

Dunia politik masa kini, penuh dengan persepsi. Hanya melalui hubungan akrab dengan rakyat, persepsi boleh dinyahkan.

Amalan turun padang yang ditunjukkan oleh tiga pemimpin Umno ini wajar dicontohi oleh para pemimpin lain terutama parti komponen Bn. Jangan hanya berlaku, pada musim pilihanraya saja sibuk turun padang, kerana rakyat kini benar-benar tahu mana satu pemimpin yang perlu dikekalkan dan mana satu yang perlu direhatkan.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels