18 April 2014

Royalti Minyak: Sabah Boleh Berunding Dengan KL: Musa

Dalam Ucapan Penggulungan Sidang DUN Sabah semalam, Ketua Menteri Sabah- Datuk Seri Dr Musa Haji Aman menjelaskan, bahawa isu royalti minyak yang sekarang ini hanya dibayar 5 peratus kepada Sabah boleh dirunding dengan Kuala Lumpur.

Menurut Ketua Menteri Sabah itu,Perjanjian yang ditandatanagi antara Petronas dan Sabah yang ditandatangai pada June 1976 boleh diteliti atau dibicang sesuai dengan perkembangan dan keadaan semasa.

Berbagai saluran perbicangan itu tersedia pada masa ini, atas sebab itu sebagai kerajaan yang bertanggungjawab kepada rakyat, mempergunakan semua saluran itu demi mancapai persetujuan yang menggembirakan semua pihak.

Menurut Musa, walaupun kadar bayaran hanya 5 peratus, namun penerimaan daripada royalti minyak terus meningkat. Sebagai perbandingan tahun 2008 Sabah mendapat bayaran RM750.9 juta, namun pada tahun 2013 berjumlah RM 975.3 milion peningkatan 30 peratus.

Petronas juga selain membayar royalti, juga melabur di negari ini; antaranya melalui Sabah Oil and Gas Terminal di Kimanis yang bernilai RM18 bilion serta Sipitang Ammonia and Gas Industrial Park yang berjumlah RM30.6 bilion.

Melalui kewujudan projek mega ini, bukan sahaja mengubah lanskap pembangunan Sabah juga merupakan media penyediaan lapangan pekerjaan.

Industri minyak dan gas bukan merupakan operasi yang mudah; industri ini adalah industri padat modal. Atas sebab itu, agar Sabah dapat berkecimpung dalam industri ini, maka kerajaan Sabah mengwujudkan satu syarikat yang bernama M3nergy Berhad dimiliki 100 peratus oleh Sabah Development Bank (SDB) yang dipengerusikan oleh Setiausaha Kerajaan negeri. Syarikat yang diwujudkan itu , pada masa kini sedang berunding dengan Petronas untuk mendapatkan kontrak dalam industri cari gali minyak dan gas.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels