13 April 2014

Sidang Dun Sabah: Apakah Usul Royalti Minyak Bakal Ditolak?

Esok Sidang Dewan Udangan Negeri Sabah (DUN Sabah) akan bersidang bagi penggal ke-2 tahun 2014.

Pada Khamis, TYT telah merasmikan persidangan itu; di mana juga menyaksikan ADUN Pembangkang mengenakan pakaian serba hitam, atas sebab protes kepada Mahkamah kerana menjatuhkan hukuman 5 tahun penjara kepada Dato Seri Anwar Ibrahim atas sebab meliwat tahun 2008.

Difahamkan berapa usul daripada pihak pembangkang telah dihantar kepada Speaker Dewan- Datuk Dr Salleh Tun Said. Antara usul itu adalah berkaitan Akta Pemabnguan Petroleum tahun 1974. Apa kah usul itu bakal ditolak?

Hujung bulan lalu, percakapan berkaitan royalti minyak untuk Sabah, hangat diperkatakan; apabila dua pemimpin utama negeri itu mengulas mengenainya.

Di Kota Belud pada satu majlis hujung bulan lalu, Datuk Salleh meminta kerajaan persekutuan agar jangan memandang remeh desakan generasi muda negeri itu berhubung permintaan kenaikan royalti minyak daripada 5 peratus kepada 20 peratus. Hari berikutnya juga di Kota Belud, MP Kota Belud Dato Rahman Dahalan, juga menyatakan pada prinsipnya beliau bersetuju dengan permintaan itu, akan tetapi perlulah melihatnya secara menyeluruh. Hari berikutnya, dalam satu kenyataan; Ketua Menteri Sabah- Datuk Dr Musa Haji Aman pula, bahawa kerajaan negeri sangat terbuka atas suara-suara itu, malahan Ketua Menteri itu, mengulangi, bahawa isu kenaikan royalti minyak sebenarnya salah satu manefesto BN Sabah pada PRU-13.

Menarik untuk diperhatikan esok di Dewan Undang Negeri Sabah; jika usul daripada Pembangkang ditolak, alasan apa bakal diberikan, dan jika diterima, sudah tentu, jawapannya adalah jelas; bahawa sudah tiba masanya, perkara itu dibincang semula, memandangkan telah 40 tahun hasil bumi Sabah itu, terlepas daripada genggaman, manakala hasilnya dibayarkan hanya berasaskan token 5 peratus.

Sabah dan Sarawak adalah penyumbang 85 peratus daripada hasil minyak dan gas yang diurus Petronas, namun malangnya, dua negeri itu hanya dibayar 5 peratus. Selama 40 tahun, operasi Petronas, atas sebab hasilnya, maka mampu memberi divdien kepada kerajaan pusat tidak kurang 700 bilion ringgit; sehingga Petronas mampu membina Twin Towers di Kuala Lumpur, mampu membiayai Putrajaya dan banyak lagi pembangunan mega. Akan tetapi, negeri yang mengeluarkan hasil minyak itu, masih ketinggalan serba serbi.

Kita tunggu esok, apa yang berlaku di DUN Sabah.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels